일시: 2018년 11월 5일(월) 10시 30분~13시
장소: 한국예술종합학교 본부동 3층
멘토: 장유정 연출
<아서 새빌의 범죄>는 1차 멘토링을 통해 기존 설정과 구성에서 변화를 준 후 실제 변화된 대본 중심으로 멘토링이 이루어졌다. 2차 멘토링은 전체 트리트먼트와 4장까지 완성된 대본을 토대로 했다. 2차 멘토링 대본에서 외형적인 가장 큰 변화는 아서 새빌, 시빌, 헤르빈켈코프, 레나만이 등장하는 4인극으로 바뀌었다는 점이다. 내용적으로는 아서 새빌이 할리우드의 무명 배우가 아니라 무성영화의 스타로 설정했다. 무성영화 스타였던 아서 새빌은 유성영화의 등장으로 점점 설 자리를 잃어가고 있는 인물로 무성영화를 지키기 위해 안간힘을 쓴다. 이를 통해 소리를 듣지 못하는 점술가 레나와의 공감대를 높이고 서로에게 끌리는 이유라고 봤다. 유성영화 시대의 아서 새빌은 다시 한번 무성영화의 영광을 되찾기 위해 노력한다. 그것이 자신의 존재 이유이기 때문이다. 두 번째 예언 ‘기다리는 소식이 올 겁니다’는 단순히 캐스팅이 아니라 그가 그토록 원하던 무성영화 제작이 가능해지는 상황으로 변한다. 또 하나의 큰 변화는 마지막 예언 ‘가장 사랑하는 사람을 살인하게 될 겁니다’에서 가장 사랑하는 사람이 누구인가에 대한 질문을 부각했다. 그래서 약혼녀인 시빌을 죽이게 될 거라고 불안해하다가 레나를 죽이려고 하고 결국은 자신이 가장 사랑하는 사람이 누구였는지를 알게 되는 구조로 변경했다.
김연미 작가는 4인극으로 전개하다 보니 상황을 말로만 전하게 되는 어려움을 토로했다. 그래서 헤르빈켈코프를 화자로 만들까 하는 고민을 했다고 한다. 장유정 멘토는 아서 새빌만 제외하고 다른 배역들이 중심 인물 이외에 다른 인물을 의상이나 조명 등의 도움을 받아 연기하거나 그림자극이나 인형극 등 연출적인 방식으로 해결할 수 있다며 또 다른 가능성을 제시해 주었다. 무성영화 시대에서 유성영화 시대로의 변화인 만큼 이미지를 도와줄 수 있는 청각적인 방식도 효과적일 것이라고 조언했다.
자신을 버린 부모의 죽음이 아서 새빌에게 살인을 저지르게 하는 동기가 되어야 한다. 작가는 아서 새빌이 자신을 버린 부모님의 죽음에 그렇게 슬퍼할까, 그래서 사랑하는 사람을 죽이게 될까 의문이 들었다. 그래서 부모가 어떤 말을 남기려고 했으나 전해지지 않았을 때 아서가 더 안타깝지 않을까 하는 고민을 드러냈다. 부모님이 어떤 이야기를 전하려고 했고 그것을 듣지 못했을 때의 궁금함이 자신을 버리고 오랫동안 헤어져 있던 부모의 죽음에 대한 슬픔보다 더 큰 감정으로 다가올 것이라는 생각이었다. 장유정 멘토는 “디테일을 가지는 것은 좋으나 극 전체와 일관성 있게 진행되지 않으면 내용의 불순물이 될 수 있음”을 지적했다. 부모님의 전하지 못한 메시지라는 새로운 사건이 추가되면서 중심 이야기를 흐리게 할 수 있다는 지적이었다.
또한 장유정 멘토는 아서 새빌이 두 번에 걸쳐 살인 시도를 하는 장면이 현재는 나뉘어 있는데 이를 합쳐서 한 곡으로 크게 만들어 보라고 제안했다. 작품의 템포도 빨라지고 이야기도 심플하게 정리되면서 행위 자체가 부각될 수 있다고 했다. 작가 역시 전체적으로 분량이 길어지는 것에 대한 부담을 느끼고 있었다. 초반 작품의 설정을 보여주는 데까지 너무 긴 것이 아닌지 고민 중이라고 했는데 장유정 멘토는 분량 걱정하면서 할 이야기를 하지 못하는 것보다 일단 써본 후에 줄이는 방법을 선택하라고 조언했다.
작품에서 아서 새빌은 무언가에 취한 듯 레나를 살해한다. 그런데 결혼식 장면에서 그녀가 죽지 않았다는 반전이 일어나는데 장유정 멘토는 반전이라고 하더라도 나중에 그녀가 죽지 않은 이유를 설명해 주어야 한다고 했다. 작가는 설명을 해주면 반전이 약해지지 않을까 싶어 관객들의 상상에 맡기려 했다고 한다. 장유정 멘토는 그것이 오히려 관객들에게 혼란을 가져올 것이라며 작가가 그 장면에 책임을 쥐여주어야 한다고 말했다.
《亚瑟萨维尔的罪行》第二轮导师指导
时间:2018年11月5日(周一)10:30~13:00
场所:韩国艺术综合学校 本部栋 3层
导师: Yu-jeong Jang导演
《亚瑟塞维尔的罪行》通过第一轮导师指导,修改了原有的设定和构架,本次指导以修改后版本为中心进行。第二轮指导以修改后的故事大纲和完成的1~4章剧本为基础。现在的剧本外在呈现上最大的改变就是,变成了只有萨维尔、丝碧、赫尔宾傑可夫、列娜登场的四人剧。从内容上来看,萨维尔不再是好莱坞无名演员而是无声电影的巨星。变成无声电影巨星的亚瑟塞维尔,在有声电影出现之后渐渐失去了自己的位置,他拼尽全力想守住无声电影。也正是他与听不见声音的占卜师列那产生共鸣、并相互吸引的理由。有声电影时代已经到来,亚瑟萨维尔还在为了重振无声电影的雄风努力。因为那是他存在的理由。第二个预言‘将会听到期待的消息’并不只是单纯的定角,而是如他一直期盼的一样终于可以制作无声电影。还有一个大的改变就是最后一个预言‘会杀死你最爱的人’中,强化了‘最爱的人是谁’这个提问。因此故事结构变为,亚瑟先是害怕自己会杀死未婚妻丝碧而惴惴不安,试图杀死列那,最终得知自己最爱的人是谁。
编剧Youn-Mi Kim吐露了遇到的困难,改成四人剧之后故事展开主要依靠台词。所以她考虑过要不要把赫尔宾傑可夫变成旁白者。对此Yu-jeong Jang导师给出了可以解决这个问题的其他方法,例如除亚瑟萨维尔之外的角色,表演中心人物之外的其他人物时可以借助服装或者灯光的帮助,或者通过影子剧、人偶剧的形式来解决。因为时代背景是从无声电影向有声电影过度的时期,因此运用可以突出时代特性的听觉上的方法也会有不错的效果。
抛弃自己的父母的死要成为亚瑟萨维尔杀人的动机。编剧对于亚瑟萨维尔对抛弃自己的父母的死是否会那么伤心,以至于会杀死自己爱的人这一点抱有疑问。所以她考虑过要不要设计成本来父母有话要对亚瑟说,亚瑟因为没听到父母想对自己说的话所以倍感遗憾。因为她觉得比起分开已久的父母的死亡带来的悲伤, 没有听到父母想传达某种信息所带来的好奇会是更强烈的感情。Yu-jeong Jang导师指出:“使用细节自然很好,可是故事退静没有整体和一惯性的话内容可能变得混沌。” 说这句话的意思是如果增加父母没有传达到的遗言这个新的事件,中心故事可能会变模糊。
另外, 亚瑟萨维尔的两次杀人尝试现在是两个分开的场面,Yu-jeong Jang导师建议将其合并做成一首大歌试一试。这样不仅能使作品的节奏更加紧凑,故事主线更加简明,并且能凸显杀人行为。编剧同样对这一部分分量过长有负担,在苦恼前半部分一直到显露出作品主题是不是过长。Yu-jeong Jang导师建议与其担心量太多导致写不了想写的故事,倒不如用先写完了再缩减的方法。
作品中亚瑟萨维尔像被什么迷惑了一样杀死了列那。但是反转的是她又出现在了婚礼上,对此Yu-jeong Jang导师指出就算是反转后面也要有对为什么她没死的解释。编剧说考虑到都解释了的话反转的效果可能会减弱,所以才交给观众想象。Yu-jeong Jang导师说那反而会给观众造成混乱,对这个场面编剧要负起责任来。
<アーサー・サヴィル卿の犯罪>2次メンタリング現場
日時: 2018年 11月 5日(月) 10時30分~13時
場所: 韓国芸術総合学校本部棟3階
メンター: 演出家チャン・ユジョン氏
<アーサー・サヴィル卿の犯罪>は、1次メンタリングを通して既存の設定と構成を変更した後、変更後の台本を中心にメンタリングが行われた。2次メンタリングは全体の手直しと4章まで完成した台本をもとに行った。2次メンタリングの台本で外形的な最も大きな変化は、アーサー・サヴィル、シビル、ヘルビン・ケルコフ、レナだけが登場する4人劇に変わった部分だ。内容的にはアーサー・サヴィルがハリウッドの無名俳優ではなく、無声映画のスターに設定しなおした。無声映画のスターだったアーサー・サヴィルは、有声映画の登場で次第に仕事を失っていき、無声映画を守るために必死になる。そして、これが耳の聞こえない占い師レナとの共感を高め、お互い惹かれる理由だと考えた。有声映画時代のアーサー・サヴィルは、もう一度無声映画の栄光を取り戻すために努力する。それが自身の存在理由であるからだ。2つめの予言“待っていた知らせが来るだろう”は、単純に配役の知らせではなく、彼があれほどまでに望んでいた無声映画の制作が可能になる状況へ変わること。もうひとつの大きな変化は、最後の予言“最愛の人を殺すことになるだろう”で、最愛の人が誰なのかについての質問を抱かせた。それで婚約者のシビルを殺すことになると不安になり、レナを殺そうとし、結局は最愛の人が誰なのかを知る構造へ変更された。
作家のキム氏は、4人劇で展開していくため、状況を言葉でのみ伝えなくてはならない難しさを打ち明けた。そこで、ヘルビン・ケルコフを話者にするか悩んだと言う。メンターのチャン氏は、アーサー以外の他の配役が他の人物の衣装や照明などの力を借りて演じたり、絵や人形劇など演出的に解決できると、また別の可能性を示してくれた。無声映画時代から有声映画時代への変化だけに、イメージの描写を助けてくれる聴覚的な方法も効果的だと助言した。
自信を捨てた両親の死が、アーサーに殺人を犯させる動機にならなければならない。作家は、アーサーが自身を捨てた両親の死にそんなに悲しんでいるのか、それが理由で愛する人を殺すことになるのかといった疑問を持った。そこで両親がメッセージを残そうとしたが伝わらなければ、アーサーがさらに不憫ではないかという悩みも打ち明けた。両親がメッセージを残そうとしたがそれを聞くことができず、そのことが自分を捨てて長い間離れていた両親の死についての悲しみよりも大きな感情として現れるだろうという考えだったのだ。チャン氏は、「細かを持たせるのはいいが、劇全体と一貫性がなければ違和感になる」と指摘した。両親の伝えられなかったメッセージという新たな事件が追加されストーリーの軸が揺らぐ可能性があるという指摘だった。
また、チャン氏はアーサーが二度にわたり殺人を試みる場面が今は分けられているが、これを合わせてひとつの曲で大きくしてみるよう提案した。作品のテンポも速くなりストーリーもシンプルにまとまり、行動自体が強調されると言った。作家も全体的に長くなることについての負担を感じていた。初めに作品の設定を見せるまで長すぎないか悩んでいると言ったが、チャン氏は長さの心配をして伝えたいことが伝えられないより、一旦書いてみたあとに削った方がいいと助言した。
作品でアーサーはなにかにとらわれたようにレナを殺害する。ところが結婚式の場面で彼女が死んでいなかったというどんでん返しがあるが、チャン氏はどんでん返しと言っても後で彼女が死ななかった理由の説明がいると言った。作家は、説明すればインパクトが弱くなると思い、観客の想像に任せようとしたと答えた。チャン氏は、それがかえって観客を混乱させることがあると作家が場面に責任を持たなければならないと話した。
‘ARTHUR SAVIL’S CRIME’ 2nd mentoring
Date and Time: Nov. 5th 2018 (Mon) 10:30 ~ 13:00
Place: 3rd floor of HQ department in Korea National University of Arts
Mentor: Director Yoo-Jung Jang
The mentoring about the musical ‘Arthur Savil’s Crime’ was proceeded mainly with its scenario which was changed actually existing configurations and composition right after the 1st mentoring. 2nd mentoring was about entire treatment and completed scenario until the chapter 4. The big change on the 2nd mentoring scenario was that the musical has been changed into 4 characters play with Arthur Savil, Civil, Hervinkelkov, and Renaman. As for the contents, Arthur Savil was set up not as an unknown hollywood actor but as a star in silent movie. Arthur Savil, the silent movie star has been struggling with protecting the silent movie because he’s about to lose his job for sound movies. This was the reason to increase the bond of sympathy and fancy with Rena, the deaf fortune-teller. Arthur Savil at the sound movie era tries to recover the glory of silent movie again. Because that is the only reason for him to exist. Second prophecy ‘Expecting news will come soon’ is not a simple casting, but the changing situation for Savil to make his silent movie of his dreamed. Another big change focused on the question who is the person you love the most on the last prophecy ‘you will murder the person you love most.’ Therefore Savil was anxious to kill his fiance Civil then tried to kill Rena, and lastly the structure was changed for him getting to know the person whom he loved most.
Writer Youn-Mi Kim told her complaints about the situation which should be delivered only with characters’ scripts because the play was proceeded with 4 characters. So she considered to make Hervinkelkov as a narrator (speaker). Mentor Jang suggested another possibility by solving with directing way such as other characters’ acting with costumes or lights, shadow play, or puppet show except Arthur Savil. Jang advised that auditory type to help images might also be effective due to the changing period from silent to sound movie.
The death of his parents who dumped Savil out should be the motive to Arthur Savil to execute his murder. Writer questioned herself whether Arthur Savil would feel sad for his parents’ death even if they dumped him out, so that was why he came to kill the person he loved. So she said she is worried if Arthur might feel pitiful when his parents wish to leave something to tell him but they couldn’t. Because she thought that Arthur’s feeling and emotion of curiosity which he couldn’t hear the story from his parents might get much bigger than his sadness of his parents’ death due to the fact that his parents dumped and apart from him long time ago. Mentor Jang pointed out, “It’s good to have detail, however, it might be such an impurity unless it proceeds coherently with the entire musical.” It was a point-out that the detail might blur the core story by adding a new incident which was his parents’ undelivered message.
Also mentor Jang suggested to make the separated Arthur Savil’s murder scenes combine into big one. Then the speed tempo of work would be faster and story would be arranged simple so that the action itself could be focused and emphasized. Writer also got a heavy burden about the length of entire musical size. Writer said she’s been considering if showing the configuration of early phase was too long, then mentor Jang advised her choosing a way to reduce the length if necessary after writing all the stories.
At the work, Arthur Savil killed Rena possessedly on something. Meanwhile, there came the reversal that she was not killed on the wedding ceremony, mentor Jang said to the writer to explain about the reason why she did not die later even if it was a sort of reversal. Writer said she was about to make audiences imagine themselves because she’s been worried if the reversal might not be effective when she explained about it. Mentor Jang told her that such kind of trial might bring audience confused, so the writer should be responsible for that scene.