김유정 작가
안녕하세요. 2017년에 뮤지컬 <줄리 앤 폴>로 데뷔한 신인 작가 김유정입니다.
작품 구상 계기
우연히 슈베르트에 관한 글을 읽던 중, 그가 자신의 현악 4중주 ‘죽음과 소녀’와 자신의 운명을 비슷하게 여겼다는 점이 유독 인상에 남았습니다. 사람들에게 슈베르트는 가곡의 왕, 아름답고 서정적인 곡을 남긴 작곡가로 알려있지만, 반대로 알려지지 않았던 그의 절망과 고통은 어떠했는지 궁금했습니다. 슈베르트를 탐구하며 얻게 된 사실과 상상들을 더해 기존에는 볼 수 없었던 새로운 슈베르트의 이야기를 만들어보고 싶었습니다.
궁극적으로 관객에게 어떤 작품이 되기를 바라는지?
프란츠 슈베르트의 죽기 전 마지막 여정을 통해 열등감을 극복하며 끝내 자신의 음악을 지켜낸 한 작곡가의 지극하고도 순수한 영혼을 만날 수 있는 계기가 되기를 바랍니다.
강하님 작곡가
안녕하세요. 뮤지컬 <죽음과 소녀>의 음악을 만든 강하님입니다.
작품의 대본을 본 후 첫 느낌은 어땠는지?
슈베르트가 안타까웠습니다. 그는 요절했지만 그 짧은 생에 수많은 곡을 썼습니다. <죽음과 소녀>는 불치병에 걸린 몸으로 창작열을 불태우며 자신의 음악 세계를 파고들었던 슈베르트의 처절한 내면에 집중했고, 저 역시 이에 공감했습니다. 역사 속 낭만파 작곡가가 아닌 내 앞의 어느 한 사람으로서 그를 바라보게 하는 작품이 되길 바랐습니다.
작품의 전체적인 음악 콘셉트를 소개해주세요.
인물들이 다양한 정서를 노래하고 여러 빠르기와 강약의 음악을 사용하지만, 마지막까지 서정성을 잃지 않고 싶었습니다. 프란츠의 복잡한 심리 변화를 따라가며 표현하고자 했고요. 대중적인 음악 안에 그의 작품들을 어렵지만 잘 녹여내려고 했습니다.
《死亡与少女》编剧 Yoo-Jung Kim
自我介绍
大家好。我是2017年以音乐剧《Julie and Paul》登坛的新人编剧 Yoo-Jung Kim。
作品构想契机?
偶然之间读到关于舒伯特的一段文字,了解到舒伯特觉得自己的管弦乐四重奏作品 “死亡与少女”跟自己的命运很相似,这给尤其我留下了很深的印象。人们对舒伯特的印象是创作了很多优美又感性的乐曲的歌曲之王,相反我更好奇他的绝望和痛苦。通过对舒伯特的研究所了解的事实,再加上一些想象,我想创作一个以前看不到的一个全新的舒伯特的故事。
最终希望能在观众心中成为一部怎么样的作品?
通过弗兰茨∙舒伯特死去之前最后的一段人生之旅,希望大家能看到一个作曲家克服自卑坚守自己音乐的至极又纯粹的灵魂。
《死亡与少女》作曲 Ha-Nim Kang
自我介绍
大家好。 我是为音乐剧《死亡与少女》谱写音乐的 Ha-Nim Kang。
看到剧本后的第一印象是什么?
觉得舒伯特很可怜。尽管他青年夭折但在短短的一生中留下了不计其数的乐曲。《死亡与少女》彻彻底底的集中于拖着身患绝症的身体、燃烧创作热情深深、陷入自己音乐世界的舒伯特内心世界。我也十分认同这一点。希望大家通过作品看到的不是历史上的浪漫主义作曲家,而是站在我面前的一个真真实实的人。
请跟大家介绍一下作品总体的音乐概念。
人物们歌唱各种感情,用到的音乐快慢和强弱节奏多样,但是希望从始至终不要丢失抒情性。力图表现弗兰茨复杂的心理变化。虽然有难度,但还是在不利尝试将他的乐曲融入到大众性的音乐当中。
作家 キム・ユジョン
自己紹介
こんにちは。2017年にミュージカル<ジュリー&ポール>でデビューした新人作家のキム・ユジョンです。
作品構想のきっかけは?
偶然シューベルトに関する話を読んでいた時、彼が自身の弦楽四重奏曲「死と乙女」と自身の運命が似ていると思ったところが特に印象的でした。シューベルトは歌曲の王、美しく抒情的な曲を残した作曲家として知られていますが、反対に知られていなかった彼の絶望や苦痛はどうだったのか気になりました。シューベルトを探求して知った事実と想像をつけ加え、従来の作品では見ることができなかった新たなシューベルトの物語を書いてみたかったです。
最終的に観客にとってどんな作品になてほしい?
フランツ・シューベルトが死ぬ前に最後の旅を通じて劣等感を克服し、ついに自身の音楽を守り抜いた作曲家のこの上なく純粋な魂に触れられるきっかけになってほしいです。
作曲家 カン・ハニム
自己紹介
こんにちは。ミュージカル<死と乙女>の音楽を作曲したカン・ハニムです。
作品の台本を初めて読んでどう感じたか?
シューベルトがかわいそうでした。彼は世を去りましたが、その短い生涯に数多くの曲を書きました。<死と乙女>は不治の病を患った身体で創作へ熱を上げ、自身の音楽の世界に入り込んでいったシューベルトの凄絶な内面にフォーカスを当てていて、私もそこに共感しました。歴史的なロマン派作曲家ではない自分の目の前にいるひとりの人間として彼を眺めさせる作品になってほしかったです。
作品の全体的な音楽コンセプトを紹介してください.
人物が多様な情緒を歌い、多様な速さや強さの音楽を使用しますが、最後まで抒情性を失いたくありませんでした。フランツの複雑な気持ちの変化についていき、表現しようとしました。大衆的な音楽の中に難しいですが彼の作品を上手く溶け込ませようと思いました。
Writer Yoo-Jung Kim
Introduction
Hello, I am a rookie writer Yoo-Jung Kim who debut with ‘Julie and Paul’ in 2017.
Momentum of Conception
While I was reading a journal about Shubert by chance, I was impressed that he thought of his fate similar to his string quartet ‘Der Tod und das Mädchen’. Shubert was known as a king of song, and a composer who wrote beautiful, lyrical music, however, I was so curious how painful his unknown despair was. I wanted to make whole new story of Shubert that anyone hasn’t seen before by adding imaginations and facts from studying Shubert as well.
How do you hope this work would be to the audiences ultimately?
I hope the audiences could have chance to meet a composer’s extreme and pure soul who protected his music at last by overcoming Franz Schubert’s inferiority through his last journey before he died.
Composer Ha-Nim Kang
Introduction
Hi, I’m Ha-Nim Kang, the composer for the music of this musical ‘Death and the Maiden’.
What is your first impression right after you read the scenario of this work?
Shubert was so pitiful. He died young, however he wrote and composed so many music in his short life. ‘Death and the Maiden’ was concentrated on the pathetic inside of Shubert who dug his music world by indulging his passion nevertheless of his incurable disease, and I totally agreed with him too. I hoped this work would show Shubert was just a person in front of me instead of the historical romantic composer.
Please introduce the overall music concept in this work.
I didn’t want to lose lyricism to the end even if characters sing various emotions and use lots of tempos and dynamics. I tried to express the change of Franz’s complicated mentality. And it was somewhat difficult but I tried to dissolve his works into the popular music.
로그라인 열등감에 시달리던 무명 작곡가가 죽기 전 자기 음악의 의미를 찾아가는 이야기
1827년, 오스트리아 빈. 내성적이고 숫기가 없는 무명의 작곡가 프란츠가 밝고 건강한 여인 테레즈와 감정을 키워나가던 어느 날, 베토벤의 제자라며 한 남자가 찾아온다. 그는 베토벤이 죽기 전 교향곡 10번을 완성할 사람으로 프란츠를 지목했다고 전한다. 평소 베토벤을 숭배하던 프란츠는 그 말에 자신감을 얻고 자신의 모든 것을 쏟아부어 교향곡 작곡에 몰두한다. 시간이 흐를수록 프란츠의 몸과 마음은 피폐해지고, 그의 곁을 지키고 있던 테레즈의 걱정도 점점 늘어만 간다. 그러던 중 테레즈는 베토벤의 제자라는 남자의 정체를 우연히 알게 되는데…
창작의도 모든 음악가가 베토벤의 영향 아래 있던 시기에 자신의 이름과 음악을 남긴 유일한 작곡가 슈베르트를 통해 예술가에게 인정과 평가보다 중요한 것은 자신의 세계를 긍정하고 있는 그대로의 자신을 받아들이는 것이라는 메시지를 전하고 싶다.
작가 김유정
한국예술종합학교 음악극창작과 졸업
뮤지컬 <줄리앤폴>(2017)
작곡가 강하님
한국예술종합학교 예술전문사 음악극창작협동과정
뮤지컬 <더 언더독>(2016)
死亡与少女
主题标语 被自卑感纠缠的无名作曲家,临死之前一步步找到属于自己的音乐意义。
1827年,奥地利维也纳。内向腼腆的无名作曲家弗朗茨与阳光健康的女人泰莱丝的感情正渐渐升温,一个自称是贝多芬弟子的男人找上门来。说贝多芬去世之前,点名弗朗茨是完成自己的第十号交响曲的人。平时就很崇拜贝多芬的弗朗茨听到这个消息后,开始呕心沥血埋头于谱写交响曲。随着时间的流逝,弗朗茨的身体和精神日渐衰竭,陪在他身边的泰莱丝的担心也与日俱增。有一天,泰莱丝偶然得知了贝多芬弟子的真面目……
创作意图 舒伯特是在所有音乐家都在贝多芬的荫蔽下的时代,唯一一位留下自己的名字和属于自己风格音乐的作曲家。通过舒伯特的故事,表达对艺术家来说比起外界的认可和评价更重要的是自己对自身的肯定和接受。
编剧 KIM YUJEONG
韩国艺术综合学校 音乐剧创作系 毕业
音乐剧 《Julie and Paul》(2017)
作曲 KANG HANIM
韩国艺术综合学校 艺术专门师 音乐剧创作协同课程
音乐剧 《THE UNDERDOG》(2016)
死と乙女
ログライン 劣等感に苦しむ無名作曲家が、死ぬ前に自分の音楽の意味を探し求める話
1827年、オーストラリアのウィーン。内向的で恥ずかしがり屋な無名作曲家フランツが、明るく元気な女性テレズと愛を育んでいたある日、ベートーベンの弟子を名乗るひとりの男が訪ねてきた。彼はベートーベンが死ぬ前に交響曲10番を完成させる人物としてフランツを指名したと伝えた。普段ベートーベンを崇拝していたフランツは、その言葉に自信を得てすべてを注ぎ交響曲の作曲に没頭する。時間が経つにつれフランツは心身ともに疲弊し、彼のそばにいたテレズの心配も次第に大きくなっていく。そんな中テレズはベートーベンの弟子を名乗る男の正体を偶然知ることになる…
捜索意図 どの音楽家もベートーベンの影響を受けていた時代に自身の名前と音楽を残した唯一の作曲家シューベルトの姿から、芸術家にとって認められることと高く評価されることより自身の世界を肯定し、ありのままの自分を受け入れることの方が大切だというメッセージを伝えたい。
作家 キム・ユジョン
韓国芸術総合学校音楽劇創作科卒業
ミュージカル「ジュリーアンドポール」(2017)
作曲家 カン・ハニム
韓国芸術総合学校芸術専門士音楽劇創作協力課程
ミュージカル「ザ・アンダードッグ」(2016)
Death and the Maiden
Log-Line This is a story about the unknown composer who seeks the true meaning of his music before he died.
1827 Vienna, Austria. While the introvert, unshakeable, unknown composer Franz and Bright and healthy woman Teres become closer a man who says that he was one of the students of Beethoven visited Franz. He told Franz that Beethoven marked out Franz to complete his symphony no. 10 before Beethoven died, so Franz started concentrating on completing the symphony no. 10 for his idol, Beethoven. However Therese who loves Franz worried about his unknown madness, then she came to realize identity of the man who claims to be Beethoven’s students…..
Intention of Creation I’d like to tell the message that the most important thing to every artist than the credit or reference is to accept him/herself by admitting his/her world through the only composer, Shubert who left his name and music on the era of Beethoven.
Yoo-Jung Kim, Writer
Korea National University of Arts, music drama creator major
Musical ‘Julie and Paul’(2017)
Ha-Nim Kang, Composer
Korea National University of Arts, music drama creation process
Musical ‘The Underdog’(2016)