일시 : 2017년 9월 27일(수) 21시~23시
장소 : 대학로
멘토 : 민찬홍 작곡가
<뭉크>는 ‘절규’ 등의 작품으로 유명한 표현주의 화가 에드바르 뭉크의 비극적인 삶을 새롭게 조명한 작품이다. 최정아 작가는 죽음의 천사라는 초현실적인 인물을 등장시켜 뭉크의 절망, 고통, 광기가 결국 명화를 탄생시킨 원동력이 되었음을 이야기한다. 극은 노년에 시력을 잃은 뭉크가 과거를 회상하며 시작된다. <뭉크> 2차 멘토링은 1차 멘토링 이후 수정한 대본을 집중적으로 분석했다. 특히 대본이 무대에 실현되었을 때 나타날 수 있는 문제점이나 관객이 의문을 가질 수 있는 부분에 대해 이야기를 나누었으며, 그 외 극작과 작곡을 위한 실질적인 조언이 이어졌다.
이야기와 인물을 부각할 수 있는 ‘스타일’을 고민하라
2차 멘토링에 앞서 멘토 민찬홍 작곡가는 전반적인 극 구성과 내용이 바뀐 것에 대해 “시간이 굉장히 부족했을 텐데 많은 고민과 노력의 흔적이 엿보인다”는 칭찬으로 멘토링을 시작했다. <뭉크>의 2차 멘토링 대본은 이전의 설명적인 장면이 삭제되고 장면을 재배치함으로써 좀 더 속도감과 긴장감을 느낄 수 있게 되었다. 민찬홍 작곡가는 구체적으로 “뭉크의 아버지를 언급한 장면이나 다그니의 등장이 이전보다 앞으로 이동한 것”은 좋은 선택이었다고 말했다. 하지만 오프닝 장면은 수정이 필요하다고 했다. <뭉크>의 오프닝은 뭉크가 자신의 그림을 압수한 독일군의 아들 ‘안톤’과 대화하며 과거를 회상하는 장면으로, 이전보다 장면 길이가 줄고 대사가 정돈됐다. 그러나 민찬홍 작곡가는 “여전히 지문이 없으면 이해가 되지 않는 부분이 있다”며 특히 “현재에서 과거로 넘어가는 부분이 좀 더 확실하게 드러나게 해야 할 것”이라고 조언했다.
<뭉크>는 장면 진행에 따라 실제 뭉크의 그림을 무대에 재현하기도 한다. 그림을 영상을 활용해 보여주기도 하지만, 때로는 등장인물들이 그림 속에서 현실로 이동하는 장면도 있다. 이에 대해 민찬홍 작곡가는 “그림과 현실을 오가는 장면에 명확한 스타일이 제시되어야 할 것”을 주문했다. 무대에서는 여러 장치로 환상과 현실을 오갈 수 있도록 연출할 수 있지만, 작가가 구체적인 그림을 갖고 있어야 더 효과적으로 장면을 연출할 수 있다는 것이다. 또한 극에서 뭉크의 절망, 고통, 아픔을 상징하는 죽음의 천사 ‘사미엘’에 대한 조언도 이어졌다. 초현실적인 존재니만큼 “음악을 통해 존재를 부각하는 방법에 대해 고민”하면 좋을 것 같다는 의견과 함께 사미엘의 직설적인 대사를 보다 암시적인 대사로 바꿔 인물의 특징은 살려보는 것도 좋을 것 같다고 조언했다.
극에 이입할 수 있는 장치를 마련해야
민찬홍 작곡가는 <뭉크>에서 가장 중요한 뭉크-다그니-스타니슬랍 간의 갈등은 더 보완하기를 권했다. 다그니는 뭉크의 연인으로 실의에 빠진 뭉크를 위로해 그가 다시 그림을 그릴 수 있도록 하고, 뭉크의 절친한 친구 스타니슬랍은 뭉크의 성공을 돕는다. 하지만 다그니와 스타니슬랍이 연인으로 발전하여 뭉크의 절망은 극단으로 치닫게 된다. 민찬홍 작곡가는 지금 대본으로는 “뭉크에 대한 다그니의 태도가 모호하다”며 뭉크가 다그니를 만나 행복해지는 장면을 지금보다 사랑스럽게 그린다면 이후 비극이 더 강하게 다가올 수 있을 거라고 조언했다. 그리고 뭉크와 다그니와의 관계에서 “디테일보다는 전체를 보는 질문을 하라”며 “관객이 기대하는 이야기를 고민”하면 좋겠다고 말했다.
민찬홍 작곡가는 실화를 극으로 만들었을 때, “실화를 극화하는 것의 어려움을 공감한다”며, 그렇기 때문에 “극에 이입할 수 있도록 할 ‘장치’가 필요하다”고 말했다. <뭉크>에서는 계속 불행했던 뭉크가 잠시나마 행복해지는 다그니와의 사랑, 전시회의 호평 등이 이입의 장치가 될 수 있다며 이를 잘 활용하기 위한 작가의 전략과 고민이 필요하다고 말했다. 또 “뭉크가 다그니와 사랑에 빠졌을 때와 다그니에게 배신당한 후 뭉크의 그림 평가가 엇갈린다”며 “사랑과 배신, 그리고 그림의 평가가 충돌하는 지점을 좀 더 극적으로 그리면 좋을 것”이라고 덧붙였다.
한편, 민찬홍 작곡가는 음악적인 조언도 빼놓지 않았다. 가사에 대해서는 1차 멘로링 이후 정리가 많이 된 것 같지만 여전히 수정이 필요하다고 말했다. 이에 대해서는 가사로 적합하지 않은 단어나 종결 어미 등을 구체적으로 지시하며 조언했다. 또 설명적인 장문의 가사는 그 역할을 제대로 할 수 없을 뿐만 아니라 “음악과 시너지를 내기 어렵다”며 “설명적인 가사는 지양”할 것을 주문했다. 또 교과서적이고 모범답안 같은 가사보다 “작가만의 목소리를 낼 수 있는 가사를 찾을 것”을 당부했다.
Date and Time: Sep. 27 (Web) 2017, 21:00~23:00
Place: Daehangno (Campus Town)
Mentor: Chan-Hong Min, Composer
Musical ‘Munch’ showed a different point of tragic life of the famous expressionism painter, Edvard Munch with the painting ‘The Scream’. Author Jung-A Choi casted a surreal character to talk about Munch’s depression, pain, insanity are the motives to paint his famous paintings. Act starts with blind and old Munch’s remembrance of his past. ‘Munch’ Second Mentoring tried to analyze the revised scenario after the 1st mentoring in detail. Especially some problems and questions when scenario is reflected on the stage were discussed, and actual advices were continued for playwritings and composing.
Consider the ‘style’ to emphasize story and characters
Second mentor, Min first praised about the change of structure and stories right before the second mentoring, “You might not have enough time to revise and improve all of these. I can see your effort and consideration.” The revised scenario of ‘Munch’ for the second mentoring has a great deal of improvement that the explanative scenes were eliminated and some scenes were re-positioned so that audiences can feel speedy and tensed much more than before. Min said, “It was a good choice to move forward the scene of Munch’s father much detail and appearance of Dagny. However, the opening scene still needs revision.” ‘Munch’ opens with a scene of remembrance past about discussion with ‘Anthon’, the son of German soldier, so the length of scene was reduced and organized well. But Min advised, “Still I can hardly understand some parts without text information. Especially the part of transfer from present to the past should be shown much clearly.”
‘Munch’ sometimes reproduces the actual paintings of Munch on the stage by the process of each scene. These paintings are shown with Visual systems, but sometimes characters move to the present from these paintings. Min suggested, “Accurate style should be input on this scene from paintings to the present.” This scene can be reenacted and directed by various equipment on the stage, but the scene will be much effective if the author has a detail plan on it. Also the mentor continued his advice about ‘Samiel’, the angel of death who represents Munch’s pain and depression on the stage. Min advised, “Samiel is such a surreal existence, so it would be better to emphasize this character with music, and to change somewhat direct dialogue into suggestive manner for Samiel’s characteristic.”
Prepare for the system to transfer on the Act
Min advised and suggested to improve the most important conflict among Munch-Dagny-Stanislaw. Dagnny helped and cheered depressed Munch from his lover to paint again, and Munch’s best friend Stanislaw helped Munch’s success. However, Dagny and Stanislaw fell in love with each other so that the depression of Munch became extreme. Min advised, “Currently Dagny’s attitude toward Munch is a little bit uncertain. So the tragedy will be much tragic if Munch’s happy memory with Dagny much happier than now.” And about the relationship between Munch and Dagny, Min said, “Question not the detail but the entire picture by considering what kind of story audience would expect.”
Min also said, “I know and agree that it is somewhat difficult to make a real story onto the musical. So the right and effective system to transfer onto the musical is necessary.” On this musical ‘Munch’, transferring system could be the fact that the depressed Munch became to be happy with loving Dagny and favorable comment about his pieces, so author should consider the plan to take advantage of this effectively. And he added, “The evaluations of Munch’s paintings at the time of Munch’s fell in love with Dagny, and the time of betrayed from Dagny are mingled each other. The moment of love, betrayal, and the evaluation of his painting would be much better when it’s more dramatic.”
Meanwhile, Min didn’t forget to advice the music. About the lyrics, he said it’s necessary to be improved and revised even if it’s been organized right after the first mentoring. He pointed out in detail some unsuitable words for lyrics or final ending. Also he said that the explainable and long lyrics cannot play its role so that it won’t be able to collaborate with music for synergy. Min requested not to use explainable lyrics, and finally advised, “Do not make lyrics like textbook or some kind of answer sheet, but like lyrics which has author’s own voice in it.”
노르웨이 출신의 표현주의 화가 뭉크는 어머니와 누이 등 가족들의 잇따른 죽음으로 평생 우울증과 강박증, 망상과 환각에 시달린다. 평생 불행 속에 살던 그는 자신의 곁을 맴돌던 죽음의 천사 사미엘을 인식한다. 뭉크는 유일하게 어릴 적 친구 다그니에게 희망과 위로를 받는다. 그러나 예민하고 폭력적인 성격으로 그녀마저 친한 친구와 함께 떠나버리자 뭉크의 광기는 극에 달한다. 사미엘은 그에게 복수와 광기를 부추기고 절망에 빠진 뭉크는 ‘질투’와 ‘마돈나’, ‘절규’를 완성해 평단의 인정을 받는다. 노년에 이르러 시력마저 잃게 된 그는 그토록 떨쳐버리려고 했던 사미엘이 자신의 뮤즈임을 깨닫고 눈을 감는다.
창작진
작가 최정아, 작곡가 김동주
처절한 절망 속에서 피 흘리듯 그린 뭉크의 그림은 오늘을 사는 우리에게 지금 겪는 고통과 좌절이 결코 무의미한 시간이 아님을 시사한다. 한 치 앞을 내다볼 수 없는 불안한 미래, 그리고 지금 겪고 있는 암담한 현실은 어쩌면 더 강하고 완성된 자신을 빚어내기 위한 담금의 시간이 아닐까.
Munch
Munch, a Norwegian expressionism artist, suffered from depression, delusion and hallucination which caused by his mother and sister's death, during his whole life. One day he recognizes Samiel, the angel of death hovers around him and gives him misfortunes. His friend Dagny, who is his close friend since childhood, gives him comfort but Munch's sensitive and violent behavior makes Dagny to leave Munch. Munch's madness goes extremely and Samiel incites that. Nonetheless, Munch completes his masterpieces like ‘Jealousy’, ‘Madonna’, and ‘Scream’ in complete despair. As getting older he loses his sight and dies, seeing the striking fact that Samiel, who he wanted to escape was his the only one muse.
Creator
Author, Jung-A Choi / Songwriter, Dong-Joo Kim
Munch’s hopeless and bloody works imply us that our painful, frustrated times of today are not meaningless. Our uncertain future and gloomy reality could be the time of the podium for us to make ourselves much stronger and perfect.