박민재 작가
한국예술종합학교 연극원 연출과를 졸업하고 고려대학교 비교문학 석사과정 중입니다. 또 극단 안녕팩토리에 대표, 극작가, 상임 연출을 겸하고 있으며, 클래식 단체 카메라타 스트링스에서 기획 및 프로듀서를 맡고 있습니다.
작품 구상 계기?
저는 119 의무소방원으로 군 복무를 한 덕분에 소방관들 삶을 가장 가까이서 함께하면서 화재, 구조, 구급, 상황실 업무 등에 다양한 경험을 쌓았습니다. 소방관을 주인공으로 하는 이야기는 저의 오래된 사명 중 하나라고 생각합니다. 저의 전작들이 소방관들의 삶과 고충을 다루고 있다면 이번에는 소방관과 래퍼를 꿈꾸는 그의 딸을 주인공으로 소방관의 가족에 대한 작품을 써보고 싶었습니다. 근래에 랩에 관심을 갖게 되었습니다. 소방관과 래퍼의 만남은 흥미로운 이야기를 만들어낼 거라 확신합니다.
궁극적으로 관객에게 어떤 작품이 되길 바라는지?
가슴 따뜻하지만 어느 한 장면에서는 먹먹하고 애틋한 부녀父女 이야기로 기억되기를 바랍니다. 나아가 우리 시대에 ‘잃어버린 가족애’를 되찾는 작품이 되기를 간절히 바라고 있습니다.
공한식 작곡가
안녕하십니까. <디어 파파, 마이 파이어맨>의 작곡을 맡게 된 공한식입니다. 공연을 좋아하고 공연을 사랑해서 원래 전공(생명공학)과는 다른 음악 대학원으로 진로를 바꾸게 되었습니다. 공연과 일체 된 음악 속에서 울고 웃는 관객을 보는 것과 때론 그 속에서 그들의 생각이나 가치관이 바뀌어 가는 것을 보는 것만큼 행복한 일은 없는 것 같습니다. 그만큼 제가 좋아하고 아끼는 일이라 책임감도 크게 느껴집니다.
작품의 대본을 본 후 첫 느낌은 어땠는지?
랩 뮤지컬이라는 아이디어를 들었을 때 참신함, 걱정, 설렘 여러 가지 생각이 들면서, 한번 잘 해보고 싶다는 생각과 함께 도전의식(?!)이 생겼습니다. 또한 이 작품에는 남 돌보기에 바쁘고 착해빠진 소방관 아빠와 아이돌 준비생이자 래퍼 지망생인 고등학생 딸이 등장하는데요, 이런 특이한 조합을 잇는 매개체가 랩이란 사실 또한 대단히 흥미로웠습니다. 그렇기 때문에 작곡가로서 어떻게 하면 뮤지컬 속에 랩이란 장르가 잘 녹아 들게 할까 고민 중입니다.
작품의 전체적인 음악 콘셉트를 소개해주세요.
랩은 뮤지컬에 자주 활용되는 장르가 아닙니다. 그렇기에 이번 작품에서 가장 눈에 띄는 콘셉트는 '뮤지컬'과 '랩'의 결합일 것입니다. 나아가 이런 '랩'과 같은 대중음악적 요소가 어떻게 뮤지컬에 녹아드는지 지켜보는 것도 흥미로울 것입니다.
《亲爱的爸爸,我的消防员》 编剧 Min-Jae Park
自我介绍
韩国艺术综合学校戏剧院导演系毕业,高丽大学比较文学硕士在读中。同时是剧团“你好工厂“的经营者,编剧和常驻导演,也在古典音乐团“CAMERATA STRINGS”担任策划和制作人的角色。
作品构想契机?
我有做为119义务消防员服兵役的经历,这使我能在最近的地方跟消防员一起经历了火灾救助,急救,控制室等跟种各样的经验。长久以来我一直把讲述消防员的故事当做我的一项使命。我之前的作品更多表现了消防管本身的生活和苦衷,这次想写一部描写消防员家庭的故事所以设计了消防员和梦想成为说唱歌手的女儿这两个角色。我是最近开始对说唱产生兴趣的。我相信消防员与说唱肯定能碰撞出独居色彩的有趣故事。
最终希望能在观众心中成为一部怎么样的作品?
希望能在人们的记忆中成为一部,既暖心又能体现有隔阂又相互牵挂的父女之情的作品。更进一步,也恳切地希望能成为一部找回当代“遗失的亲情“的作品。
《亲爱的爸爸,我的消防员》作曲 Han-Sik Kong
自我介绍
大家好。我是《亲爱的爸爸,我的消防员 》的作曲an-Sik Kong。因为喜欢演出、热爱演出所以读硕士时放弃原来的专业(生命工学),选择了音乐专业。时而看着观众在与演出内容相统一的音乐中又哭又笑,时而看到他们在这个过程中改变自己的想法和价值观,没有什么比这更加幸福的了。我真的很喜欢而且很珍惜这份工作,所以也感到责任重大。
看到剧本后的第一印象是什么?
听说是说唱音乐剧的时候,感觉很新颖,有担心也有心动各种感情涌上心头,接着就产生了一种好胜心和挑战精神。另外作品中登场的两个人物,一个是太过于忙碌和善良要照顾别人已经很吃力的消防员爸爸,一个是偶像练习生同时也梦想成为说唱歌歌手的女儿。将这样一个独特的组合连接在一起的媒介竟然是说唱,这也非常饶有趣味的。因此,作为作曲我一直在思考怎样才能把说唱这种音乐形式很好的融合到音乐剧当中。
请跟大家介绍一下作品总体的音乐概念。
说唱并不是音乐剧当中常用的音乐形式。因此这个作品最为抢眼的一个概念就是‘音乐剧’与‘说唱’的结合。跟进一步,‘说唱’等比较大众化流行音乐元素如何跟音乐剧融合,这也是一个看点。
作家 パク・ミンジェ
自己紹介
韓国芸術総合大学演劇院演出科を卒業し、高麗大学比較文学修士課程在学中です。劇団アンニョンファクトリーの代表、作家、常任演出を兼任しており、クラシック団体カメラタストリングスで企画およびプロデューサーを務めています。
作品構想のきっかけは?
私は119義務消防員として軍の服務を務めたおかげで消防士の暮らしを間近で見ながら、火災、救助、救急、指令センターの業務など様々な経験を積みました。消防士が主人公のストーリーは、私の古い使命のひとつだと思っています。私の過去の作品が消防士の暮らしと苦痛を扱っていたなら、今回は消防士とラッパーを夢見る娘が主人公の消防士の家族についての作品を書いてみたかったです。最近ラップに興味を持つようになりました。消防士とラッパーの出会いは興味深い物語を作り出すだろうと確信しています。
最終的に観客にとってどんな作品になってほしい?
暖かいけど、とあるシーンでは胸が詰まる切ない親子の話として記憶に残ってほしいです。さらに今の時代に「失われた家族愛」を取り戻す作品になることを強く望んでいます。
作曲家 コン・ハンシク
自己紹介
こんにちは。<ディア―パパ、愛する私の消防士>の作曲を務めることになったコン・ハンシクです。公演が大好きで、大学での専攻(生命工学)とは違う音楽大学院に進路を変えることになりました。公演と一体化した音楽の中で泣き笑う観客を見ることと、時にはその中で観客の考えや価値観が変わっていく姿を見るほど幸せなことはないと思います。それぐらい好きで大切に思っているので責任感も重く感じます。
作品の台本を初めて読んでどう感じたか?
ラップミュージカルというアイディアを聞いた時、斬新さ、心配、ワクワクなど色んな感情を抱き、是非やってみたいというチャレンジ精神がわきました。また、この作品には他人の世話で忙しく優しい消防士の父親とアイドルの見習いでラッパーの高校生の娘が登場するのですが、このような異質の組み合わせをつなげるのがラップだということもまた非常に興味深かったです。そのため、作曲家としてどうすればミュージカルにラップというジャンルを上手く溶け込ませられるか頭を悩ませています。
作品の全体的な音楽コンセプトを紹介してください.
ラップはミュージカルによく使われるジャンルではありません。そのため、この作品で最も目につくコンセプトは「ミュージカル」と「ラップ」の結合でしょう。さらに「ラップ」のような大衆音楽の要素がどのようにミュージカルに溶け込むのか注目するのもおもしろいと思います。
Writer Min-Jae Park
Introduction
I am studying master’s course in Korea University with the major of comparative literature after graduating from Korea National University of Arts with the major of theater production. Also I’ve been working for the theater [Hello Factory] as CEO, writer, director, and for the classic group [KAMERATA STRINGS] as a planning producer.
Momentum of Conception
I have built various career on the situation of fire, rescue, emergency, control tower by working together with firemen due to the fact that I served my military service as a 911 fire-fighter. I think the story of fireman would be one of my old missions. If my previous works talked about the life and difficulty of fireman, now I hope to write a work about the family of fireman with his daughter who’s been an aspirant for being a rapper. I got interested in RAP recently. I’m sure the combination of fireman and rapper would make an interesting story.
How do you hope this work would be to the audiences ultimately?
I hope this would be remembered as a story of [pitiful daddy and daughter] at some scenes even if it’s heart-warming. Furthermore, I really hope this work could find us our ‘lost family love’ in this period.
Composer Han-Sik Kong
Introduction
Hello, I’m Han-Sik Kong, the composer of ‘Dear Papa, My Fireman’. I’ve changed into another major which is music graduate school different from previous (Biology) just because I loved performances and acts. Watching the audiences crying and laughing in the music of the musical performance, and sometimes watching their thoughts and values are changing make me so happy. So I feel that I have a strong sense of responsibility because this is what I really like.
What is your first impression right after you read the scenario of this work?
I came to have a challenge spirit with thinking that I really want to do that very well when I heard about this idea of rap musical which made me thinking fresh, concern, excited, etc. Also there come up a fireman daddy who is too busy and good-hearted but stupid as well as his high-school daughter who is an aspirant for being a rapper, so I felt very interested in the fact that rap is a medium to connect these two specific combination. Therefore I have been considering as a composer how the genre RAP would be able to melt into this musical.
Please introduce the overall music concept in this work.
RAP is not a suitable genre to be used for the musical. So the most remarkable concept on this work will be the combination between ‘musical’ and ‘rap’. Furthermore, it will be much interesting to watch how this kind of popular genre, ‘rap’ could be melt into the musical.