일시 : 2017년 11월 2일(목) 19시~20시 30분
장소 : <더뮤지컬> 회의실
멘토 : 박병성 (<더뮤지컬> 국장)
판타지일수록 구체성을 확보해야
<구내과병원>은 귀신을 치료하는 병원에서 일어나는 해프닝을 다룬 작품이다. 박병성 멘토는 “이 작품은 판타지 장르이고, 원작이나 실존 인물이 없는 완전 창작이기 때문에 어디 기댈 곳이 없다. 그러므로 더욱 인물이나 상황 창조에 디테일을 추구해야 한다.”고 조언했다. 특히 “이 작품에서는 ‘귀신을 치료하는 병원’과 ‘안녕’이라는 판타지적인 개념이 있는데 작품에서 이것이 명확하지 않다. 죽은 자들을 어떻게 치료하고 떠나보내는지, 이를 구체화하기 위해 구체적인 치료 장면이 들어갔으면 하고, ‘안녕’의 과정과 절차도 모호한데 좀 더 구체적일 필요가 있다”고 말했다.
구내과병원에서 ‘안녕’은 현재 죽기 전 지녔던 물건이 있는 사람들이 구원장과의 애정어린 치료를 받고 일정 기간 치료를 받으면 이승에서 떠날 수 있다는 설정이다. 그 물건들이 기준에게는 반지이고, 송일병에게는 엄마 사진이며, 수열에게는 구원장에게 받은 라이터이다. 그렇다면 철수할아버지, 재은, 재준 남매에게는 무엇인지 그것이 무엇인지 명확히 드러나야 할 것 같고, 그것들의 사연을 노래로 엮어도 좋을 것 같다고 했다.
“구내과병원에 있는 인물들은 하나같이 엄청난 상처를 지닌 이들인데 작품 속에서는 그런 흔적이 전혀 느껴지지 않는다. 상처가 깊으면 서서히 상처가 아무는 과정이 있고 딱지가 생기고 새살이 돋아나면서 딱지가 떨어지는 것처럼 이들이 일정 기간 치료를 받고 안녕을 하게 되는데 환자들은 이 공간에서 행복해하고만 있을 뿐 상처의 단계들이 보이지 않는다.”며 판타지일수록 구체성이 더 필요하다고 강조했다. 또 이번 버전에서 각자의 ‘안녕’이 병원 출입카드 역할을 하는데, ‘안녕’을 각각의 환자와 시각적이고 구체적인 물건으로 엮어주는 것은 좋으나 ‘안녕’이 주는 정서적인 감성을 해치는 설정이라며, 이를 감안해야 한다고 충고했다.
주인공을 공감시켜라
<구내과병원>은 술에 취한 기준이 코마 상태에 있는 할머니가 구내과병원에 들어가는 것을 따라 들어가면서 구내과병원과 구원장에 얽힌 이야기를 듣게 된다. 작품의 주인공은 구원장인데 작품 속에서는 까칠하지만 속은 깊고 무언가 사연이 인물로 등장한다. “그런데 타인의 말로 전해지는 구원장은 까칠한 사람이지만 작품에서 그가 하는 행동들은 굉장히 착해빠진 사람이다. 구원장의 캐릭터가 명확하지 않을 뿐만 아니라, 주인공인데도 불구하고 그의 솔로곡이 너무 적다. 이는 <구내과병원> 넘버들의 문제인데 대부분이 병원의 상황을 설명하는 곡들로 이루어져 있다. 너무 많은 곡들이 구내과병원을 설명하는데 치우치다 보니 정작 인물을 드러내는 곡들이 배제되었다.”며 곡에 배분과 특히 구원장의 노래를 보강할 것을 주문했다.
구원장이 주인공인데 1막 내내 관객들이 그에게 마음을 줄, 또는 매력을 느낄 구석이 없다는 것이 멘토의 지적이다. “구원장은 10여 년 동안 수입이 되지 않는 귀신들을 치료하는 병원을 운영하고 있다. 그렇다면 재정 문제는 어떻게 해결했으며, 왜 그러고 있는지 좀 더 암시를 해주어야 한다. 지금은 ‘어떤 이야기’ 하나로 마치 남의 이야기하듯 감정을 배제하고 객관적으로 들려주고 있는데 이것만으로 구원장을 이해하기는 힘들다. 2막에서 이것이 과거의 어떤 사건과 트라우마를 씻어내기 위한 행동임이 드러나지만 1막에서도 충분히 그의아픔, 그리고 그에게 매력을 느끼면서 공감하게 만들어주어야 한다.”며 인물을 좀 더 드러나게 할 것을 주문했다.
또한 “기준이 구내과병원에서 들어가서 일을 하게 되는 이유는 할머니인데 어느 순간 그는 목적을 잃고 그저 취업을 한 사람처럼 행동하고 있다. 할머니가 아니라면 굳이 귀신을 치료하는 곳에서 일을 할 이유가 없다. 기준이 병원에 들어온 이유와 목적을 놓치지 말아야 한다”고 했다. 또한 기준이 할머니에 대한 애정으로 치료받지 말고 영원히 구내과병원에 머물 것을 고집하는데, 수열의 등장 이후 기준의 마음이 바뀌게 되는데 그 과정을 납득시킬 수 있어야 한다고 했다.
멘토는 “이 작품은 기댈 데가 없는 작품으로 창작자들이 누구보다도 힘든 과정을 거쳐야 한다. 불리한 만큼 인물을 구축하는 데 좀 더 신경 써 줄 것”을 당부했다.
Date and Time: Nov. 2nd 2017 (Thurs) 7:00 PM
Place: Meeting room for 'The Musical '
Mentor: Byung-Sung Park, Director of 'The Musical'
Secure the Concreteness for Fantasy 'Dr. Koo’s Clinic' is a musical with happening at the hospital which cures ghosts. Mentor, Park advised, “This is a kind of Fantasy genre and totally creative work without any existing characters nor original work so that there is no place to turn to. So this should pursue the creativity of each character and situation in detail more than anything else.” Especially, he said, “In this work, the fantastic concepts of ‘ghost healing hospital’ and ‘farewell’ are not that much clear. The concrete scene of a way to cure and let the dead go is necessary, and the process of ‘farewell’ should be much clearer.”
‘Farewell’ at the Dr.Koo’s clinic has a configuration of meaning that dead people who got their own belongings are cured at that hospital for a certain period so that they could leave this life. Those belongings could be a ring to Ki-Joon, mom’s picture to Private Song, a lighter to Soo-Yeol from Dr. Koo. Then also the belongings of Chul-Soo’s grandfather, Jae-Eun and Jae-Joon should be explained much clearer. This situation could better be written as a song.
Park emphasized, “Each character in this hospital has a great deal of wounded heart, but I can hardly feel it. The deeper wound is, it should have a process to be healed during the wounded ghosts are cured for a certain period, however, I can’t see any process of wound but just patients (ghosts) become happy in this place. The concreteness should be more detail than this for fantasy story.” And Park advised to consider that each ‘farewell’ plays an important role for access card to enter this hospital on this version, so each patient (ghost) is connected with this sort of concrete and visual material like this, but this might harm affective emotion.”
Sympathize the main character
Drunken Ki-Joon heard a story of Dr. Koo and this hospital by following an old lady on coma entering this hospital. Definitely the main character of this work is Dr. Koo who is somewhat cranky but personal deep inside of him. Park said and requested some improvement, “Dr. Koo seems too good-natured by his behavior in this work even if people repute him as cranky. Not only his personality is uncertain, but also there is not so much solo songs for the main character. Almost all the songs are composed only for the situation of the hospital because of numbers in here. Too many songs sounds that those try to explain this hospital, therefore the songs for main character were ruled out.” Park pointed out that there is no such an attractiveness or interest about Dr. Koo from audiences in this whole Act 1. Park requested, “Dr. Koo has been managing an hospital to cure the ghosts in the past more than 10 years without any income. Then now audiences might be curious how come he manages, and why he does this job. This work should answer and suggest these questions. Now this work seems that it just talks about ‘some other hospital story’ without any emotion objectively, and this can hardly make audiences understand at all. In Act 2, reasons about Dr. Koo’s behaviors are revealed, however, Act 1 also should make audiences agree with his pain, trauma, and attractiveness.”
Park also said, “The reason for Ki-Joon to work for Dr. Koo’s Clinic was the old lady, however, at some point he lost his purpose and behaved just like a salary man. There is no reason to work for that hospital which cures ghosts without the old lady. Do not lose and miss the main purpose that he entered the hospital.” Park requested to make the process of this story persuadable enough with the moment that Ki-Joon changed his mind right after Soo-Yeol came up even if he insisted the old lady to stay at the hospital forever instead of just getting healed.
Mentor, Park said, “This work can hardly lean on any help so that the creators should face the hard time to revise and improve. Consider more to make such a concrete structure of each character even though it has a lot of weaknesses.”
혼수상태에 빠진 할머니를 돌보기 위해 휴학 중인 의대생 장기준은 어느 늦은 밤 할머니를 닮은 사람을 쫓다가 우연히 ‘구내과 병원’에 방문한다. 한밤중부터 새벽까지만 문을 여는 구내과 병원은 세상과 작별하지 못한 영혼의 상처를 치유하고 세상과 진정한 ‘안녕’을 할 수 있도록 돕는 곳이다. 기준은 할머니를 만날 수 있을지 모른다는 생각에 구내과 병원에서 일을 시작한다. 기준이 병원 일에 적응할 즈음 기준의 할머니가 병원에 오고, 할머니와 다시 헤어지고 싶지 않은 기준은 병원장 구지웅과 크게 다툰다. 한편 그 무렵, 구 원장의 오랜 친구 김수열이 병원을 찾아오고 구 원장과 구내과 병원의 비밀이 하나씩 벗겨지기 시작하는데…
창작진
작가 김정민, 작곡가 성찬경
<구내과병원>은 떠나야 하는 이들과 남아야 하는 이들의 이야기다. 우리는 세상에 태어난 이상 한 번 혹은 여러 번 남겨지는 경험을 하지만, ‘안녕’이 결코 두렵고 쓸쓸하며 영원한 이별이 아니라는 것을 말하고 싶었다. 이 작품이 떠나고 남겨질 우리 모두에게 조금이라도 따듯한 위안이 되었으면 한다.
Dr. Koo’s Medical
Medical student Ki-Joon Jang is currently on a break from university for taking care of his comatose grandmother. One late night, Ki-Joon unexpectedly found ‘Dr. Koo’s medical’ when chasing a person so much alike with his grandma. The hospital opens only from the late night to early dawn to cure and help wounded souls’ true ‘goodbye’ to the world-of-living. Ki-Joon starts working at the hospital thinking that he could see his grandma’s soul again. Finally he meets his grandma while he got used to working, and he doesn’t want to let her leave. He makes a big argue with Dr. Koo for grandma. Meanwhile, Soo-Youl Kim, one of Dr. Koo’s friends comes to the hospital, and the secrets of Dr. Koo’s medical center are getting to reveal one by one…
Creator
Author, Jung-Min Kim / Songwriter, Chan-Kyoung Sung
[Dr. Koo’s Medical] is a story about the people who should leave and who should be left. We experience several times to be left since we are born, I would like to say ‘Bye’ is not an afraid, lonely or eternal sorrow of farewell. I hope this work would be comfort to all of us who will be left after this work is over.