일시 : 2017년 8월 14일 16시~18시
장소 : 콘텐츠코리아랩 10층 카카오상상센터
연출 : 추정화
출연 : 김국희, 양승리, 김현진, 강연정, 구옥분, 원종환, 박정표, 김히어라, 김현진
<글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌2 선정작의 테이블 리딩은 14일과 16일 양일간 3작품씩 진행되었는데, <사는 게 뭔지>의 리딩은 1차 일정 중 마지막 순서였다. 이날 리딩을 위해 모인 뮤지컬 배우 김국희, 양승리, 김현진, 강연정, 구옥분, 원종환, 박정표, 김히어라, 김현진이 작품에 색을 입히며 대본을 읽어나갔다. 배우들 앞에 놓인 대본은 스프링 철로 묶인 대본이 아닌, 급하게 인쇄하여 스테이플러로 찍어 낸 A4용지의 형태였다. 이우미 작가가 가족애와 트로트로 구성된 주크박스 뮤지컬이라는 콘셉트만 남겨두고, 리딩 직전 작품을 대폭 수정한 탓이었다. “어느 장르든 자극적인 이야기가 많은데, 이 작품만큼은 따스한 이야기를 전하고 싶어 고민이 많았다”고 말한 작가의 심정을 엿볼 수 있는 부분이었다.
현장을 통해 느낀 <사는 게 뭔지>의 장점은 재치 있는 대사였다. 리딩을 진행했던 추정화 연출은 “대사 자체가 굉장히 재미있다. 정말 실생활에서 들음직한 대사들이 작품 곳곳에서 드러난다”고 말하며, <사는 게 뭔지>의 대사에 대해 긍정적으로 평했다. 특히 철없는 딸 이진영 역을 맡아 대본을 읽은 강연정 배우와, 트로트 가수가 되겠다는 목표가 생긴 갱년기의 엄마 장윤정 역의 김국희 배우가 말싸움을 벌이는 대목에선 현장 곳곳에서 웃음이 터져 나왔다.
트로트 히트곡으로 구성된 주크박스 뮤지컬이 흔치 않다는 점도 관객들이 새롭게 느낄 수 있는 지점으로 예상된다. 리딩 현장의 반응도 긍정적이었다. “내 나이가 그렇게 많지 않음에도 트로트 히트곡들이 반갑게 느껴졌다”는 박정표 배우의 의견과 더불어, 추정화 연출 또한 “신선한 트로트 뮤지컬이다. 평소 트로트를 잘 듣지 않아서 몰랐는데, 노래 하나하나의 가사들이 주옥같았다”는 의견을 내놓았다.
그러나 트로트의 사용에 관한 지적도 적지 않았다. 작품의 상황과 어울리지 않는 음악은 도리어 작품의 완성도를 떨어뜨릴 수 있다는 것이 리딩에 참여했던 배우와 연출의 공통된 의견이다. 김현진 배우는 “드라마와 음악이 서로 동 떨어져있는 장면들이 있는 것 같다. 이 문제가 수정되지 않는다면 연극과 트로트 공연을 붙여놓은 듯한 느낌이 러닝타임 내내 반복될 수 있을 것 같다”고 말했다.
따라서 <사는 게 뭔지>는 트로트와 드라마를 조화롭게 연결하는 것이 최우선 과제였다. 하지만 원곡의 가사를 수정하게 되면 저작권 문제가 발생하는 까닭에 해결책을 찾는 것이 쉽지는 않을 터. 추정화 연출은 “이러한 문제점을 해결하기 위해선 드라마와 어울리는 가장 적절한 곡을 찾는 것이 급선무”라고 조언했다. 현재 작품에 쓰인 노래들은 그 자체로 굉장히 훌륭한 곡들이지만, 기존의 곡과 드라마를 서로 연결해야 하는 상황이기 때문에 상황과 잘 맞아 떨어지는 곡이 선택되어야 한다는 의견이다.
‘더뮤지컬’의 박병성 국장 역시 “현재의 대본만 놓고 보자면, 상황과 곡의 분위기가 어울리지 않는 지점이 많다. 상황과 맞지 않는 트로트 음악이 나온다면 관객들이 이상하게 느낄 수 있는 여지가 다분할 것이다”라고 이야기하며, “많은 노래들을 탐색하는 것과 곡 선정에 대한 심도 깊은 고민이 필요해 보인다”는 말을 보탰다.
《生活是什么》剧本朗读会现场记录
时间 : 2017年8月14日 16:00~18:00
地点: 文化产业实验基地10楼的kakao创意中心
导演 : Jung-Hwa Choo
演员 : Kook-Hee Kim, Seung-Ri Yang, Hyoun-Jin Kim, Youn-Jung Kang, Ok-Boon Koo, Jong-Hwan Won, Jung-Pyo Park, Heara Kim, Hyoun-Jin Kim
[What am I living for?] Table reading field sketch
Date: 16:00 ~ 18:00 on August 14th, 2017
Place: 10th Floor of Contents Korea Lab in CACAO zone
Director: Jung-Hwa Choo
Casting: Kook-Hee Kim, Seung-Ri Yang, Hyoun-Jin Kim, Youn-Jung Kang, Ok-Boon Koo, Jong-Hwan Won, Jung-Pyo Park, Heara Kim, Hyoun-Jin Kim
The table reading of each 3 selected works for [Glocal Musical LIVE] Season 2 was proceeded on 14th and 16th of August, [What am I living for?] was the last among the first schedule. All of actors and actresses, Kook-Hee Kim, Seung-Ri Yang, Hyoun-Jin Kim, Youn-Jung Kang, Ok-Boon Koo, Jong-Hwan Won, Jung-Pyo Park, Heara Kim, Hyoun-Jin Kim gathered for this reading and read their scenarios by dressing their characters. Their scenarios were not bound with springs but stapled in a hurry. Because the author, Woo-Mi Lee revised this work a lot right before the reading except for the main concept which was the jukebox musical with family affection and trot music. Lee revealed her intention, “Any genre has its own stimulating story, however, I wanted to make this musical as warm as possible.”
The most attractive point of this musical [What am I living for?] was such a humorous dialogue. Director Choo said and evaluated positively, “The dialogue itself was so funny. It is just like our chat on the daily life.” Especially, people laughed out loud for the moment of argue between the childish daughter Jin-Young Lee (Youn-Jung Kang) who hopes to be a singer and menopausal mom Yoon-Jung Jang (Kook-Hee Kim).
Audiences will expectedly be refreshed by this musical which is rarely a jukebox style composed of trot music. The reaction and reputation of reading was also positive as well. Jung-Pyo Park put his opinion, “I am so glad these trot music even if I am not that much old enough to like”, and Director Choo also said, “This is very fresh trot musical. I was not a person to listen to the trot music, but I am so surprised that I found myself to enjoy this. Every single lyric was literary.”
Meanwhile, there were many different opinions. Many staffs and directors agreed the fact that some music which is not fit to the musical could decrease the completeness of this work. Hyoun-Jin Kim said, “There are some scenes which the music is not well fit to each scene. Unless revised, this kind of unnatural feeling such as the play and trot performance are attached could remain throughout the running time.”
So the first priority on [What am I living for?] is to connect trot music and drama harmonious. But it is hard to solve because the copyright problem occurs if the original lyric is revised. Director Choo advised, “It is time for you to find first the very fit trot song for each scene to solve this matter.” Each trot song currently for this musical is so attractive itself, however, each song should be carefully selected whether it fits to each scene for connecting existing songs and drama or not.
Byoung-Sung Park, director of [The Musical] also pointed out and said, “There are some scenes which are improper with the mood of songs. Audiences might be confused if a trot song which is not fit to the scene is played.” And he added, “Much deeper consideration is necessary about selecting songs as well as finding them.”
미용실을 운영하는 아줌마 장윤정에게 갱년기와 함께 삶에 대한 회의가 몰려오기 시작한다. 23살에 두 살 연상 교회 오빠 이일로와 결혼해 아들 진호와 딸 진영을 낳고, 열심히 돈도 벌고 살림하며 살았다. 그러나 지금 그녀에게 남은 건 서른 살이 다 되도록 공무원 시험 준비하는 아들, 매사에 짜증만 내는 고3 수험생 딸, 윤정의 갱년기를 남들 다 겪는 일이라며 대수롭지 않게 여기는 남편뿐이다. 윤정은 아내, 며느리, 엄마 말고, 가수를 꿈꾸던 어여쁜 ‘장윤정’으로 살았던 게 언제였나 싶어 점점 더 서글퍼진다. 그러던 중 갱년기 우울증 극복을 위해 찾은 노래 교실에서 윤정은 트로트 가수 제안을 받는다. 윤정은 이번만큼은 무조건 자신을 위해 살아 보리라 마음을 먹고 가족의 반대에도 트로트 가수가 되기로 한다.
창작진
작가 이우미
가장 가까운 존재이면서, 가장 이해할 수 없는 존재인 가족. 도대체 어떤 인연이길래 가족이라는 이름으로 만나 이렇게 서로 얽히게 되었을까? <사는 게 뭔지>는 그런 보통 가족의 이야기이고, 동시에 세대는 다르지만 각자 자기 삶의 무게에 짓눌려 힘겨운 오늘을 살아가는 개인들의 이야기다. 특히 이 작품은 기존 트로트 곡으로 꾸미는 주크박스 뮤지컬이다.
What am I living for
Yoon-Jung Jang, the hair stylist with menopause is getting to feel doubts about her life. She had a son Jin-Ho and a daughter Jin-Young after married 2-year-older church guy Il-Ro Lee in her age 23, and lived hard life earning money and taking care of family. However, she now only has almost 30-year-old son prepares for government official, 19-year-old daughter with lots of complains, and a dumb husband who doesn’t even care about her menopause at all. She felt so miserable that she doesn’t even remember when she was such a pretty girl ‘Yoon-Jung Jang’, who hoped for being a great singer. At that time, she was not just a guy’s wife, one’s mom, or one’s daughter-in-law. But surprisingly, she got an offer to be a trot singer at the music school where she enrolled for overcoming her menopause. Setting her mind on living a life just for herself in this time, she decides to become a trot singer even her family against her will.
Creator
Author, Woo-Mi Lee
Family is the closest, but is too hard to understand. What made us get so much tangled just because we are on the name of family? is not only a pretty normal family story but the story of each person who is feeling oppressed by the weight of life everyday even if each generation is different. Specifically this work is a kind of Jukebox musical which is composed of existing trot songs.