- 뮤지컬 <AIR13:For the love of the game>
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뮤지컬 작곡 멘토링
일정: 2022년 12월 11일(일) 23시 ~ 24시30분
장소: 온라인 구글 미팅 회의실
멘토: 김성수 작곡가
멘티: 김의연 작가, 정승혜 작곡가, 안주성 작곡가
12월 11일 오후 11시, 온라인 구글 미팅 회의실에서 뮤지컬 (이하 )의 비대면 작곡 멘토링을 진행했다.
가사의 정보를 덜어내는 과정에서 드라마의 밸런스가 대폭 수정되어 재희의 비중이 줄어들고 호빈의 비중이 늘어났다. 자칫하면 주인공의 임팩트가 떨어질 수 있다. 호빈을 앞으로 내세우기에는 이 인물이 매력적이거나 꼭 필요한 캐릭터가 아니다. 3시간이 넘는 대극장 작품이나 대하드라마의 경우 다양한 군상을 제시하더라도 관객들이 몰입할 수 있는 환경이 조성되지만, 이 작품의 경우 단시간 내에 관객들을 몰입시켜야 한다.
많이 디벨롭된 것 같지만 여전히 프로토타입 같다. 무대 올라가려면 많은 편곡이 들어가야 할 것 같다. 그리고 실제 무대화 과정에서 누가 연기하느냐에 따라 큰 차이가 생긴다. 뮤지컬은 제작 기간이 길기 때문에 한 템포씩 느리게 이전의 음악을 쓰게 되어서 장르적으로 세련되기 어렵다. 특히 이 작품은 세련되게 만들려고 하기보다는 90년대의 문화와 스타일을 지켜나가는 것이 중요하다.
냉정하게 말하면 요즘의 관객들은 마이클 조던이나 하위문화에 대한 관심이나 이해도가 낮다. 현재는 시대에 한정되지 않는 음악들로 구성되어 있으나 음악에서 90년대의 색채를 느끼게 할지, 무관하게 할지는 꼭 선택해야 한다. 90년대를 더 심도 깊게 보여주지 않으면 시대적 배경이 찍히지 않는다. 용감하게 공기가 달라졌다고 느낄 정도로 시대의 느낌을 진하게 전하는 방식으로 갔으면 한다. 대본에는 ‘MPC’나 ‘AIR13’ 등 관객들이 알아듣지 못하더라도 90년대를 구현하겠다는 의지가 보인다.
가사에 영어를 많이 쓰는데 실제 공연에서 배우들이 영어로 부르는 것은 상당한 부담이다. 반복하는 후렴구 “Never back down”을 관객들이 과연 어떻게 받아들일 수 있을까. 한 번만이라도 제대로 전달되면 반복해도 되지만 그 전달에 실패하면 관객들은 노래에 집중하지 못할 것이다.
‘GOAT(Greatest of All Time)’라는 표현은 어떻게 전달될 수 있을까. 멘티 정승혜 작곡가도 처음에 이 단어를 몰랐지만 김의연 작가가 마이클 조던 때문에 만들어진 단어이기 때문에 꼭 넣어야 한다고 주장했다고 한다. 멘토 김성수 작곡가는 무대에 치어리더들이 플랜카드를 들게 하는 등의 아이디어를 제안했다. 재희와 앙상블의 라인을 바꿔 부르는 것도 이해에 도움이 된다고 했다. 보통은 합창으로 후렴구를 부르고 벌스(verse)에서 설명이 들어가는 방식으로 곡이 구성된다. 벌스에서 먼저 설명이 제시되고 그 다음 축약해서 코러스에서 ‘GOAT’를 외치는 순서가 좋다.
현재 극 중 인물들은 대부분 선한 역이고 그나마 악역에 가까운 것이 조춘삼이다. 그 외엔 대적해야 할 대상이 별로 없어서 무대에서 표현하기 어렵다. 뮤지컬은 무도회장과 같이 과장된 인물이 필요하다. 예를 들어 <레미제라블>의 테나르디에 부부는 악독한 여관주인들이지만 기립박수를 받는 인기를 누린다. 재희의 꿈을 ‘딴따라’라고 표현하며 반대하는 부모님과 조춘삼의 위치가 애매하다. 엔딩이 조금 급발진처럼, 혹은 흐지부지하게 느껴지는 이유는 너무 갈등이 없기 때문이기도 하다. 대립 장면에서도 압박하는 말들이 막연하거나 간접적이어서 이런 부분의 충돌을 키우면 좋겠다.
전반적인 음악들이 너무 공정하고 배려 깊게 분배되어 있는 느낌이다. 냉동음식을 해동했다가 다시 얼리면 안 되듯이 몰아가야 하는 때도 있다. 한부분 정도는 한 인물에게 2~3개 넘버를 집중적으로 몰아주는 것도 나쁘지 않다. 멘토링과 수정을 거쳐 정리되면서 오히려 기술적으로 담백해지고 드라이해진 것 같다. 작품이 흠 잡을 데 없는 것이 목표가 되어서는 안 된다.
작곡가들은 관객이 알아들을지의 여부와 무관하게 콘텍스트에 음악의 역사, 장르, 계급에 대한 여러 의미들을 넣을 수 있다. 관객과 무관하게 하는 것이 바로 예술이다. 찜찜한 지점이 있다면 아직 개연성이 확보되지 못했기 때문이다.
김성수 작곡가는 마지막으로 두 가지 충고를 건넸다. 첫 번째로 계속 허세와 잘난 척을 유지할 것, 그리고 두 번째로 모든 장치들은 이야기를 위한 포석이라는 사실을 잊지 않을 것. 현재 수정된 대본에서 처음의 기세가 사라진 것이 느껴진다. 초심을 믿고 기죽지 않았으면 좋겠다. 동시에 여러분이 갖고 있던 무기인 자신만의 스타일을 잊지 않고 잘 완성하기를 바란다. 멘토링 받는 멘티들이 ‘집착이 쎼다’, ‘강박증이 있다’ 같은 말들을 들었으면 좋겠다. 멘토 김성수 작곡가와 멘티 김의연 작가, 정승혜 작곡가, 안주성 작곡가는 다음 만남은 대면으로 진행할 것을 기약하며 멘토링을 마쳤다.
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音乐剧 作曲指导
日期:2022年12月11日(周日)23点~24点30分
地点:谷歌线上会议室
导师:Kim Seongsu作曲家
学员:Kim Uiyeon编剧,Jung Seunghye作曲家,Ahn Juseong作曲家
12月11日晚11点,在谷歌线上会议室进行了音乐剧(以下简称)的非对面作曲指导。
在减少歌词信息的过程中,剧情的平衡性有了大幅修改,在熙的比重减少,浩彬的比重增加了。稍有不慎,主人公给观众的冲击力就会下降。想要突出的浩彬的这个人物,并不是一个有魅力的角色,也不存在必要性。如果是超过3个小时的大剧场作品或大河剧,即便仔细描绘出各类群像,也可以营造出观众可以投入的环境,但是该作品是要在短时间内引导观众投入其中。
似乎已经发展了很多,但仍然像个原型一样。要想呈现在舞台,就还需要投入更多的编曲。并且在实际舞台化的过程中,演员的不同会产生很大的差异。由于音乐剧的制作时间较长,目前的音乐节拍较为缓慢,有以前的音乐风格,因此很难在体裁上显得纯熟。与其让这部作品看起来纯熟自然,不如更着重于展现90年代的文化和风格。
冷酷一点说的话,最近的观众对于迈克尔乔丹或亚文化的关注和理解度并不高。虽然现在的音乐构成并不限于时代,但是一定要决定好是否要在音乐中感受到90年代的色彩。如果不更深入地展现90年代色彩,那么时代背景就不会被展现得很清晰。希望能够以更加果断的方式令观众感受到空气氛围的改变,以一种浓烈地传达方式表现出时代感。从剧本中可以看得出来,即使采用了“MPC”或“AIR13”等观众可能会听不懂的单词,也要体现90年代时代感的编剧意志。
歌词中经常出现英语,但在实际演出中,用英语进行演唱会对演员造成相当大的负担。观众们是否能够接受反复的副歌歌词“Never back down”也需要考量。只要能够精准地传达成功一次,就可以进行反复。但如果传达失败,观众将无法集中注意力在音乐上。
"GOAT(Greatest of All Time)"一词的含义该如何传达给观众呢?学员Jung Seunghye作曲家起初也不知道这个词的含义,但是Kim Uiyeon编剧表示,这个词是有迈克尔乔丹所创造的,有必须加入的必要。 导师Kim Seongsu作曲家提出可以让啦啦队队员们在舞台上举起横幅等方法予以展现。在熙和群演互换line的唱法也有助于观众理解。一般会以合唱副歌部分,在主歌(verse)中加入说明的方式构成歌曲。在主歌部分先进行说明,然后进行缩略,在合唱部分喊“GOAT”的顺序会比较好。
现在剧中的人物大部分都是善良的角色,比较接近反面角色的只有Cho Chunsam。除此之外,几乎没有需要对抗的对象,因此舞台表现力很难展现出来。音乐剧需要像舞厅中跳舞的人们一样夸张的人物。例如<悲惨世界>中的德纳第夫妇,虽然是恶毒的旅馆主人,但是依然获得了爆棚的人气。把在熙的梦想称为“戏子”并反对的父母和Cho Chunsam的概念非常模糊。结尾有点像突然加速,或者说感觉不了了之的原因就是因为人物之间并没有太大的矛盾。在对立场面中,施压的话语也是模糊或间接的,希望这些部分的冲突能进一步扩大。
整体上,感觉音乐的分配由于公正了。就像解冻后的冷冻食品不能再次进行冷冻一样,要进行集中处理。在一个部分中集中给到一个人物2~3首歌也是不错的方法。经过指导和修改后,反而在技术呈现上变得过于清淡无味了。不能以完美无瑕作为完成一部作品的目标。
无论观众们是否可以听懂,作曲家们均可以在上下文中融入音乐的历史、种类、阶级等各种深意。艺术本就与观众无关。如果现在还有顾虑,那说明尚有不确定的部分。
Kim Seongsu作曲家最后提出了两个忠告:第一,继续保持傲气与自信,第二,不要忘记所有铺垫都是为了故事展开的事实。从现在修改后的剧本中,感觉得到最初的气势消失了。希望相信保持初衷,不要气馁。同时,也希望大家不要忘记如同武器一般的只属于自己的风格,好好地完成这部作品。希望接受指导的学员们能够听到“特别固执”、“有强迫症”等这样的话。 导师Kim Seongsu作曲家和学员Kim Uiyeon编剧,Jung Seunghye作曲家,Ahn Juseong作曲家约定了下次见面的时间,结束了本次指导。
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ミュージカル「AIR13: For the love of the game」
日程:2022年12月11日(日)23時~24時30分
場所:Google Meet オンライン会議室
メンター:キム・ソンス(作曲家)
メンティー:キム・ウィヨン(作家),チョン・スンヘ(作曲家),アン・ジュソン(作曲家)
12月11日 午後11時 Google Meet オンライン会議室にて、ミュージカル「AIR13: For the love of the game」(以下、「AIR13」)の非対面作曲メンタリングを行った。
歌詞の情報を抽出する過程でドラマのバランスが大幅に修正され、ジェヒの分量が減ってホビンの分量が増えた。ともすれば主人公のインパクトが薄れる可能性がある。前に出すには、ホビンという自分は魅力的であるとか、欠かせないキャラクターというわけでもない。3時間を超える大劇場作品や大河ドラマなら多様な人々が登場しても観客が集中できる環境を作ることができるが、この作品の場合、短時間で観客を引きこまないといけない。
かなり発展したようだが、相変わらずプロトタイプだ。上演させるためには、編曲が多く必要になるだろう。そして、実際に舞台化の過程で誰が演じるかによって大きな差が生まれる。ミュージカルは制作期間が長いため、以前の音楽を1テンポずつ遅く使うことになり、ジャンル的に洗練させるのが難しい。
厳しい言い方をするなら、最近の観客たちはマイケル・ジョーダンやサブカルチャーへの理解度が低い。現在は時代に縛られない音楽で構成されているが、音楽から90年代の色彩を感じさせるか、無関係にするかは必ず選ぶことになる。90年代をもっと深く見せなければ時代背景が印象づけられない。思い切って、空気が変わったと感じるくらい時代の感覚を色濃く伝えるやり方にしてほしい。台本には“MPC”や“AIR13”など観客が知らなくても90年代を具現しようとする意志が見える。
歌詞に英語が多く使われているが、実際の公演で俳優たちが英語で歌うのは、かなりの負担だ。繰り返されるサビの“Never back down”を観客たちはどう受け取るだろうか。一度でもしっかり伝わるのであれば繰り返してもいいが、伝えることに失敗したら観客たちは歌に集中できないだろう。
“GOAT(Greatest of All Time)”という表現は、どうやって伝えるべきか?メンティーのチョン・スンヘ作曲家も最初はこの単語を知らなかったが、キム・ウィヨン作家がマイケル・ジョーダンのために作られた単語なので必ず入れるべきだと主張した。メンターのキム・ソンス作曲家は、舞台でチアリーダーたちにプラカードを持たせるなどのアイデアを提案した。ジェヒとアンサンブルのラインを入れ替えて歌うのも理解を助けると話した。普通は合唱でサビを歌うヴァース(verse)から説明が入る方法で曲が構成される。ヴァースで先に説明され、そのあと略して“GOAT”を出す順序がいい。
現在、劇中の登場人物は大半が善人の役で、強いて言うならチョ・チュンサムが悪役に近い。彼以外には敵視すべき対象がほぼいないため、舞台で表現するのが難しい。ミュージカルは舞踏会のように誇張された人物が必要だ。例えば「レ・ミゼラブル」のテナルディエ夫婦はあくどい宿屋の主人たちだがスタンディングオベーションを受けるほど人気を得ている。ジェヒの夢を“河原者”と表現して反対する両親とチョ・チュンサムの位置づけがあいまいだ。エンディングが少し急発進、あるいはうやむやに感じられる理由は、あまりにも葛藤がないためでもある。対立する場面でも圧迫する言葉が漠然としていたり間接的だったりするので、こういう部分の衝突を大きくすればいいだろう。
全体的な音楽が、とても公正で深い配慮がちりばめられている印象だ。冷凍食品を解凍したあと再冷凍してはいけないように、追い詰めなければいけない時もある。一部分くらいは、1人の人物に2~3曲のナンバーを集中させるのも悪くない。メンタリングと修正を経て整理されたことで、むしろ技術的にあっさりしドライになったようだ。穴のない作品にすることが目標になってはいけない。
作曲家たちは観客がキャッチするかどうかは関係なく、コンテンツに音楽の歴史、ジャンル、階級に関するいくつかの意味を持たせることができる。観客とは関係なくやることこそが芸術だ。すっきりしない部分があるなら、まだプロバビリティーが確立していないからだ。
キム・ソンス作曲家は最後に2つ忠告した。1つ目は、見えを張りカッコつけ続けること。そして2つ目にすべての仕掛けは物語のための補足であるという事実を忘れないこと。修正された今の台本から初期の勢いが消えたように感じる。初心を信じて、めげないでほしい。同時に皆さんが持っていた強みである自分だけのスタイルを忘れず、うまく完成させてくれることを願っている。メンタリングを受けたメンティーには“こだわりが強い”“強迫症がある”といった評価をされてほしい。メンターのキム・ソンス作曲家とメンティーのキム・ウィヨン作家、チョン・スンヘ作曲家、アン・ジュソン作曲家は次のメンタリングは対面で行うことを約束してメンタリングを終了した。
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Composition Mentoring for Musical ‘AIR13: For the love of the game’
Date: Sunday, December 11, 2022, 23:00 ~ 24:30 PM
Place: Google Meet room
Mentor: Composer Seongsu Kim
Mentees: Writer Euiyeon Kim, Composer Seunghye Jung and Juseong Ahn
On December 11 at 11 PM, a composition mentoring session for the musical ‘AIR13: For the love of the game (or ‘AIR13’)’ was held online through Google Meet.
In the process of dissipating information from the lyrics, the balance of the drama greatly changed. Jaehee’s part decreased whereas Hobin’s part increased. This can lower the impact on the main character. Hobin is not so much attractive or necessary to the point of giving this character priority. In the cases of grand theater pieces or epic dramas, it is possible to create an environment where the audience can be immersed in the piece even if a large group of characters is presented. But in this case, the audience must be absorbed in the piece within a short amount of time.
The piece seems like it has been developed a lot, but it still feels like a prototype. For this piece to be performed on the stage, many musical arrangements must be revised. Also, there will be a big difference depending on which actor plays the role in the actual staging process. It is difficult to have trendy songs in musicals since the songs that were written during a long production period become outdated by the time the piece gets released. Especially for this piece, it is important to maintain the 90’s culture and style instead of making it modish.
To be honest, the audience these days does not have much interest or understanding of Michael Jordan or the subculture. The current version of the piece is composed of timeless music, but the decision of using the 90’s color through music or the current composition must be made. The time setting will be vague if the factors of the 90’s are not shown in depth. I recommend deeply delivering the vibe of that era to the point the audience can feel the change in the air. I see the will of embodying the factors of the 90’s in the script through the words ‘MPC’ or ‘AIR13’ even if the audience does not understand.
There are many English phrases in the lyrics but it is a burden for actors to sing in English during the actual performance. How will the audience accept the repeating chorus ‘Never back down’? If this phrase is well-delivered once, then it can be repeated. But if the actor fails to deliver the meaning of it, the audience won’t be able to pay attention to this song.
How can the expression ‘GOAT (Greatest of All Time)’ be delivered to the audience? Even Composer Seunghye Jung did not know this phrase at first but Writer Euiyeon Kim claimed to include it in the lyrics as it was first created due to Michael Jordan. Mentor Seongsu Kim suggested the idea of having the cheerleaders hold banners on the stage. Changing the lines of Jaehee to the ensemble will also help the understanding. Usually, the song is composed of having the chorus sung in unison and explanations in the verse. Explaining the meaning in the verse first and then showing the abbreviation of ‘GOAT’ in the chorus would be nice.
Most of the characters in the play are good-hearted. Chunsam Cho is the one closest to the villain. It is difficult to express the conflict on the stage because there are not many subjects to stand against. An exaggerated character is a “must” in musicals like a ballroom. For example, the Thenardiers in ‘Les Miserables’ are vicious innkeepers but enjoy their popularity by receiving a standing ovation. Jaehee’s parents, who belittle and oppose Jaehee’s dream of being a singer, and Chunsam Cho’s positions are ambiguous. The reason this piece’s ending seems to be a sudden acceleration or fizzling out is because of too few conflicts. Pressuring words are too mere and indirect. I hope they may be more provocative to develop these conflicts.
The music overall seems to be too fairly and considerately distributed. Just like frozen food that has been thawed already cannot be frozen again, there are times that have to be uneven. It is not bad to intensively give 2-3 numbers to a character in one part. The piece has been technically light and dry by going through mentoring sessions and revisions. Being flawless cannot be the goal of the piece.
Regardless of the comprehension of the audience, composers can put diverse meanings of music history, genre, and rank in the context. In fact, not having the audience into consideration is art. If there are uncomfortable points, then that means the probability has not been secured yet.
Mentor Kim concluded the session with two pieces of advice. First, continue bluffing and bragging about yourself. Second, don’t forget that all factors are the groundwork for the story. I can feel that the initial spirit is gone in the current revised script. I hope that you believe in your first intention and don’t put yourself down. At the same time, I hope that you successfully finish the work without forgetting about your own style, which is your weapon. I wish to hear that mentees in the mentoring sessions are ‘strongly obsessed’ or ‘obsessive-compulsive.’ Mentor Kim and the three mentees promised to have a face-to-face meeting next time and wrapped up the session.
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