뮤지컬 극작 멘토링
일정: 2022년 10월 19일(수) 17시 30분~19시 20분
장소: 예술의 전당 내 카페
멘토: 오루피나 연출가
멘티: 김의연 작가, 정승혜 작곡가
오루피나 연출가는 주제를 잘 드러낼 수 있는 방향으로 각 캐릭터와 사건에 대해 조언했다. 그가 가장 강조한 것은 ‘주인공이 겪는 고난을 어떻게 설정할 것인가’이다. 재희는 스스로 마이클 조던과 비견할 정도로 농구에 실력만큼이나 자부심도 뛰어나다. 아무리 중요한 경기라 해도, 인생 첫 패배를 했다고 해서 재희가 완전히 무너지게 될까? 주인공을 슬럼프에 빠트릴 만한 외부적 사건이나 내면의 동요를 일으킬 만한 사건을 더 그럴듯하게 만들어야 한다. 주인공에게 큰 사건을 주고, 그걸 해결하게 만드는 게 서사 작업의 핵심이다. 그러려면 먼저 캐릭터를 확실히 설정해두어야, 사건에 대한 인물의 반응을 이끌어낼 수 있다. 재희가 좀 더 목적지향적인 캐릭터라면, 패배했을 때 더욱 감정적인 타격이 클 것이다.
주변 인물은 주인공이 성장하게끔 자극하거나, 주인공의 자존감을 떨어뜨리는 역할을 해야 한다. 선생님은 편견 어린 어른을 대표하는 캐릭터지만, 익살스러운 매력도 보여줘야 한다. 학생에게 욕만 하는 선생님은 매력이 없다. ‘농구를 하든, 하지 않든 넌 우리 아들’이라고 말하는 재희 부모님의 캐릭터가 특히 좋다. 주인공의 욕망 또한 ‘농구를 잘하고 싶다’에서 ‘재밌게 하고 싶다’로 바뀐다면, 작품의 주제와 주변 캐릭터들이 보다 매끄럽게 설정될 수 있다.
규민은 현재 조연 같다. 분량이 아니라 존재감이 큰 투 톱 캐릭터를 만들어야 한다. 재희 캐릭터가 서술적인 가사를 통해 드러난다면, 규민의 서사는 스토리텔링보단 비주얼과 음악으로 표현돼야 한다. 규민이 재희를 교화시키는 조력자 역할에 머물러선 안 된다. 두 사람의 감정적 교류가 있어야 하고, 규민이 재희를 자신의 콘서트장으로 불러들이면서 끝나는 방식보다는, 둘 다 각자의 방식으로 성장하는 것이 좋다. 현실적인 10대 남자아이들끼리의 소통방식과 감성이 존재한다. 그걸 제대로 다뤄서 사실감 있게 표현한다면, 그 세대를 거쳐온 2030 관객들의 공감을 끌어낼 수 있다. 아니면 두 인물의 대화나 관계성이 논리적으로 타당해야 한다.
극 초반부터 트라우마에 빠진 재희를 보여줘도 괜찮다. 장면이 시간 순서대로 흐를 경우, 너무 설명적으로 비친다. 꼭 필요한 장면들을 조각조각 만들어놓고, 발전시킬 수 있는 좋은 장면들을 걸러낸 다음, 세련된 몽타주로 배열하는 것도 효과적인 방법이다. 이 과정에서 작가에게 로그라인과 주제가 분명히 각인돼 있어야, 서사가 중구난방으로 흐르지 않는다.
音乐剧 剧本指导
日期:2022年10月19日(周三)17点30分~19点20分
地点:艺术殿堂内咖啡厅
导师:Oh Rupina导演
学员:Kim Uiyeon编剧,Jeong Seunghye作曲
Oh Rupina导演对各个角色及事件提出建议,以期本剧能够更好地体现主题。她最强调的是"如何设定主人公所经历的难关"。在熙不仅是篮球实力,他的自尊心也很强,甚至可以与迈克尔·乔丹相提并论。再重要的比赛,只是因为人生第一次失败,他就会完全崩溃吗?应该塑造出更加合理的事件,无论是让主人公陷入低谷的外部事件,又或是引起内心动摇的事件。叙事工作的核心是给与主人公重大事件,并使其得到解决。那么首先就要明确角色设定,才能够引起人物对事件的反应。如果说在熙是更具目的地性的角色,那么在经历失败时,感情上承受的打击也会更大。
周边的人物应该起到刺激主人公成长或打击主人公自尊心的作用。老师虽然是代表了有偏见的大人的角色,但也要展现出搞怪的魅力,只会骂学生的老师是没有意思的。 “不管打不打篮球,你都是我们的儿子” 说出这些话的在熙父母的角色设定非常好。如果主人公的心愿从“想打好篮球”更改为“想让打球变得充满乐趣”,作品的主题和周边的角色设定会变得更加流畅。
目前,奎民的设定是配角。不是戏份的问题,而是需要塑造两个存在感极强的主要角色。如果说在熙的角色是通过叙述性的歌词展现出来的,那么奎民的叙事比起陈述剧情,更应该通过视觉和音乐效果来呈现。奎民不能仅停留在教化在熙的助力者的角色上,两人需要有感情上的交流。比起奎民把在熙叫到自己的演唱会现场而结束的方式,两人以各自的方式成长并以此结尾会更好。现实中,十几岁男孩们之间的沟通方式和感性是真实存在的,如果能够真实地表现出来,就能引起经历过那个时代的20~30岁观众的共鸣。两个人物的对话或关系性在逻辑上也应安排得更为妥当。
可以从剧的初期就开始展现出在熙陷入心理阴影的状态。如果场面按照时间顺序发展,就会显得太有说明性。将必要的场面划分为各个部分,筛选出影响发展的优秀场景后,组合成为简洁的蒙太奇表现方式也是一种有效的方法。在此过程中,编剧需明确地划分出脉络和主题,叙事才不会众口难调。
ミュージカル『AIR13: for the love of the game』 作メンタリング
日程:2022年10月19日(水)17時30分〜19時20分
場所:芸術の殿堂内カフェ
メンター:オ・ルピナ演出家
メンティ:作家 キム・イヨン、作曲家 チョン・スンヘ
オ・ルピナ演出家はテーマをはっきり表現できる方向で、各キャラクターと事件についてのアドバイスを行った。彼女が最も強調したのは、“主人公が経験する苦難をどう設定するのか”だった。ジェヒが自ら、マイケル・ジョーダンと比肩するほどと言うバスケットボールの実力と同じくらい、プライドも高い。どれほど重要な試合だとしても、人生で初めて負けたからといってジェヒが完全に崩れるだろうか?主人公をスランプに陥れるほどの外的な事件や、内面の動揺を起こすほどの事件をもっとそれらしく作らなければいけない。主人公に大きな事件を与え、それを解決するように作るのが、物語作業の核心だ。これをしようとするならば、まずキャラクターを確実に設定しておいてこそ、事件についての人物の反応を引き出せる。ジェヒがもう少し目的志向型のキャラクターであったとしたら、負けた時の感情的な打撃は一層大きいだろう。
周辺人物は主人公が成長できるように刺激したり、主人公のプライドを引き下げたりする役割をしなければならない。先生は偏見に目がくらんだ大人を代表するキャラクターだが、道化じみた魅力も見せるようにしなければいけない。学生を罵るばかりの先生は魅力的ではない。「バスケをしようがしまいが、お前は私たちの息子だ」、とジェヒに語る両親のキャラクターが特に良かった。主人公の欲望もまた、“バスケットボールが上手くなりたい”から“楽しくやりたい”に変わっていったとしたら、作品のテーマと周辺キャラクターたちがよりスムーズに設定できるだろう。
ギュミンは今の所助演のようだ。分量ではなく、存在感の大きいツートップのキャラクターを作らなければいけない。ジェヒのキャラクターが叙述的な歌詞を通して現れるとしたら、ギュミンの物語はストーリーテリングよりビジュアルと音楽で表現されなければいけない。ギュミンがジェヒを教化する助力者役に留まるようではだめだ。二人の感情的な交流がなければいけないし、ギュミンがジェヒを自身のコンサートに呼び寄せて終わるというやり方よりは、二人ともそれぞれのやり方で成長する方が良い。現実の10代男子たちのコミュニケーションの方法と、その感性が存在している。そこをきちんと扱ってリアルに表現するならば、その世代を過ごしてきた2030観客たちの共感を引き出せるだろう。もしくは、二人の人物の会話や関係性が論理的で妥当でなければいけない。
物語の序盤からトラウマに苛まれるジェヒを見せるのも良いだろう。シーンが時間に沿って流れる場合、説明的にすぎるように見える。絶対に必要なシーンを1ピース、1ピース作っておいて発展させられる良いシーンを選んでから、洗練されたモンタージュで配列するのも効果的な方法だ。この過程では作家にログラインとテーマがはっきりと刻み込まれていなければ、物語がてんでんばらばらに流れていってしまうだろう。
Playwriting Mentoring for Musical ‘AIR13: for the love of the game’
Date: Wednesday, October 19, 2022, 17:30 PM ~ 19:20 PM
Place: Coffee shop in Seoul Arts Center
Mentor: Director Rupina Oh
Mentees: Writer Euiyeon Kim, Composer Seunghye Jung
Director Rupina Oh advised each character and situation in a way that could expose the theme clearly. The point she emphasized the most was ‘How can we set up the hardship that the main character is going through?’. Jaehee has not only a talent for basketball but also high self-esteem that let him compare himself to Michael Jordan. Can his first defeat in the most important game in his life break him completely? The external incident that slips him into a slump or events that cause a stir in his mind should be argued more plausibly in the story. Giving the main character a big event and letting him solve it is the key to the work in narration. In order to do so, the character has to be clearly set. Then, the character’s reaction to the event may be elicited. He will be damaged heavily by the loss if his character was more of a goal-driven person.
Other characters should take roles of challenging the main character for growth or lowering his confidence. Although the teacher is a representation of an adult with prejudice, humorous charm should be shown too as someone who always curses at students is not attractive. I genuinely love Jaehee’s parents who always cheer him by saying, “Whether you play basketball or not, you are our son no matter what”. If the ambition the main character has can change from “I want to be good at basketball” to “I want to have fun playing basketball”, the theme and surrounding characters in the story can be established more smoothly.
Gyumin is considered a supporting character now. It is ought to build two big characters who give a strong presence. If the character Jaehee appears through descriptive lyrics, Gyumin’s narrative must be expressed by visuals and music rather than storytelling. It is not enough for Gyumin to just play a role of a helper who helps reform Jaehee. They need to share their feelings. It is recommended to end the story by showing both of them growing in their own ways instead of Gyumin inviting Jaehee to his concert hall. The way how teenage boys communicate or share feelings in particular should exist. If you can convey that realistically, you can actually arouse the sympathy of the audience in their 20s and 30s who already have gone through that time period of life. Or the conversation or relationship must be logically valid.
Showing Jaehee who is suffering from trauma from the beginning of the story is also an idea. If all the scenes follow by chronological sequence, it looks too explanatory. Making important scenes into pieces, picking ones that can be further developed, and arranging them with refined composition is such an efficient method. During the process, the writer should have firm loglines and themes. Otherwise, the narration will be mixed up all over the place.