일시 : 2017년 11월 1일 (수) 13시~15시
장소 : 코리아 콘텐츠 랩 10층 카카오상생센터
멘토 : 박춘근 작가
주인공의 변화를 확실하게 보여줄 것
<퀴리>는 노벨상을 받은 최초의 여성 과학자 마리 퀴리의 이면의 갈등을 다룬 작품이다. 라듐의 유해성이 점차 드러나자 이를 애써 외면하려는 마리와, 반대로 세상에 알리려는 남편 피에르 사이에 갈등이 촉발되지만, 피에르가 마차사고를 당해 세상을 떠나게 된 후 마리는 심적 변화를 겪게 된다. 박춘근 멘토는 “현재까지 작품의 5단 구성은 일단 완성이 된 것으로 보인다. 비교적 정리가 잘 되어있고 큰 흐름이 잘 읽힌다. 그러나 피에르가 마차사고를 당한 이후부터는 작품이 흐지부지하게 끝맺어지는 느낌인데, 이 이유는 마리의 심리적 변화의 계기가 명확히 드러나지 않아 주인공인 마리의 존재감이 사라졌기 때문”이라고 지적했다.
멘토는 작품이 후반부에서 집중할 수 있는 싸움은 크게 세 가지라고 이야기했다. 자본주의의 논리에 과학자의 양심으로 맞서는 마리와 기업가 루벤과의 싸움, 마리의 죄책감을 보여줄 수 있는 마리 자신과의 싸움, 과학자로서 마리의 야망이 현실과 충돌하는 세상과의 싸움이 그것이다. “작품의 전반부가 라듐이 유해하다는 사실을 외면하는 악녀로서의 마리를 보여주었다면, 작품 후반부는 마리가 변화하는 모습을 보여주어야 한다. 그러려면 앞서 이야기 한 세 가지의 싸움 중, 어떠한 것에 중점을 두어 마리의 변화를 표현할지에 대한 고민이 필요하다. 이러한 싸움을 통해 마리가 어떤 결심을 하게 되었고, 또 그 결심은 어떤 변화 과정을 거치는지가 명확히 드러나야지만 작품 후반부에도 마리가 주인공으로서의 존재감을 되찾을 수 있다”고 지적했다.
또한 “라듐 사업을 하는 루벤 역시 마리의 변곡점에 있어 중요한 기능을 담당하는 캐릭터다. 루벤은 마리와 충돌하는 적대자임과 동시에 그녀가 무엇인가를 깨닫게 하는 조력자 역할을 수행하기 때문이다. 그러나 현재로선 루벤이 악역이 아닌 그저 꿈 많은 기업가 혹은 점잖은 사람으로밖에 보이지 않는데, 이로 인해 마리가 그와의 갈등을 통해 변화할 수 있는 여지가 많지 않아 보인다”고 지적하며, 루벤을 더욱 더 매력적인 악역으로서 보완할 것을 주문했다.
장면과 캐릭터의 기능을 구체화해야
아이들의 크리스마스 선물로 젤리를 만들며 소소한 행복을 누리던 마리 부부는 라듐 공장의 여직공 안느가 급작스럽게 실험실을 방문함에 따라 처음으로 라듐의 유해성을 인식하게 된다. 그러나 “본격적인 비극을 보여주기 전, 젤리를 만드는 장면을 삽입한 것은 행복한 일상을 보여주기 위한 것으로 보인다. 그러나 행복한 모습을 보여주는 의도가 마리가 과학을 통해 무엇을 이루고자 하는지에 대한 암시를 던지기 위함인지, 혹은 과학자 엄마로서의 모성애를 보여주고자 함인지 구체적이지 않다”고 지적했다. 한 장면을 통해 많은 것을 보여주고 싶은 작가의 의도에는 공감하나, 장면의 목적을 한 곳에 집중하는 것이 더 효과적이라는 것이 멘토의 지적이다. 또한 “마리가 임신했다는 설정은 작품 후반에 이르러 별다른 기능을 하고 있지 않다. 만약 모성적인 마리의 모습을 강조하고 싶은 것이 아니더라도, 이 설정은 피에르와 마리 사이의 심리적 갈등을 다채롭게 만들 수 있어 중요하기 때문에 조금 더 구체화하여 제대로 기능하게 하는 것이 좋을 것 같다”고 조언했다.
마리와 의견 차를 보이며 대립하던 피에르는 라듐의 유해성을 밝히기 위해 직접 본인의 신체에 실험을 하게 되고, 마차 사고로 세상을 떠난 후에도 그의 실험 노트는 마리의 새로운 실험에 있어 중요한 참고자료가 된다. 그러나 “관객들이 역사적 사실로 과학자 피에르의 모습을 알고 있을 수도 있지만, 현재로서는 아빠와 남편의 모습만 보일 뿐 작품 전체를 관통하는 과학자 피에르의 모습이 드러나지 않는다”고 말했다. 마리와 피에리의 대립이 과학자와 과학자로서의 갈등이 아닌 그저 부부싸움처럼 보이는 것에 그쳐서는 곤란하다는 것이 멘토의 지적이다. 또한 “자신의 실험 결과를 부정하는 것은 프로메테우스가 불을 부정하는 단계에 온 것인데, 과학자로서 피에르의 모습이 드러나지 않다 보니 이 장면이 공허해 보인다”고 지적하며, 과학자로서 피에르의 모습을 구체적으로 보여줄 것을 주문했다.
Time and Date: Nov. 1st, 2017 (Wed) 1:00 PM
Place: Korea contents Lab 10F at CACAO Zone
Mentor: Choon-Keun Park, Author
Show us the change of Curie
[Curie] is a story about the first female scientist who got the Nobel Prize, Marie Curie’s conflict inside her consciousness. She contacted detonation between her husband, Pierre who tried to reveal the maleficence of Radium even if she tried to ignore this issue, however she felt so confused right after her husband got killed by a car accident. Mentor Park pointed out, “The current 5-type formation looks completed. It’s well-organized and I can easily understand the big flow as well. But the work flow ends with hushing up right after her husband got killed by a car accident. I think because the reason to change of her mind is not so much obvious so that the existence of Marie was gone.”
Park said there are three conflicts on this work. First, as a scientist with her consciousness, she fights Ruben, the businessman with his logic of capitalism. Second she fights herself for her guilty. And lastly her passion fights all over the world with reality. “If the first half shows that she tried to ignore the maleficence of Radium, the second half should show us the change of her mind. Now then the director and staffs need to consider carefully which fight they must focus to describe her change among these three fights. Then Marie’s existence would be risen up again only when the process of her changing mind after what kind of fight is obviously shown up.”
Also Park pointed out, “Ruben who makes business with Radium is also the character to play an important role in Marie’s inflection point. Because he is a partner to make her recognize something important as well as an enemy who conflicts with Marie. But he looks just like a gentleman with dream instead of baddy, so I don’t see any chance for Marie to fight him much.” Park requested director and staff to make Ruben much more ‘attractive baddy’ than before.
Materialize the function of Scenes and Characters
Pierre and Marie became to recognize the maleficence of Radium at the first time right after Anne from the Radium factory suddenly visited their laboratory while they were having a good time making children’s Christmas present with jelly. “Of course the scene of their happy time making jelly right before the tragedy has a meaning to show us their happy life. However, this sort of intention is not materialized enough to show us hint whether Marie wanted to establish anything through Science, or just show us her mother’s instinctive love as a scientist.” It is agreed that author tries to show us as many things as possible with one scene, however it is much effective to focus on each purpose with one scene. Also, “Marie’s pregnancy does not play any special role on the second half. Even if this does not mean to emphasize Marie’s motherhood, this scene looks pretty important to make psychological conflict between Pierre and Marie, so I hope this would be much better when it’s a little bit more materialized.”
Pierre tested his body himself to prove Maleficence of Radium which made him conflict with Marie, and his experiment note becomes important reference for Marie’s new test even after he was dead by car accident. Park added, “Audiences might already know Pierre, the scientist by their basic historical knowledge, however currently there is not such a scientist Pierre through the work, but just a father and husband Pierre.” Park pointed out that the conflict between Marie and Pierre should not just be a simple domestic dispute, but be a constructive conflict as scientists. Also Park asked, “Denying the consequences of experiment is such as Prometheus denies his fire, so Pierre as a scientist seems empty on this scene. Scientist Pierre should be much materialized.”
파리 최고 대학 소르본의 최초로 입학한 여학생 마리 스클로도바스카는 젊은 과학자 피에르 퀴리를 만나 결혼한다. 마리는 결혼 후 남편의 적극적인 지지와 도움으로 라듐(방사능)을 발견한다. 라듐 발견으로 노벨상을 받은 퀴리 부부는 ‘과학은 돈벌이 수단이 될 수 없다’는 신념으로 라듐에 관한 특허를 포기하고 인류에 헌정한다. 곧 온갖 종류의 라듐 제품이 출시되고, 사람들은 라듐에 열광한다. 하지만 라듐이 인체에 치명적이라는 논문이 하나둘 발표되고, 라듐을 사용하는 페인트 공작 여직공들이 죽기 시작한다. 급기야 라듐의 위해성을 가리기 위한 재판이 열린다. 피에르 퀴리는 실험을 통해 라듐의 위해성을 인지하고 양심선언을 하기로 한다. 그러나 자신이 발견한 라듐이 위험한 독이라는 것을 믿을 수 없는 마리 퀴리는 라듐의 무해성을 입증하기 위해 실험을 반복하는데…
창작진
작가 천세은
라듐을 발견하고 노벨상을 두 번 수상한 마리 퀴리의 삶을 업적 위주가 아닌 한 인간으로 바라보고 싶었다. 특히, 인류 발전에 지대한 영향을 끼친 라듐(방사능)에 대해 과학자로서 어떤 태도를 보였는지 주목하려 한다. 본인도 병들어 죽어가면서도 라듐에 대해 끝내 입을 다물었던 그녀 내면의 갈등과 고뇌, 극복에 관한 이야기를 만들고자 한다.
Curie
Maria Sklodowska is the first ever female student who entered Sorbonne, the best university in Paris. After she got married to a young scientist Pier Curie, she found Radium(Radioactivity) with her husband’s support and help. The Curies give up their patent of Radium and dedicate Radium to the mankind beliving that ‘the science should not be a means of moneymaking’, even if they became the winner of Nobel prize by Radium. Soon, various kinds of radium products come out and people are crazy about them. But more and more reports about the fatality of Radium to human body come up, and female workers who use Radium begin to die. In the end, a trial is held to measure the danger of Radium. Pier Curie recognizes Radium’s fatality through experiments and wants to declare the fact honestly, but Maria, who is hard to believe that her Radium is danger as a deadly poison, repeats her experiment to prove the innocence of Radium….
Creator
Author, Se-Eun Chon
I’d not like to write about the Curie’s life with founding Radium and winning Nobel twice as considering her achievements but like to write about Curie herself as a human. especially I want to focus her attitude about Radium (Radioactive) which affected to the development of mankind as a scientist. This is definitely a story of her inner conflicts, agony and restoration during she was silent about Radium even if she was dying for disease.