창작 특강1
WHO’S NEXT?
일시: 2022년 9월 28일 오후 4시 20분~5시 50분
장소: 한국콘텐츠진흥원 콘텐츠인재캠퍼스 303호
강사: 고성일 '불과 얼음' 대표
뮤지컬 창작소 ‘불과 얼음’의 고성일 대표는 뉴욕대에서 뮤지컬을 공부하며, 한국에서 뮤지컬 창작자 양성 프로그램을 만들겠다는 포부를 갖게 됐다. 귀국 후 3년간 해마다 뮤지컬 작곡·작사 교육 프로그램 워크숍을 열었고, 그때 만난 이들과 함께 2006년 ‘불과 얼음’을 창단했다. 당시만 해도 창작자와 제작사가 계약서를 쓰는 건 어색한 일이었다. 수많은 선배 예술가의 노력으로 지금의 뮤지컬 제작 환경이 만들어졌다. 고성일 대표는 인류 역사를 알아야, 그 열매를 먹고 있는 창작자들이 예술사의 흐름 속에서 자신의 위치를 알 수 있다고 강조했다. 그는 서구 문화에 지대한 영향을 끼친 성경 이야기와 그리스·로마 시대를 짚고, 현대 뮤지컬의 뿌리를 탐색하는 시간을 가졌다.
오페레타(operetta)의 탄생
우리에게 가장 익숙한 현대 뮤지컬은 브로드웨이의 아메리칸 뮤지컬이다. 초기 미국 뮤지컬을 형성한 장르로는 오페레타, 민스트럴쇼, 보드빌, 레뷔, 벌레스크와 같은 미국의 자생적 오락물, 재즈 등이 있다. 오페레타의 기원을 말하기 위해, 고대 그리스 시대까지 거슬러 올라갈 수 있는데, 원래 초기 공연 예술은 음악극이자 무용극이며 가면극 형태였다. 기원전 429년 소포클레스가 <오이디푸스 왕>을 썼던 시기에, 아테네에서는 봄마다 디오니소스 축제가 성행했다. 연극의 신, 술의 신, 풍요의 신인 디오니소스를 기리기 위해 사람들은 찬송가 디시램(Dythyramb)을 불렀다. 이때 코러스장이자, 인류 최초의 배우였던 데스피스(Thespis)가 앞에 나와, 역할을 수행하며 연기를 했다. 이것이 서양 연극의 기원이다.
로마 제국에서 유대인들이 오랫동안 탄압받았지만, 380년 테오도시우스 1세가 테살로니카 칙령을 선포하면서, 기독교는 로마의 국교가 된다. 1453년 동로마가 멸망할 때까지, 기독교 이전의 인류 문명은 이단과 우상 숭배로 치부되었다. 성경은 라틴어와 같이 어려운 언어로 만들어져, 아무나 읽지 못했다. 종교 지도자들은 정치 세력과 결탁해 성경을 왜곡했다. 그러한 천 년의 암흑기를 지나, 14세기 말 르네상스가 도래했다. 기술과 교육이 발전하고 성경이 각국 언어로 번역되면서, 16세기까지 유럽 사회에서는 종교개혁과 함께 찬란했던 그리스·로마 문명을 그리워하는 문예부흥운동이 일어났다. 시각 미술, 문학, 음악 등이 변화를 맞이하면서 종합예술인 공연 또한 발전을 이뤘다. 화성법을 적용한 새로운 음악이 생겼고, 금기시됐던 고문서들에서 찬란한 역사와 아름다운 서사시들이 발견됐다. 예술 후원자인 지오반니 데 바르디(Giovanni de Bardi) 백작의 살롱에는 이를 활용해 종합공연을 만들어보려는 학자·시인·작곡가 그룹, 카메라타(Camerata)가 드나들었다. 이들이 만든 것이 ‘음악으로 표현된 작품들’, 즉 피렌체의 오페라(Opera de Musica)다.
처음에는 서민적이었던 오페라가 고급예술화되면서 길고 지루해졌다. 19세기 독일 출신 프랑스 작곡가 자크 오펜바흐(Jacques Offenbach)는 <지옥의 오르페우스>, <호프만의 이야기>와 같은 100여 개의 ‘작은 오페라’(오페레타)를 썼다. 이 작품들은 선풍적인 인기를 끌었고, 영국에까지 영향을 미쳤다. 영국 작가 윌리엄 슈벵크 길버트(William Schwenck Gilbert)와 작곡가 아더 시모어 설리반(Arthur Seymour Sullivan)이 오페레타 창작 파트너가 된다. 이들은 영어로 된 오페레타를 써서 대박을 터트렸다. 셰익스피어의 나라 영국에서는 연극적 유산이 강하게 남아있었기 때문에, 유행가가 들어간 영국 오페레타에서 배우들은 자유롭게 말을 했다. 이즈음 아메리카 대륙에도 유럽의 오페레타 문화가 들어왔다.
아메리칸 뮤지컬의 발전
미국의 가수이자 작곡가, 극작가, 연출가. 배우였던 조지 M. 코핸(George M. Cohan 1878-1942)이 아메리칸 뮤지컬을 만들어낸다. 그는 미국 문화의 자존심으로 불리며, 그를 본딴 동상이 현재 타임스퀘어 광장에 우뚝 서 있다. 1918년 제1차 세계대전이 끝나고, 서구 사회의 변방 국가였던 미국이 경제뿐만 아니라 문화적으로도 성장하기 시작했다. 특히 재즈 뮤지컬이 자리를 잡았고, 버라이어티 쇼가 발전했다. 처음부터 끝까지 노래하는 오페라와 달리, 뮤지컬은 말과 노래가 혼재돼 있다. 이러한 형식적 간극은 파편적인 쇼였던 미국의 자생적 오락물들에서 기인한다.
1927년에는 서사와 기승전결이 있는 최초의 북 뮤지컬 <쇼보트>가 발표됐다. 제롬 컨이 작곡하고, 오스카 해머스타인 2세가 작사한 작품이다. 해머스타인은 이후 리차드 로저스(Richard Rodgers)를 만나 최고의 팀을 결성하고, <왕과 나> <사운드 오브 뮤직>과 같은 걸출한 작품들을 만들어냈다. 해머스타인은 훗날 <웨스트 사이드 스토리>의 가사를 쓴 스티븐 손드하임을 만나는데, 이때 청년 손드하임의 습작에 대해 혹독한 비평을 한다. 손드하임은 이 일화를 회상하며 “나는 그날 하루에 뮤지컬 작사를 다 배웠다”고 고백했다. 손드하임을 존경했던 작곡가 조나단 라슨(Jonathan Larson, 1885-1945)은 작업 파트너가 없어 객관적인 시각을 구하지 못했다. 이를 통해 예술가가 평가받는 것을 두려워해선 안 되며, 함께 시너지를 낼 수 있는 파트너십이 중요하다는 사실을 알 수 있다.
1950년대 무렵 가정마다 TV가 보급되면서, 뮤지컬의 황금기는 끝이 난다. 고성일 대표는 얼마 전 뮤지컬 진흥법을 만들기 위한 공청회에 참석했다. 2~3년 뒤에는 법 제도를 통해 창작자들이 더 나은 환경 속에서 작업할 수 있을 것이다. 하지만 아무리 좋은 작업실과 공모전의 기회가 주어지더라도, 결국 작품을 써내야 하는 것은 자신이다. 예술가는 자신을 갈아서 작품을 만든다. 고성일 대표는 오늘 언급한 선배 예술가들의 장인 정신을 잊지 않고, 동시대 창작자들이 그들의 후예라는 것에 자부심을 갖길 바라면서 강연을 마무리했다.
创作专题讲座1
WHO’S NEXT?
时间:2022年9月28日下午4时20分~5时50分
地点:韩国文化信息振兴院文化信息人才校区 303 号
讲师:高成日"火与冰"代表
音乐剧创作社"火与冰"的代表高成日(音)在纽约大学学习音乐剧,并立志在韩国举办音乐剧创作者培养项目。回国后的3年间,他每年都会举行音乐剧编剧、作曲培养项目研讨会,2006年与当时认识的人一起创立了《火与冰》。 当时,创作者和制作公司签订合同是非常尴尬的事情。 在众多前辈艺术家的努力下才最终形成了现在的音乐剧制作环境。高成日(音)代表强调说:“只有了解人类历史,才能知道正在享受成果的创作者在艺术史中的位置。” 他回顾了给西方文化带来巨大影响的圣经故事和希腊、罗马时代,并探索了现代音乐剧的根源。
歌剧(operetta)的诞生
我们最熟悉的现代音乐剧是百老汇的美国音乐剧。初期形成美国音乐剧的体裁有歌剧、吟游诗人表演,vaudeville,revue,bugsk等美国原有的娱乐、爵士乐等。歌剧的起源,可以追溯到古希腊时代,原来初期的表演艺术是音乐剧、舞蹈剧、假面剧形态。公元前429年索福克勒斯撰写《俄狄浦斯王》的时期,雅典每年春天都盛行狄俄尼索斯庆典。人们为了纪念戏剧之神、酒之神、富饶之神狄俄尼索斯,唱起了赞美诗《Dythyramb》。 这时,合唱场兼人类最早的演员Thespis走上前去,履行职责并进行了表演。 这就是西方戏剧的起源。
犹太人在罗马帝国长期受到镇压,但380年狄奥多西一世宣布塞萨洛尼卡敕令后,基督教成为罗马的国教。直到1453年东罗马灭亡为止,基督教以前的人类文明被认为是异端和偶像崇拜。圣经是用拉丁文等难懂的语言写的,不是谁都能读的 宗教领袖们勾结政治势力,歪曲了圣经。经过了那样千年的黑暗期,十四世纪末文艺复兴来临了。随着技术和教育的发展,圣经被翻译成各国语言,直到16世纪为止,欧洲社会在宗教改革的同时,还掀起了怀念灿烂的希腊、罗马文明的文艺复兴运动。 随着视觉美术、文学、音乐等的变化,综合艺术演出也取得了发展。出现了适用和声法的新音乐,在被视为禁忌的古文书中发现了灿烂的历史和美丽的叙事诗。艺术赞助者吉奥万尼德·巴迪(Giovannide Bardi)伯爵的沙龙里,有想要利用它制作综合演出的学者、诗人、作曲家、Camerata出入。 他们制作的是"用音乐表现的作品",即佛罗伦萨的歌剧(Operade Musica)。
刚开始比较平民化的歌剧由于发展为高级艺术化,变得冗长而乏味。19世纪德国出身的法国作曲家雅克•奥芬巴赫(Jacques Offenbach)曾写过《地狱的奥普乌斯》、《霍夫曼的故事》等100多部"小歌剧"(歌剧)。 这些作品获得了旋风般的人气,甚至对英国也产生了影响。 英国作家威廉•施温克•吉尔伯特(William Schwenck Gilbert)和作曲家亚瑟•西摩•沙利文(Arthur Seymour Sullivan)成为了歌剧创作伙伴。他们使用英语创作的歌剧大获成功。在莎士比亚的国度英国,戏剧的遗产依然存在,因此,在加入了流行歌曲的英国歌剧中,演员们可以畅所欲言。 此时,欧洲的歌剧文化也进入了美洲大陆。
美国音乐剧的发展
美国歌手兼作曲家、剧作家、导演。 曾是演员的乔治M科汉(George M. Cohan 1878-1942)创作出了美国音乐剧。他被称为美国文化的自尊心,他的铜像现在矗立在时代广场上。1918年第一次世界大战结束后,曾是西方社会边缘国家的美国不仅在经济上,在文化上也开始成长。特别是爵士乐音乐剧站稳脚跟,综艺也得到了发展。与从头唱到尾的歌剧不同,音乐剧是语言和歌曲混合在一起的。这种形式上的隔阂源于美国本土的娱乐节目。
1927年第一部有叙事和起承转合的鼓音乐剧《肖博特》问世。 这是杰罗姆·肯作曲,奥斯卡·哈默斯坦二世作词的作品。哈默斯坦之后与理查德•罗杰斯(Richard Rodgers)见面后组成了最优秀的团队,并制作了《国王和我》、《音乐之声》等杰出的作品。 哈默斯坦后来遇到了《西部故事》的歌词作者斯蒂芬·桑德海姆,这时他对青年桑德海姆的习作进行了严厉的批评。 桑德海姆回忆起这段轶事时坦言:"我那天一天就学完了音乐剧的作词。" 尊敬桑德海姆的作曲家乔纳森(Jonathan Larson,1885-1945)因为没有工作伙伴,所以没能找到客观的视角。由此可以看出,艺术家不能害怕被评价,能够共同发挥协同效应的伙伴关系非常重要。
20世纪50年代左右,随着每个家庭电视的普及,音乐剧的黄金期即将结束。高成日代表不久前参加了为制定音乐剧振兴法的听证会。2~3年后,通过法律制度,创作者可以在更好的环境下工作。但是,无论给予多么好的工作室和大赛的机会,最终要写出作品的是自己。 艺术家要靠磨砺自己来创作作品。 高成日(音)代表没有忘记今天提到的前辈艺术家们的匠人精神,希望同时代的创作者能为他们的后辈而感到自豪并结束了演讲。
創作特別講義1
WHO’S NEXT?
日時:2022年9月28日(水)16時20分〜17時50分
場所:韓国コンテンツ振興院 コンテンツ人材キャンパス 303号
講師:コ・ソンイル “炎と氷”代表
ミュージカル創作所“炎と氷”のコ・ソンイル代表はニューヨーク大学でミュージカルを学び、韓国でミュージカルクリエイターを養成するプログラムを作ろうという抱負を抱くようになった。帰国後3年間毎年、ミュージカルの作曲と作詞の教育プログラムワークショップを開き、その時に出会った人々と共に2006年に“炎と氷”を立ち上げた。当時はクリエイターと制作会社が契約書を書くのは気まずいことだった。たくさんの先輩芸術家の努力で現在のミュージカル制作環境が作られた。コ・ソンイル代表は人類の歴史を知ってこそ、その果実を食べているクリエイターが芸術史の流れの中で自分自身の位置を知ることができると強調した。我々は西洋文化にこの上なく大きな影響を与えた聖書の話と、ギリシャ・ローマ時代を踏まえ、現代ミュージカルの根本を探索する時間を持った。
オペレッタ(operetta)の誕生
我々にとって最も親しみのある現代ミュージカルは、ブロードウェイのアメリカン・ミュージカルだ。初期のアメリカのミュージカルを形成したジャンルとしてオペレッタ、ミンストレル・ショー、ボードビル、レビュー、バーレスクといったようなアメリカの自生的な娯楽、ジャズ等がある。オペレッタの起源を語るためには古代ギリシャ時代まで遡ることができるが、元々初期の公演芸術は音楽劇であり、舞踊劇であり、仮面劇の形態だった。紀元前429年、ソフォクレスが『オイディプス王』を書いた時期、アテネでは春ごとにディオニソスの祭りが盛んに行われていた。演劇の神、酒の神、豊穣の神であるディオニソスを讃えるために、人々は讃美歌であるディシラム(Dythyramb)を歌った。この時のコーラス長であり、人類初の俳優であるテスピス(Thespis)が前に進み出て、役柄を遂行しながら演技を行った。これが西洋演劇の起源だ。
ローマ帝国でユダヤ人たちは長い間弾圧を受けていたが、380年にテオドシウス1世がテッサロニキ勅令を宣布し、キリスト教はローマの国教となった。1453年東ローマが滅亡する時まで、キリスト教以前の人類文明は異端と偶像崇拝であると考えられた。聖書はラテン語と共に難しい言語として作られ、誰もが読めるものではなかった。宗教指導者たちは政治勢力と結託し、聖書を歪めた。そんな千年の暗黒期を越え、14世紀末にルネッサンスが到来する。技術と教育が発展し、聖書が各国の言語に翻訳されて、16世紀までヨーロッパ社会では宗教改革と共にきらびやかだったギリシャ・ローマ文明を懐かしがって、文芸復興運動が起こった。視覚美術、文学、音楽等が変化を迎えながら、総合芸術である公演もまた発展を遂げた。和声法を適用した新しい音楽が現れ、禁忌として見られていた古文書から輝かしい歴史と、美しい叙事詩が発見された。芸術の後援者だったジョヴァンニ・デ・バルディ(Giovanni de' Bardi)伯爵のサロンには、これを活用した総合公演を作ってみようという学者、詩人、作曲家のグループであるカメラータ(Camerata)が頻繁に出入りした。彼らが作ったのが“音楽で表現された作品たち”、すなわちフィレンツェのオペラ(Opera de Musica)だ。
最初は庶民的だったオペラが、高級芸術化しながら長く、つまらなくなった。19世紀ドイツ出身でフランスの作曲家であるジャック・オッフェンバック(Jacques Offenbach)は、『地獄のオルフェ』、『ホフマン物語』といったような100余りの“小さなオペラ”(オペレッタ)を書いた。この作品は旋風的な人気を集め、イギリスにまで影響を及ぼした。イギリスの作家であるウィリアム・シュベンク・ギルバート(William Schwenck Gilbert)と作曲家のアーサー・シーモア・サリヴァン(Arthur Seymour Sullivan)がオペレッタ創作のパートナーとなった。彼らは英語のオペレッタを書いて人気爆発することとなる。シェイクスピアの国・イギリスでは演劇的な遺産が強く残っていたため、流行歌が取り入れられたイギリスのオペレッタにおいて、俳優たちは自由に話すことができるようになった。この頃アメリカ大陸にも、ヨーロッパのオペレッタ文化が入っていった。
アメリカン・ミュージカルの発展
アメリカの歌手であり作曲家、劇作家、演出家、俳優だったジョージ・M・コーヘン(George M. Cohan、1878-1942)が、アメリカン・ミュージカルを作り出した。彼はアメリカ文化の自尊心を呼び起こした。彼をかたどった銅像が現在タイムズスクウェア広場にどっしりと立っている。1918年に第一次世界大戦が終わり、西洋社会の辺境国家だったアメリカが、経済だけではなく文化的にも成長を始めた。特にジャズ・ミュージカルが根を下ろし、バラエティー・ショーが発展した。最初から最後まで歌うオペラとは異なり、ミュージカルは言葉と歌が混在している。このような形式的なギャップは、破片的なショーだったアメリカの自生的な娯楽物に起因する。
1927年には物語と起承転結がある最初のブック・ミュージカル、『ショー・ボート』が発表される。ジェローム・カーンが作曲し、オスカー・ハマースタイン2世が作詞した作品だ。ハマースタインはその後、リチャード・ロジャース(Richard Rodgers)と出会い、最高のチームを結成して『王様と私』、『サウンド・オブ・ミュージック』といったような傑出した作品を生み出した。ハマースタインはその後、『ウェスト・サイド・ストーリー』の歌詞を書いたスティーブン・ソンドハイムと出会うのだが、この時青年ソンドハイムの習作について非常に厳しい批評をする。ソンドハイムはこの逸話を回想し、「私はあの日1日でミュージカルの作詞を全て学んだ」と告白している。ソンドハイムを尊敬していた作曲家のジョナサン・ラーソン(Jonathan Larson、1885-1945)は、作業パートナーがおらず客観的な視点を得ることができないでいた。これらのエピソードを通して、芸術家は評価されることを恐れてはいけないということ、共にシナジーを発揮できるパートナーシップが重要だという事実を知ることができる。
1950年台になると家庭毎にTVが普及して、ミュージカルの黄金期は終わりを迎える。コ・ソンイル代表はしばらく前に、ミュージカル振興法を作るために公聴会に参席した。2〜3年後には法制度を通してクリエイターたちがより良い環境で働けるようになるだろう。しかし、どれだけよい作業場と公募展のチャンスが与えられたとしても、結局は作品を書かなければいけないのは自分自身だ。アーティストは自分自身をすり潰して作品を作る。コ・ソンイル代表は、今日言及した先輩アーティストたちの職人精神を忘れずに、同時代のクリエイターたちが彼らの後裔だというプライドを持つよう願いつつ、講演を終えた。
Special Lecture on Creative Writing Part.1
WHO’S NEXT?
Date: Wednesday, September 28, 2022, 16:20PM ~ 17:50PM
Location: Korea Creative Content Agency Contents Human Resource Campus Room #303
Speaker: Seongil Ko, CEO of F&I Musical Writing Laboratory
Seongil Ko from F&I Musical Writing Laboratory studied musicals at New York University and had aspirations to create a musical creator development program in Korea. After returning to Korea, he hosted annual musical composition/writing education program workshops every year for 3 years and established ‘F&I’ in 2006 with people he met from the workshops. Back then, signing a contract between a creator and producer was uncommon. The current musical producing environment is the result of the efforts of many artists in the past. Mr. Ko emphasized that creators may understand where they are in the flow of art history only when human history is known first. He pointed out the Bible story and ancient Greek and Roman era which greatly impacted Western culture and explored the roots of modern musical.
Birth of operetta
The most familiar modern musical is the American musical on Broadway. The genres that formed the initial American musicals are United State’s independent entertainment such as operetta, minstrel show, vaudeville, revue, burlesque, and jazz. To discuss the origin of the operetta, it goes all the way up to ancient Greece. The form of initial performance art was a musical play, dance drama, and mask drama. At the time when Sophocles wrote ‘Oedipus Rex’ in 429 BC, the City Dionysia was in full swing every spring in Athens. To praise Dionysus, the god of play, alcohol, and abundance, people sang Dithyramb. This is when Thespis, the leader of the chorus and the first actor in humanity, came out in front to perform a role and act. This is the origin of the Western play.
In the Roman Empire, the Jews were oppressed for a long time. However, Christianity became a state religion of the Roman Empire as Theodosius I announced the Thessalonican royal rule. Until the fall of the Byzantine Empire in 1453, the human civilization before Christianity was exposed to heresy and idolatry. As the Bible was written in difficult languages like Latin, not everyone could read it. The religious leaders distorted the Bible, colluding with the political powers. After the dark age of 1000 years as such, the age of Renaissance arrived in the late 14th century. As technology and education develop and the Bible was translated into different languages, European society had a period of Renaissance along with the Reformation until the 16th century, longing for the resplendent Greek and Roman civilizations. With the change in visual art, literature, and music, performance as a type of synthetic art also developed. New music was created with the application of the harmony and splendid history as well as beautiful epics from ancient documents that were banned in earlier days. A group of scholars, poets, and composers called Camerata regularly visited the salon of Giovanni de Bardi, the art patron, to create a comprehensive performance. What they made was the ‘works expressed in music’, namely Opera de Musica of Florence. The opera that was initially folksy became long and boring after turning into high art. Jacques Offenbach, a German-born French composer, wrote about 100 ‘small opera (operetta)’ such as ‘Orpheus in the Underworld’ and ‘Les Contes d’Hoffmann’ in the 19th century. These works were sensationally popular and had an impact on England. English writer William Schwenck Gilbert and composer Arthur Seymour Sullivan became partners in creating operetta. They hit the jackpot by writing an English operetta. Because England had a strong theatrical heritage of Shakespeare, actors spoke freely in English opera which had popular songs. This was when European operetta culture arrived in the Americas.
The development of American musical
George M. Cohan, the American singer, composer, playwright, director, and actor, created American musicals. He was known as the pride of American culture as a bronze statue of him stands proudly in Time Square even now. After World War I in 1918, the United States, which used to be a country at the edge of Western society, started to develop not only economically but also culturally. Particularly, Jazz musical was settled and variety shows were developed. Unlike the opera which sings from the beginning to the end, the musical was a combination of words and songs. This type of formal gap was produced from fragmentary shows in American independent entertainment.
In 1927, the first book musical ‘Showboat’ was released with narration and plot structure. Composer Jerome Kern and writer Oscar Hammerstein II worked on this play. Afterward, Hammerstein formed the best team with Richard Rodgers and created outstanding plays such as ‘King and I’ and ‘Sound of Music’. Hammerstein later met writer Stephen Sondheim of ‘West Side Story’ and harshly criticized young Sondheim’s study. Reminiscing the memory, Sondheim confessed that he learned everything about musical writing that day. Composer Jonathan Larson who respected Sondheim failed to have objective views on his works due to the absence of a work partner. Through this, we can learn that artists should not be afraid of being evaluated and partnership of synergy is important.
The golden age of musicals ended as televisions are distributed in each household in the 1950s. Mr. Ko recently participated in the public hearing to propose the Musical Promotion Act. In 2-3 years, creators will be able to work in a better environment through the legal system. But even with the best studio and opportunities from contests, it is oneself that needs to write the play. Artists sacrifice themselves to create the work. Mr. Ko finished his lecture hoping that the creative teams today will not forget the workmanship of the artists mentioned earlier in history and be proud of being their descendants.
다양한 개성의 창작진과 다채로운 여섯 작품
일시 : 2022년 9월 27일(화) 13시 ~ 14시 45분
장소 : 한국콘텐츠진흥원 콘텐츠인재캠퍼스 303호
완연한 가을 날씨의 지난 9월 27일, ‘<글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌7’이 한국콘텐츠진흥원 콘텐츠인재캠퍼스에서 오리엔테이션을 개최하며 시작을 알렸다. 2022 신진스토리작가 육성 지원사업의 일환으로 문화체육관광부와 한국콘텐츠진흥원이 주최하고 라이브㈜가 주관하는 <글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌7은 모든 작품이 관객들을 만나는 것을 목표로 하여 기획개발 과정에 테이블 리딩과 쇼케이스까지 포함된 구성으로 이뤄진다.
이번 시즌7에서는 ‘작가 개발 스토리’ 5작품(고스트 노트)(조각숨)(바이칼로드)(향란晑乱 )(AIR13:For the love of the game)과 ‘라이브 IP 스토리’ 1작품 총 6작품을 대상으로 인큐베이팅 프로그램을 진행한다. 창작진들은 팀별로 작가 및 작곡 멘토링을 각 2회씩 총 4회, 경우에 따라 최대 5회까지 진행하며 작품을 디벨롭해 나가게 된다. 올해 12월 중 작품 피칭과 심층 인터뷰를 통한 중간평가 심사를 거쳐 테이블 리딩 4작품과 쇼케이스 2작품을 선정한다. 테이블 리딩은 2023년 1월 중순에 진행될 예정이며, 쇼케이스는 2023년 2월 말에 상연된다.
9월 27일(화)부터 29일(목)까지 예정된 3일간의 전문 프로듀서 닥터링과 다양한 분야의 멘토 창의 특강을 앞두고 6팀의 창작진이 대면하여 전반적인 사업 소개를 듣고 각 작품에 대해 발표하는 시간을 가졌다. 코로나로 한동안 위축되었던 공연계의 모습이 무색하게 작품을 선보이려는 창작자들의 열정이 대단했다.
<고스트 노트> 오세윤 작가, 황예슬 작곡가
밋밋했던 내 삶이 더욱 풍성해지는 시간. 2인극 구성으로 은둔형 외톨이 ‘바다’와 반전매력을 지닌 영혼 ‘찬’이 드럼스틱으로 발생한 빙의 현상으로 몸과 영혼이 뒤바뀌며 벌어지는 사건들을 통해 서로를 세상 밖으로 꺼내주는 성장드라마이다. 밴드 편성을 바탕으로 배우들이 직접 연주하는 드럼 퍼포먼스와 빙의를 표현하기 위한 1인2역 연기가 관전 포인트.
고스트 노트(Ghost Note)란 드럼에서 리듬을 연주할 때 마치 없는 듯 작게 연주하지만 강한 음들 사이를 채워주며 음악을 더욱 풍성하게 만들어주는 기법을 말한다. 삶을 지속하게 하는 이유는 강렬한 무언가가 아니라 일상 속의 사소한 것들이 채워져서 만들어진다는 메시지를 전하고 싶다.
<조각숨> 곽지현 작가, 장재훈 작곡가
각기 다른 상처와 아픔을 지닌 다섯 인물들이 서로 마음 조각들을 빌려주며 상처의 실로 우주를 엮어나가는 성장드라마. 우주 보육원에 봉사하러 온 주인공 이듬이 세연, 유설, 용선, 규민 네 아이들을 만나 가까워지고, 각자의 사연이 담긴 노래를 통해 서로 위로받는다. 밴드 사운드를 기반으로 등장인물의 감정선과 사건의 진행에 중점을 두어 다양한 스타일의 리듬 구성과 스케일을 사용한다. 면접 때 음악적 통일성이 부족하다는 지적을 수용하여 수정해나갈 예정.
우리는 서로 너무나도 다르기 때문에 온전히 타인을 이해하기 어렵다. 그럼에도 불구하고 노력하며 타인을 위해 마음을 여는 사랑의 아름다움을 그리고 싶다. 또한 우리 사회의 보육원에 대한 이야기를 수면 위로 끌어올려 새로운 담론을 형성하고 더 나은 방향을 함께 고민할 수 있는 기회가 되었으면 좋겠다.
<향란晑乱>이진원 작가
가치 있는 사람으로 존중받지 못하고 차별 받는다면 우리는 어떻게 할 것인가? 은 일제강점기 실존인물이었던 기생 ‘향란’이 삶의 굴곡을 거치며 인생의 의미를 배우고 노동운동가로 성장하는 이야기이다.
작품은 시대를 반영하여 그 시대를 살아가는 사람의 삶을 표현하고, 우리는 그를 통해 잘 알지 못했던 시대를 알게 된다. 일제강점기를 배경으로 하는 수많은 작품들이 있었지만 노동운동에 관한 이야기가 없어 ‘강향란’이라는 인물을 통해 1920년대 조선의 노동인권 문제를 재조명하고자 한다.
김의연 작가, 정승혜 작곡가
극장만을 고집하지 않는 장소에 구애받지 않고 펼쳐지는 힙합 뮤지컬이다. 스스로를 이방인이라고 생각하는 재희와 음악이 꿈인 그의 절친 규민, 그리고 전형적인 모범생 학생회장 현정의 청소년 성장기. ‘에어서틴’은 1998년 마이클 조던이 은퇴하며 남긴 마지막 신발로 주인공의 꿈과 성장을 상징하는 메타포이다. 디제잉, 팝, 힙합, 탈극장, Y2K 등의 키워드를 중점으로 MPC와 디제이박스를 무대 위에 설치하여 힙합과 스트리트 문화를 보여주고, 98년도의 패션과 음악을 세련되게 구현해내려 한다. 실제 야외 농구장에서도 공연 가능한 작품을 구상 중. 피드백 통해 DJ의 당위성과 캐릭터를 강화하고 이야기의 구성을 변경할 예정이다.
꿈은 언제든 꿀 수 있고, 바뀔 수도 있고, 없을 수도 있다. 꿈은 꿈으로 존재할 뿐, 결국 가장 중요한 것은 꿈의 주인인 ‘나 자신’이다.
<바이칼로드> 김민정 작가, 정원기 작곡가, 김지영 작곡가
세 개의 시간, 하나의 여정. ‘바이칼로드’ 위에서 세 명의 이야기가 만나며 진행되는 여행과 치유에 대한 공연. 민준이 남긴 책에 그려진 ‘바이칼로드’를 찾아 여행을 떠난 어머니 소진과 민준과의 약속을 지키기 위해 시베리아 횡단 열차에 오른 여자친구 은수. 소진과 은수는 학교폭력으로 목숨을 잃은 민준의 진실을 공유한 뒤 각자의 여정을 새롭게 시작하게 된다.
상상 속의 시간과 현실의 시간이 병치되며, 주요 오브제이자 매개체로 민준과 인물들의 책이 사용되는 것이 특징. 음악을 통해 여행지의 느낌과 시공간의 변화를 담아낸다. 송스루에 가까울 정도로 한 장을 하나의 음악으로 구현한 꽉 찬 구성. 기차를 타듯 음악을 타고 가는 듯한 느낌을 의도했다.
라이브 IP
个性多样的创作者与各具特色的6部作品
日期:2022年9月27日(周二)13点~14点45分
场地:韩国文化振兴院 文化人才学校303室
9月27日,秋高气爽,在韩国文化振兴院文化人才学校中 第7季宣讲会拉开了序幕。作为2022新晋剧情作家育成支援产业中的一环,由文化体育观光部与韩国文化振兴院主办,Live(株)主管的Glocal Musical Live第七季为了使所有作品与观众见面,在策划过程中进行了剧本阅读和Showcase。
在此次第7季中,将以“编剧孵化剧情”的5部作品(《幽灵笔记》、《碎片之息》、《晑乱》、《AIR13》、《贝加尔罗德》)和“Live IP剧情”的1部 共6部作品为对象进行孵化项目。创作团队每组分别进行2次编剧及2次作曲指导,根据情况最多进行5次指导,对作品进行升级。今年12月中旬,将通过作品试演和深层采访进行中期评审,并选出4部剧本阅读作品和2部Showcase作品。剧本围读将于2023年1月中旬举行,showcase将在2023年2月底开展。
在9月27日(周二)至29日(周四)进行的为期3天的专业制作人剖析和各领域的导师创意讲座举办之前,6组创作团队现场听取了项目的全面介绍,并展示了各自的作品。 创作者们为了能创作出使因新型冠状病毒而一度萎靡的演出界展现出新面貌的作品而热情高涨。
《幽灵笔记》编剧 Oh Seyun,作曲 Hwang Yeseul
使我平淡的生活变得更加丰富多彩的时光。这是一部二人剧,讲述了一个隐遁型孤独者"大海"和具有反转魅力的灵魂"灿"之间因鼓棒而附身后相互交换身体与灵魂,将彼此拉出原本世界的成长故事。以乐队编排为基础,演员们亲自演奏的架子鼓表演和为表现附身的1人分饰2角的演技则是本剧的看点。
"幽灵笔记(Ghost Note)"是指在架子鼓上演奏节奏时,虽然演奏的声音小到似有似无,但可以将强烈的音符间隙填满,使音乐更加丰富的技法。作品希望传达的信息是让生活持续下去的理由不是什么强烈的东西,而是由日常生活中的琐碎的东西填满而形成的。
《碎片之息》 编剧 Gwak Jihyeon,作曲 Chang Jaehun
本剧讲述了有着不同悲伤和痛苦的5个人相互将自己的心灵碎片借给对方,以伤口为线编织宇宙的成长故事。来到宇宙保育院参与志愿服务的主人公伊登与世妍、柳雪、容仙、奎民四个孩子见面后逐渐亲近,他们通过讲述各自故事的歌曲互相安慰。作品以乐队为基础,以登场人物的感情线和事件的进行为重点,使用了多种风格的节奏构成。创作团队将听取面试时缺乏音乐统一性的评价后续对作品进行修改。
我们因彼此截然不同,故难以完全理解他人。尽管如此,依然有人努力为了他人而敞开心扉,希望能够描绘这份爱的美好。另外,希望以此为契机,韩国社会保育院的故事能被大众知晓,形成新的热点话题,推动大家共同思考如何才能向更好的方向发展。
《晑乱》编剧 Lee Jinwon
作为有价值的人,如果得不到尊重,受到歧视,我们该怎么办?《乱》讲述的是日本帝国主义强占时期实际存在人物的妓生"香兰"经过人生的曲折,学习人生的意义,成长为劳动运动家的故事。
作品反映了时代,表现了那个时代人们的生活,我们通过他了解了无从了解的时代。虽然有很多以日本帝国主义强占时期为背景的作品,但是因为没有关于劳动运动的故事,所以想通过"姜香兰"这个人物使大众重新审视20世纪20年代朝鲜的劳动人权问题。
编剧 Kim Uiyeon,作曲 Jeong Seunghye
这是一部不拘泥于剧场的Hiphop音乐剧。讲述了认为自己是异乡人的在熙和梦想着音乐的他的挚友奎民,还有典型的模范生学生会长贤贞的青少年成长期的故事。Air13是1998年迈克尔乔丹退役后留下的最后一双鞋子,是象征主人公梦想和成长的隐喻。 以DJ、POP、Hiphop、去剧场化、Y2K等关键词为重点,在舞台上设置MPC和DJ Box,展现Hiphop和街头文化,干练地体现98年的时尚和音乐。正在构思在户外篮球场也能演出的作品。会根据实际反馈强化DJ的角色及其合理性,调整故事的构成。
梦想随时可以拥有,也随时可以改变,也可以没有。 梦想只是以梦想存在,最终最重要的是梦想的主人"我自己"。
《贝加尔罗德》编剧 Kim Minjeong,作曲 Jeong Wongi、Kim Jiyeong
三个时间,一段旅程。 在贝加尔罗德,三人相遇,这是一个关于旅行和治愈的故事。 为了寻找民俊留下的书中描绘的"贝加尔罗德"而旅行的母亲素珍和为了遵守与民俊的约定而登上横穿西伯利亚列车的女友恩洙。素珍和恩洙在分享了因校园暴力而失去生命的敏俊的真相后,开启了各自全新的旅程。
想象中的时间和现实的时间并行,主要物件和媒介是民俊和登场人物们的书。通过音乐营造景点的感觉和时空的变化。作品几乎以音乐贯穿全剧,拥有每章以一首音乐来呈现的饱满的结构。 希望让观众如搭乘火车般,搭乘音乐。
Live IP
多様な個性を持ったクリエイターと多彩な六つの作品
日時:2022年9月27日(火)13時〜14時45分
場所:韓国コンテンツ振興院 コンテンツ人材キャンパス 303号
秋らしい天気に恵まれた9月27日、『Glocal Musical Live シーズン7』が韓国コンテンツ振興院のコンテンツ人材キャンパスにてオリエンテーションを開き、シーズンの始まりを告げた。2022新進ストーリー作家育成支援事業の一環で、文化体育観光部と韓国コンテンツ振興院が主催し、Live(株)が主管する『Glocal Musical Live シーズン7』は、全ての作品が観客と出会うことを目標に、企画開発過程においてテーブルリーディングとショーケースを含んだ構成で進められる。
今回のシーズン7では“作家開発ストーリー”が五作品(『Ghost Note』、『呼吸のかけら』、『ヒャンラン 晑乱』、『AIR13:For the love of the game』、『バイカルロード』)と、“ライブIPストーリー”が一であり、合計六作品を対象にインキュベーティング・プログラムを行う。クリエイターたちはチーム毎に作家及び作曲家のメンタリングを各2回ずつの計4回、場合によっては最大5回まで行い、作品のディベロップを行う。今年の12月中に作品のピッチングとデプスインタビューを通じた中間評価審査を経て、テーブルリーディングを行う4作品と、ショーケースを行う2作品を選定する。テーブルリーディングは2023年1月中旬に行われる予定であり、ショーケースは2023年2月末に行われる。
9月27日(火)から29日(木)までに予定されていた3日間の専門プロデューサーによるドクタリングと、多様な分野のメンター創意特別講義を前に、6チームのクリエイターたちが対面。全般的な事業の紹介を聞いて、各作品について発表する時間を持った。コロナによって一時期萎縮していた公演業界の姿にも怯むことなく、作品を公開しようとするクリエイターたちの情熱に感嘆した。
『Ghost Note』作家-オ・セユン、作曲-ファン・イェスル
平凡だった僕の人生が豊かになった時間。2人劇の構成で、引きこもり“パダ”とギャップのある魅力を持った霊魂の“チャン”が、ドラムスティックが引き金になる憑依現象で体と魂が入れ替わることによって起こる事件を通し、互いを外の世界へと連れ出す成長ドラマだ。バンド編成をベースに、俳優たちが実際に演奏するドラム・パフォーマンスと、憑依を表現するための一人二役の演技が観劇のポイントだ。
ゴースト・ノートとは、ドラムにおいてリズムを演奏するときにまるでないかのように小さな音で演奏することで、強い音の隙間を埋め、音楽をより豊かにする技法を指す。人生を持続させる理由は強力な何かではなく、日常の中のちょっとしたことによって埋められ、作られていくというメッセージを伝えたい。
『呼吸のかけら』 作家-クァク・ジヒョン、作曲家-チャン・ジェフン
それぞれに異なる傷と痛みを抱えた五人の人物がそれぞれの心のかけらを分けて、傷という糸で宇宙を繋いでいく成長ドラマ。宇宙養護園にボランティアにきた主人公のイドゥムがセヨン、ユソル、ヨンソン、ギュミンという四人の子供たちと出会い、仲良くなって、それぞれの事情が込められた歌を通して慰められる。バンドサウンドを基盤にし、登場人物の感情ラインと事件の進行に重点を置いて、多様なスタイルのリズム構成とスケールを使用した。面接の時に、音楽的な統一性が足りないと言う指摘を受け、修正していく予定だ。
私たちは互いにとても異なるため、完全に他人を理解するのは難しい。それにも関わらず努力し、他人のために心を開く愛の美しさを描きたい。また、我々の社会の養護園についてのイシューを水面上に引き上げ、新しい議題を形成して、より良い方向に共に考える機会になったらと考えている。
『ヒャンラン 晑乱』 作家-イ・ジンウォン
価値のある人として尊重されず差別を受けたとしたら、私たちはどうするだろうか?『RAN 乱』は日本植民地期の実在人物である、妓生“ヒャンラン”が生きていく上での波を乗り越え、人生の意味を学び、労働運動家として成長する物語だ。
作品は時代を反映してその時代に生きている人の人生を表現し、我々はその人物を通してよく知らなかった時代について知ることになる。日本植民地期を背景にした数多くの作品があったが、労働運動に関する物語はなく、“カン・ヒャンラン”という人物を通して1920年代朝鮮の労働人権問題に再度スポットライトを当てたい。
『AIR13:For the love of the game』 作家-キム・イヨン、作曲家-チョン・スンヘ
劇場だけに固執せず、場所にこだわらずに繰り広げられるヒップホップ・ミュージカル。自らを異邦人と考えるジェヒと音楽の夢を持った彼の親友・ギュミン、そして典型的な模範生で学生会長・ヒョンジョンの青少年成長期。“エア13”は1998年マイケル・ジョーダンが引退したときに残した最後の靴として、主人公の夢と成長を象徴するメタフォーだ。DJING、ポップス、ヒップホップ、脱劇場、Y2K等のキーワードに重点を置いて、MPCとDJ ボックスを舞台に設置しヒップホップとストリート文化を見せ、98年度のファッションと音楽を洗練された形で表現する。実際の野外バスケットコートでも公演できるよう作品を構成中だ。フィードバックを通じてDJのいるべき理由とキャラクターを強化し、物語の構成を変更する予定だ。
夢はいつでも見ることができ、変えることもでき、なくすこともできる。夢は夢として存在するだけ、結局最も重要なのは、夢の主人である“私自身”なのだ。
『バイカルロード』 作家-キム・ミンジョン、作曲家-チョン・ウォンギ、キム・ジヨン
三つの時間、一つの旅。“バイカルロード”の上で三人の物語が出会い、進行する旅行と癒しについての公演だ。ミンジュンが残した本に描かれた“バイカルロード”を探し旅に出た母親・ソジンと、ミンジュンとの約束を守るためシベリア横断鉄道に乗った恋人のウンス。ソジンとウンスは学内暴力で命を絶ったミンジュンの真実を共有したあと、それぞれの旅を新しく始める。
想像の中の時間と現実の時間が並置され、メインのオブジェであり媒介としてミンジュンと人物たちの本が使用されるのが特徴だ。音楽を通じて旅行地の雰囲気と時空間の変化を表現する。ソングスルーに近いといって良いほど、一つの場を一つの音楽で表現したギュッと詰まった構成になっている。汽車に乗ったように音楽に乗り、進んでいくよう感じられるように意図した。
ライブIP
The Creative Teams with Distinctive Personalities and Six Diverse Works
Date: Tuesday, September 27, 2022, 13:00PM ~ 14:45PM
Location: Korea Creative Content Agency Contents Human Resource Campus Room #303
With autumn in the air, the ‘Glocal Musical Live Season 7’ marked its beginning by holding an orientation at the Contents Human Resource Campus of Korea Creative Content Agency on September 27, 2022. As a part of the 2022 Rising Writer Development Program, the ‘Glocal Musical Live Season 7’ which is organized by the Ministry of Culture, Sports, and Tourism, Korea Creative Content Agency and hosted by Live Corporation, consists of table reading and showcase as planning and development process with the goal of playing in front of the audience.
In season 7, incubating program is set for 6 works in total, including 5 ‘Writer Development Stories’ (‘Ghost Note’, ‘Pieces of Breath’, ‘Hyanlan –Bright Chaos’, ‘AIR13’, ‘Baikal Road’) and 1 ‘Live IP Story’. The creative teams will develop their works through mentoring of writing and composing twice respectively per team, for a total of 4 times. It may take up to 5 times mentoring depending on the case. By December of this year, 4 table reading works and 2 showcases will be chosen by work pitching and interim evaluation through in-depth interviews. Table reading will be taking place in mid-January of 2023, followed by the showcase in late February of 2023.
6 creative teams were introduced regarding the overall program and presented each of their work before having a 3-day doctoring of professional producers and special lectures on creativity by mentors of diverse fields from Tuesday, September 27 to Thursday, September 29, 2022. The creative teams were passionate about their work, overshadowing the appearance of the performance industry which has been running down for a while due to COVID-19.
‘Ghost Note’ Writer Seyoon Oh, Composer Yesul Hwang
Time to make my dull life rich. As a two-hander, it is a coming-of-age story of a loner living in seclusion named ‘Bada’ and a soul with unexpected charms named ‘Chan’, bringing each other out to the world as they experience a switch of bodies and souls through a set of drumsticks. Based on the story of band formation, interesting points to note are the actual drum performance put on by the actors and a double role play to express possession of spirit.
‘Ghost Note’ is a drum technique that fills the gap between strong notes and makes the music richer while playing the rhythm very quietly. The message I wish to deliver is that the reason for continuing life is not something strong and intense, but something trivial that fills daily life.
‘Pieces of Breath’ Writer Jihyun Kwak, Composer Jaehoon Jang
A coming-of-age story of 5 characters with each different pain and scars who lend pieces of their hearts to each other and sew the universe with a thread of the wound. Edeum, who comes to volunteer at Woojoo orphanage, meets 4 children named Seyeon, Yuseol, Yongseon, and Gyumin, and shares comfort with them through songs of their own stories. Based on a band sound, diverse styles of rhythm composition and scales are used, focusing on the characters’ emotions and events. Revisions will be made in accordance with the feedback which pointed out the ‘lack of musical unity’ during the interview.
Because we are so different from each other, we cannot fully understand others. Nevertheless, it is desired to depict the beauty of love that helps open our hearts to others. Also, it could be a great opportunity to bring up the story of the orphanage from the surface, create a new discussion, and come up with better ways to view them in society.
‘Hyanglan – Bright Chaos’ Writer Jinwon Lee
What are we going to do if we are discriminated against for who we are rather than being respected as a worthwhile people? ‘RAN – Chaos’ is a coming-of-age story of kisaeng Hyangran, a real figure during the Japanese colonial period, who learns the meaning of life by experiencing ups and downs in her life and grows into a labor activist.
As the work reflects the period to express the life of a person in that era, we get to know about unfamiliar time through the character. There were numerous works set in the Japanese colonial period, but there weren’t any stories related to the labor movement. Therefore, it is desired to shed new light on the problem of Joseon’s labor human rights in the 1920s through a character named Hyangran Kang.
‘AIR13: For the love of the game’ Writer Euiyeon Kim, Composer Seunghye Jung
It is a hip-hop musical performed outside of the theater range regardless of location. It tells a coming-of-age story of 3 teens: Jaehee, who thinks of himself as a stranger, his friend Gyumin, who wants to be a musician, and Hyunjung, a typical student president who sets a good example for other students. ‘Air 13’, the last pair of shoes that Michael Jordan left behind on his retirement in 1998, is a metaphor that symbolizes the main character’s dream and growth. By using ‘DJing’, ‘pop’, ‘hip-hop’, ‘non-traditional theater’, and ‘early 2000’s vibes’ as keywords, it is planned to show the hip-hop and street culture by installing MPC and DJ box on the stage. Moreover, it will embody the fashion style of 1998 and music with sophistication. An idea of a musical that can be performed even on the outdoor basketball court is in gestation. Through feedback, DJ’s justification and characters will be strengthened and the story composition will be changed accordingly.
You can always dream. It can be changed. It can be non-existing. After all, a dream is just a dream. The most important thing is ‘me’, the owner of the dream.
‘Baikal Road’ Writer Minjeong Kim, Composer Wonki Jung and Jiyoung Kim
One journey across three time zones. A performance of journey and healing as 3 characters’ stories come together on a ‘Baikal Road’. Sojin, the mother, travels in search of ‘Baikal Road’, which was drawn in the book that Minjun, her son, left behind. Eunsu, Minjun’s girlfriend, takes the Trans-Siberian train to keep her promise to Minjun. Sojin and Eunsu start their own journey after sharing the truth about Minjun who was killed by school violence.
A feature of this musical is the juxtaposition of the imaginary time and reality. Also, Minjun and the characters’ books are used as the major object and medium. It expresses the change in space-time and the vibe of travel destinations through music. A composition is built in which the whole chapter is covered with just 1 music like a song-through. The intention is to give a feeling of riding the music like riding the train.
Live IP