일시 : 2017년 8월 14일 13시~16시
장소 : 콘텐츠코리아랩 10층 카카오상상센터
연출 : 추정화
출연 : 박정표, 주민진, 구옥분, 김국희, 원종환, 김히어라, 양승리, 김현진
지난 8월 14일 <글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌2 선정작 중 하나인 뮤지컬 <구내과 병원> 테이블리딩이 진행되었다. 대학로 콘텐츠코리아랩 10층 카카오상생센터에서 진행된 이번 테이블 리딩에는 추정화 연출과 박정표, 주민진, 구옥분, 김국희, 원종환, 김히어라, 양승리, 김현진 배우가 참여했으며 <구내과 병원> 창작진과 <글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌2 참관인이 함께 자리했다.
<구내과 병원>은 세상을 떠나지 못한 영혼들의 상처를 치유하고 세상과 진정한 ‘안녕’을 돕는 구내과 병원을 배경으로 한다. 병원에서 치료는 영혼들의 사연과 그들을 치료하게 된 병원장 구지웅의 이야기가 경쾌하고 감동적으로 펼쳐진다. 대낮에 영업하지 않는 병원을 본 후 ‘한밤중에 영혼을 치료하는 병원’이라는 상상력을 더해 극을 완성했다는 김정민 작가는 “이 작품을 통해 더해 떠나는 이와 남는 이들의 이야기를 하고 싶었다”며 “죽음과 이별에 대해 다시 한번 생각하는 기회”가 되길 바란다고 전했다. 작품의 메시지에 공감해 작품에 참여하게 되었다는 성찬경 작곡가는 “드라마를 담을 수 있는 음악을 만들기 위해 노력”했다고 말했다.
신선하고 독특한 소재와 개성 있는 인물들이 돋보였던 <구내과 병원>은 ‘죽음’을 유쾌하면서도 진하게 풀어내 일반 관객들의 흥미나 공감을 끌어낼 수 있는 작품이었으나 작품 속 세계관이 명확하지 않은 점, 각 인물 간의 관계 설명이 부족한 점 등은 아쉬웠다. 또 음악적으로는 넘버의 가사의 분량이 많아 노래 가사로 느끼기 어려웠고, 이미 대사로 풀었던 말을 가사로 다시 반복하면서 극 흐름이 지루하게 느껴지는 등의 문제점을 노출했다. 대본 낭독 후 이어진 참석자 간의 의견 교환 자리에서도 이와 비슷한 지적이 이어졌다.
추정화 연출은 “진지한 주제를 유쾌하지만 가볍지 않게 이야기를 풀어가는 방식”과 “가족 간의 사랑, 우정 등 작품이 지닌 메시지”가 좋았다고 했고, 남경해소문화전파유한공사의 왕해소 대표이사도 “설정이 무척 재미있다”는 감상을 전했다. 한편, 라이브 강병원 대표는 “판타지 드라마의 룰이 무너지면서 이야기가 인위적으로 느껴진다”고 지적하면서 “이승과 저승 사이에 존재하는 구내과 병원만의 세계관을 확정해야 할 것”이라고 말했다. 직접 대본을 읽은 배우들은 작품이 재미있다는 긍정적인 반응과 함께 등장인물 간의 관계나 세계관이나 설정에 대해 좀 더 명확한 설명이 더해졌으면 좋겠다는 데 의견을 보탰다.
또 동시에 많은 이야기가 진행되는 것도 아쉽다는 의견이 있었다. ‘더뮤지컬’ 박병성 국장은 각각의 이야기가 재미있다면서도 “너무 많은 이야기가 있어서 메인 이야기에 집중이 어렵”고 “드라마가 흩어져 작품의 힘이 약해진다”고 지적했다. 덧붙여 “전체적으로 작품을 아우를 수 있는 이야기에 집중해달라”고 주문했다.
음악에 있어서 가사가 대사처럼 너무 많다는 의견과 중간에 삽입된 랩 음악에 대한 우려가 제기됐다. 민찬홍 작곡가는 “음악적인 스타일이나 콘셉트에 대해 고민할 필요가 있다”며 “음악만으로도 작품의 분위기나 스타일을 표현하는 힘이 필요하다”고 말했다. 또 대사처럼 쓰인 가사에 대해 “가사가 길어지면 인상적인 선율을 만들기 어렵다”며 “음악이 힘을 발휘하기 위해서는 가사에 좀 더 여백이 필요하다”고 조언했다. 무대에서 랩 음악 넘버를 부른 경험이 있는 배우들은 뮤지컬에서 랩 음악을 사용할 때 어색할 경우가 많다며 랩 음악을 사용한다면 좀 고민하면 좋겠다는 의견을 냈다.
<구내과 병원> 테이블 리딩은 창작자들의 소감을 듣는 것으로 마무리됐다. 테이블 리딩을 마친 김정민 작가와 성찬경 작곡가는 재미있고 유익한 시간이었다고 소감을 말했다. 김정민 작가는 “수정된 작품으로 나은 모습을 보여드리겠다”고 말했고, 성찬경 작곡가 역시 음악적으로 더 고민하고, 작곡가로서 “음악에 좀 더 욕심을 내보겠다”고 전했다.
《具氏内科医院》剧本朗读会现场记录
时间 : 2017年8月14日 13:00~16:00
地点: 文化产业实验基地10楼的kakao创意中心
导演 : Jung-Hwa Choo
演员 : Jung-Pyo Park, Min-Jin Joo, Ok-Boon Koo, Kook-Hee Kim, Jong-Hwan Won, Heara Kim, Seung-Ri Yang, Hyoun-Jin Kim
8月14日,Glocal Musical Live第二季的选定作品之一音乐剧《具氏内科医院》进行了剧本朗读会,在大学路文化产业实验基地10楼的kakao创意中心进行,本次剧本朗读会由秋正华导演和演员朴廷杓、周敏镇、具玉本、金国熙、元重焕、金熙拉、杨胜利、金贤镇共同完成,《具氏内科医院》的创作人员及本次Glocal Musical Live第二季的观察员一同出席。
《具氏内科医院》是以治疗飘荡在人间的灵魂的心灵伤痛从而帮助他们离开的内科医院为背景,院长具基雄在医院了解灵魂伤痛的事由并给予治疗的故事,令人感动不已。编剧金正民在看到大白天不营业的医院后,心中萌生了这样的好奇“这里是不是晚上给灵魂看病呢?”,带着这样的想象他创作了该剧。他说到:“希望通过这个作品可以传达更多作品外的故事,也可以让人们重新思考死亡和离别。”抱着同样的想法参与创作的作曲申灿京说到:“我会尽力创作出能表达剧情内容的音乐。”。
拥有创意独特的题材和个性鲜明的人物角色的《具氏内科医院》,将“死亡”的主题演绎得很欢乐,深入解读后也可以给观众带来别样的意义和共鸣,但是故事中对世界观的描述并不明确,以及各个人物之间的关系说明得不充分,这点有些许遗憾。在音乐方面,首先曲目的歌词太多,很难感受到音乐,还有台词能够表达的部分歌词里又再次出现,这暴露出了剧本过于冗长的问题。剧本朗读后,在与现场人员交流意见时也听到了许多相似的提议。
导演秋正华提到了“用轻松的方式来表现这样真挚主题的方式。还有剧中传导的寓意有关于家族间的爱和友情等”都让他觉得非常好。南京海笑文化传播有限公司的王海笑代表觉得这个设定非常有意思。另外,LIVE公司的姜丙元代表说:“梦幻的部分被打破的话这个剧情就会变得很做作。应该要确立在人间和地狱之间的内科医院的世界观。“亲自朗读这个作品的演员也表示作品本身很有趣,但在人物关系设定上和世界观的说明上要是再明确一些的话会更好。
同时很多建议也表示出了对作品还留存遗憾的部分。“The Musical”的朴丙成局长说到虽然里面各个故事都很有意思,但是非常难集中在其中一个主要的故事上,剧情分散的同时,整体的力量也会被削弱。另外还补充到可以集中在一个能够体现作品整体内容的故事上。
有人提出对音乐上歌词像台词一样多以及中间插入的rap部分的担心。作曲闵灿弘表示:“确实需要考量音乐上的曲风和主题的部分。在音乐上需要能够起到阐述作品的氛围、基调的作用。”还有对关于像台词一样的歌词部分他说到:“歌词如果写得很长,很难给人留下深刻的印象。如果要更好地发挥音乐的作用,歌词就需要适当的留白。”曾在台上有rap演唱经验的音乐剧演员表示,在音乐剧舞台上用到rap常常会出现突兀的现象,所以一定要用的话需要慎重考虑。
《具氏内科医院》的剧本朗读会最终在创作者的感想中走向尾声。编剧金正民和作曲申灿京都感到这次剧本朗读会非常开心也很有意义。编剧金正民说到:“我一定会向大家展示这个作品更好的面貌。”作曲申灿京表示会在音乐上更下功夫,一定让音乐更突出地展现出来。
《具氏内科医院》剧本朗读会现场记录
日時:2017年8月14日13時〜16時
場所:CONTENT KORE LAB 10階、カカオ相生センター
演出:チュ・ジョンファ
出演:パク・チョンピョ、チュ・ミンジン、ク・オクプン、キム・グクキ、ウォン・ジョンファン、キム・ヒオラ、ヤン・スンリ、キム・ヒョンジン
去る8月14日<グローカルミュージカルライブ>シーズン2の選定作の一つ、ミュージカル<ク先生の内科病院>テーブルリーディングが行われた。大学路、CONTENT KORE LAB 10階、カカオ相生センターで行われた今回のテーブルリーディングには演出家のチュ・ジョンファとミュージカル俳優のパク・チョンピョ、チュ・ミンジン、ク・オクプン、キム・グクキ、ウォン・ジョンファン、キム・ヒオラ、ヤン・スンリ、キム・ヒョンジンが参加し、<ク先生の内科病院>創作陣と<グローカルミュージカルライブ>シーズン2のオブザーバーも参加した。
<ク先生の内科病院>はこの世を離れられない霊魂の傷を治癒し、世の中と真の‘安寧(アンニョン/さよなら)’を手助けするク先生の内科病院が舞台だ。病院で治療受ける霊魂の事情と彼らを治療することになった病院長、ク・ジウンの話が軽快に、かつ感動的に繰り広げられる。真昼に営業しない病院を発見し‘真夜中に魂を治療する病院’という想像が加わり物語を完成したという脚本家のキム・ジョンミンは“この作品を通じて、旅立つ人と、残る人との物語を書きたかった”とし“死と離別に対してもう一度考える機会”になればと話した。作品のメッセージに共感し参加することになったという作曲家のソン・チャンギョンは“ドラマチックな音楽を作るために努力した”と話した。
新鮮で独特な素材と個性的な人物が引き立った<ク先生の内科病院>は‘死’を愉快に、かつ深く解きほぐし、一般観客の興味や共感を引き出すことができる作品だが作品の世界観が明確でない点、各人物間の関係説明が不足している点などが指摘された。また音楽的には歌詞の分量が多く歌詞が伝わりにくく、すでにセリフで語ったことを再び歌詞で繰り返す場面が多く、物語の流れが退屈に感じられるなどの問題点を露出した。台本朗読後に続いた参加者たちの意見交換でもこれと似た指摘が続いた。
演出家のチュ・ジョンファは“真摯な主題を愉快だが軽くなく話を解いていく方式”と“家族間の愛、友情など作品が持ったメッセージ”が良かったとしナムギョンヘソ文化電波有限公司のファン・ヘソ代表も“設定が非常におもしろい”と感想を伝えた。一方、ライブ社のカン・ビョンウォン代表は“ファンタジードラマのルールが崩れていて物語が人為的に感じられる”と指摘し“この世とあの世の間に存在するク内科病院だけの世界観を確率しなければならない”と話した。直接台本を読んだ俳優は作品がおもしろいという肯定的な反応と共に、登場人物間の関係や世界観や設定に対してもう少し明確な説明が増えればより良いという意見を加えた。
また、同時に多くのエピソードが進行されるのも惜しいという意見があった。‘ザ・ミュージカル’のパク・ビョンソン局長はそれぞれの話がおもしろいとしながらも“とても多くのエピソードがあってメインの話に集中できない”と“ドラマが散漫で作品の力が弱くなっている”と指摘した。加えて“全体的に作品を中心となる話に集中した方が良い”と話した。
音楽において歌詞がセリフのようにとても多いという意見と途中挿入されるラップに対する憂慮が語られた。作曲家のミン・チャンホンは“音楽的なスタイルやコンセプトに対して深める必要がある”とし“音楽だけで作品の雰囲気やスタイルを表現する力が必要だ”と話した。また、セリフのように使われた歌詞に対して“歌詞が長くなれば印象的な旋律を作り難い”とし “音楽が力を発揮するためには歌詞にもう少し余白が必要だ”と助言した。舞台でラップナンバーを歌った経験がある俳優はミュージカルでラップを使う時、ぎこちない場合が多いとしラップを使うならばもう少し研究が必要では、と意見を出した。
テーブルリーディングを終えた脚本家のキム・ジョンミンと作曲家のソン・チャンギョンは、楽しく有益な時間だったと所感を述べた。キム・ジョンミンは“修正した良い作品をお見せしたい”と話し、ソン・チャンギョンもまた音楽的にさらに研究し、作曲家として“音楽をより良いものにする”と話した。
'Dr. Koo’s Medical' Table reading field sketch
Date: 13:00 ~ 16:00 on August 14th, 2017
Place: 10th Floor of Contents Korea Lab in CACAO zone
Director: Jung-Hwa Choo
Casting: Jung-Pyo Park, Min-Jin Joo, Ok-Boon Koo, Kook-Hee Kim, Jong-Hwan Won, Heara Kim, Seung-Ri Yang, Hyoun-Jin Kim
The table reading for the musical 'Dr. Koo’s medical' which was one of the selected works of [Glocal Musical LIVE] Season 2 was proceeded on August 14. Director Jung-Hwa Choo, Jung-Pyo Park, Min-Jin Joo, Ok-Boon Koo, Kook-Hee Kim, Jong-Hwan Won, Heara Kim, Seung-Ri Yang and Hyoun-Jin Kim participated on this table reading on the 10th CACAO zone in Contents Korea Lab with creative staffs of 'Dr. Koo’s Clinic' as well as an observer of [Glocal Musical LIVE] Season 2.
'Dr. Koo’s Clinic' is the hospital where the wounded ghosts cure their broken hearts and ‘leave’ the world peacefully. The active and heart-touching medical doctor Ji-Woong Koo has his own story of ghosts how they are cured and why he became a doctor to cure the ghosts. Jung-Min Kim, the author of this work wrote this musical with her ‘imaginary hospital to cure the ghosts at night’ right after she saw a hospital which wasn’t opened on day time. She said, “I wanted to tell a story of people who left and who left behind. I hope this could make audiences think about death and farewell once again.” Chan-Kyoung Sung, the song writer said, “The message made me emphasize and join this work. I tried to make music to embrace this drama.”
'Dr. Koo’s Clinic' had its strong point of view that it was pretty much unique and characteristic with passing its subject ‘death’ to general audiences to emphasize. However, the philosophy inside of this work was somewhat unclear and lack of explanation about each character was not satisfied. Also the lyrics were too much to think as a song, and each dialogue was repeated to lyrics again so that the flow of musical was exposed to be boring. Similar opinions were discussed after the table reading time.
Director Choo liked the “type to tell the serious story with wits and humors” and “message about the love of family and friends inside the work”. Wang Haixiao, CEO of Nanjing and culture diffusion Limited also told his opinion, “Setting of this musical is so interesting.” Meanwhile, Byoung-Won Kang, CEO of LIVE pointed out, “The story is a little artificial after the structure of fantasy drama has been broken,” and he said, “It is necessary for Dr.Koo’s medical to have its own philosophy between the life and eternity.” Actors who read the scenario exchanged their opinions that the work itself was so interesting, however they hoped to have much clearer explanation about the relationship among the characters and philosophy setups.
Also there was an opinion that too many stories were played at the same time. Byoung-Sung Park, director of [The Musical] pointed out that each story was so interesting but there are “too many stories to concentrate on”, and “the power of work is getting weaker because each story was scattered.” He asked additionally to focus on the “main story to embrace entire philosophy on this work”.
Opinions about the problem that there were too many lyrics and rap which was put in the music were shown up. Chan-Hong Min, the song writer said, “It is time for us to consider the style and concept of the music”, and added, “Sometimes music should have its own power to express style of the musical.” He also suggested, “It is hard to make impressive melody if lyrics get lengthened. So the lyrics should have margin for maximizing its power of music.” Some actors who had experiences of singing NUMBER which was RAP music stated their opinions that it was a little awkward for them to sing rap music on the musical stage, so it should be considered carefully.
Table reading for 'Dr. Koo’s Clinic' was finished with reputations of its creators. Author (Jung-Min Kim) and song writer (Chan-Kyoung Sung) said that it was a meaningful and interesting time for them. Kim said, “The work will be shown up after improved.” And the song writer Sung said, “I will try to be much better song writer after considering more about the music.”