- 글로컬 뮤지컬 라이브 시즌3
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일시: 2018년 9월 28일 13시 00분~13시 30분
장소: CKL 광화문 컨퍼런스룸
<글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌3에 여섯 팀이 결정되면 가장 먼저 이루어지는 프로그램은 전체 참가자들이 모이는 오리엔테이션이다. 오리엔테이션에서는 여섯 팀 참가자들이 서로 인사를 나누고 서로 어떤 작품을 개발하고 있는지를 소개한다. 그러나 시즌3에는 네 팀을 먼저 선발한 후, 두 팀을 추가 선발하는 과정을 거치면서 전체 팀이 모이지 못하고 개별 오리엔테이션으로 진행되었다. 9월 28일 본격적인 창의특강이 이루어지기 전 처음으로 전체 참여 작가들이 모여 간단히 인사를 나누며 각자의 작품을 소개하는 시간을 가졌다.
<다이얼> 유지혜 작가
“어머니가 교환원이셨다. 고향 집에 가면 어머니가 그 당시의 이런저런 이야기를 들려주셨다. 6, 70년대 유신정권 역사서를 읽다가 어머니 이야기가 겹쳐졌다. 그래서 6, 70년대 초의 전화국 이야기를 써보려고 했다. 테이블 리딩 후 왜 이 작품을 쓰려고 하는지를 명확히 하려고 하고 있다. 우리는 사람을 만나고 싶어 하고, 생각과 감정을 나눌 때 존재감을 확인할 수 있다. 그래서 이 작품의 한 줄 문장을 ‘사람은 사람을 통해 온전히 치유 받고 연결된다’로 만들어 봤다. 작품페이지>>>
<디어 파파, 마이 파이어맨> 박민재 작가, 공한식 작곡
“이번 작가 중 우리가 청일점이더라. (웃음) 내가 썼던 소방관 이야기 중에 마지막을 장식할 작품인 것 같다. 소방관인 아버지와 아이돌 래퍼 지망생인 딸의 갈등을 다룬 작품이다. 딸은 10년 전 사고 때 아버지가 자신보다 더 급한 환자를 구한 일로 트라우마를 가지고 있다. 테이블 리딩 때보다는 인물 수와 분량을 조절할 생각이다. 아버지와 딸이 화해하는 과정을 디테일하고 세밀하게 하고, 과한 몇 장면을 삭제하는 작업 중이다. 내가 좋아해야 대중들이 좋아할 수 있다고 생각한다. 그런 작품을 만들 생각이다.”
“랩 뮤지컬을 만들었는데 랩에 대한 위험성을 많이 지적해 주셔서 방향을 바꿔 랩은 2곡 정도로 줄일 생각이다. 대중들이 좋아하는 작품을 만들고 싶다. 주인공의 딸이 아이돌 지망생인데 그런 점들과 연결해 어떻게 하면 대중적인 음악으로 풀어낼 수 있을지 고민하고 있다. 작품페이지>>>
<아서 새빌의 범죄> 김연미 작가
“우연히 듣게 된 세 가지 예언을 통해 자신의 욕망과 마주하게 되는 이야기이다. 오스카 와일드의 소설이 원작이다. 예언이나 살인, 인간의 욕망 등 무겁게 다가오는 주제가 오히려 매력적이어서 뮤지컬로 만들면 좋겠다 싶었다. <위대한 개츠비>와 무성영화를 좋아해서 미국의 황금기라 불리는 1920년대를 배경으로 설정했다. 중극장 규모로 발전시키고 싶은 욕망이 있었는데 캐릭터의 밀도를 높여서 미국의 살롱이나 바를 배경으로 소극장 버전으로 만들면 어떨까 생각 중이다. 테이블 리딩 때 ‘주인공 캐릭터의 욕망이 희미하다’, ‘예언이 쉽게 실현된다’는 지적을 주의 깊게 들었다. 조역을 필요에 따라 도구적으로 사용한 면이 있는데 좀 더 인간미가 느껴지게 할 생각이다. 작품페이지>>>
<오렌지 마들렌> 김지영 작가
“기억을 잃은 파티시에 알베르틴에게 과거의 연인 루벤이 정체를 숨긴 채 베이커리의 취재를 요청하면서 벌어지는 이야기이다. 장르는 미스터리 멜로이고 주 무대는 베이커리 루트르베다. 테이블 리딩 때 개연성이 부족하고 공감이 안 간다는 지적을 많이 받았다. 콘셉트만 남겨두고 다시 쓰려고 했는데, 멘토인 김현우 연출이 다른 이야기를 만드는 것보다 지금의 이야기를 수정, 보완하면 좋은 이야기가 될 수 있을 거라는 조언에 용기를 얻어 기존 이야기에서 수정하고 있다. 사랑에 관해 어떤 생각을 하고 있는지, 이 작품에서 무얼 말하고 싶은지 원점으로 돌아간 상태다. 작품페이지>>>
<죽음과 소녀> 김유정 작가, 강하님 작곡
“세 가지 특징에서 착안해서 썼다. 슈베르트는 천여 곡을 썼으면서 살아생전에는 인정을 받지 못했다, 죽음의 원인이 매독으로 31살에 이른 나이에 요절했다, 베토벤과 특이한 관계를 맺고 있다. 베토벤과 같은 시기에 살았고 그의 열렬한 추종자였는데 수줍고 소심해서 길 건너에 살면서도 찾아가지도 못했다. 이런 사실과 허구 섞어서 뮤지컬을 만들었다. 죽기 전에 열등감과 화해를 하고 자신을 받아들이는 한 예술가의 이야기를 하려고 한다. 처음에는 3인극으로 올렸는데 갈등이 약하다는 생각이 들어 8인 극으로 등장인물을 늘려 쓰고 있다.”
“슈베르트의 음악을 얼마나 적극적으로 사용할 것인가에 대한 고민이 든다. 다른 말이 없어도 그의 음악만으로 설명할 수 있는 것들이 있을 것이다. 클래식한 음악과 내가 쓰는 대중적인 음악이 잘 조화를 이룰 수 있도록 하려고 한다. 작품페이지>>>
<코믹컬> 오유선 작가
“제목이 ‘코믹컬’이다. 웹툰을 소재로 한 뮤지컬이면서 코미디 뮤지컬이다. 배경은 2020년 정도의 가까운 미래이다. 현실 세계에는 웹툰 작가 지망생 한도와 댓글 키보드 워리어 수진이, 웹툰 세계에는 순정만화를 꿈꾸지만 병맛 만화에 출연하는 남주와 병맛 만화 터주대감 여주가 등장한다. 코미디 뮤지컬을 꿈꾸는데 주변에서 재미없다는 말을 너무 많이 들어서 재미있는 부분을 늘리려고 한다. 웹툰 세계를 좀 더 병맛 느낌을 몰아주면 좋겠고 현실 세계의 비중이 적은데 좀 더 늘리려고 한다. 한도와 수진이 인터넷상에서는 앙숙이지만 현실에서는 괜찮은 관계를 유지하는데 나중에 이런 관계가 밝혀지는 재미를 주려고 한다. 웹툰 세계가 혼란스럽다는 지적이 많았다. 애니메이션 <인사이드 아웃>처럼 한 작가의 세계 속으로 한정해서 세계 속 규칙을 명확히 해볼 생각이다. 나만 느낀 것일 수도 있지만 테이블 리딩을 보면서 민망한 대사들이 있었는데 보편적이고 웃음을 줄 수 있는 대사로 바꾸려고 한다. 작품페이지>>>
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“GLOCAL MUSICAL LIVE”第三季说明会
时间:2018年9月28日13:00~13:30
场所:CKL光华门会议厅
“GLOCAL MUSICAL LIVE”第三季完成对6组作品的选择之后,最先进行的环节就是所有参加人员相聚的说明会。在说明会上,6组参加者相互问好,并对自己目前创作开发的作品进行了简单的介绍。但是,因为第三季先选拔出了4组,另外两组又经过追加选拔过程,因此说明会在没能聚齐所有参加者的情况下进行。在9月28日进行正式创意特讲之前,所有参与项目的编剧们第一次齐聚一堂,互相认识并介绍了自己的作品。
《拨号》的 Ji-Hye Yoo编剧
“我的母亲曾是一名接线员。每次回到故乡,母亲就会给我讲述当时各种各样的事情。读着6,70年代维新政权的历史书,忽然与母亲讲的故事相重叠。因此开始构想6,70年代初电话局的故事。剧本朗读之后,我更是力图使作品的创作目的表现的更加清晰。我们都有与人交往的欲望,并且在交流想法和感情的过程中确认自身存在感。所以这部作品有一句话总结就是 ‘人要通过人才能得到完整的治愈才能相互连接’。”
《亲爱的爸爸,我的消防员》 编剧 Min-Jae Park 作曲 Han-Sik Kong
这次的编剧中我们是万红当中一点绿。(笑)这部作品应该是我写的最后一篇关于消防员的作品。描写消防员爸爸和偶像说唱歌手练习生女儿之间矛盾的作品。女儿因为在10年以前的事故中爸爸没有选择自己而是选择救更危急的人所以留下了心理阴影。比起剧本朗读时的剧本,计划调节人物的数量和分量。更仔细的描写父亲与女儿和解的过程,删除几个多余的场面。我觉得首先我自己要喜欢,才能让观众也喜欢。我想创作那样的作品。
“因为有很多意见都指出创作说唱音乐剧,说唱这种音乐形式本身就很有风险。所以想转变一下方向,只保留2首左右的说唱歌曲。我想创作可以让大众喜欢的作品。主人公的女儿是偶像练习生,所以我在思考怎利用好这些点来融入一些具有大众性的音乐。”
《亚瑟塞维尔勋爵的罪行》编剧 Youn-Mi Kim
“因偶然听到的三个预言,从而与自己的欲望正面相对的故事。原著是奥斯卡王尔德的小说。预言、杀人、人的欲望等沉重的话题反而更有魅力,我就想是不是这样的话题更适合制作成音乐剧。因为我喜欢《伟大的盖茨比》和无声电影,所以把故事背景设定成被称为美国‘黄金时代’的1920年代。虽然曾经有过扩展成中剧场规模的欲望,但现在还是考虑提高人物的密度做一个以美国沙龙为背景的小剧场版本。剧本朗读的时候大家指出的‘主人公的欲望太单薄’、‘预言实现的太容易’等意见我都在用心去听。在人物设计上有太偏向于功能性的一面,我会去使他们变得更人性化一些。”
《橘子玛德琳蛋糕》编剧 Ji-Young Kim
“艾伯丁是个失忆的甜点师,她以前的爱人罗本隐藏自己的身份请求采访烘焙坊而引发的故事。体裁是推理爱情主舞台是烘焙坊 RETROUVÉ。剧本朗读时,大家给的建议是缺乏逻辑性不能引起共鸣。本想只留下基本概念其余全部重写,我的导师 Hyun-Woo Kim导演对我说比起在创造另一个故事,把现在的故事修改补充一下应该能成为一个不错的故事。他的这句话给了我勇气来修改原有的故事。现在重新回到出发点思考对爱情的观点和作品想表达什么的状态。”
《死亡少女》 编剧 Yoo-Jung Kim,作曲 Ha-Nim Kang
“从三个方面入手写了这部作品。尽管舒伯特创作了一千多首乐曲在生前却不曾得到认可;青年夭折31岁死于梅毒;与贝多芬有着独特的关系。他与贝多芬生活在同一个时期,他是贝多芬的忠实追随者,但是因为害羞胆怯的性格住在街对面也不敢登门拜访。把这些事实和虚构的部分结合创作成音乐剧。我想讲一个艺术家在临死之前终于放下自卑之心,获得对自身认可的的故事。最初是以三人剧的形式进行了演出,但是考虑到戏剧冲突比较弱目前在扩充写成8人剧。”
“我在苦恼要运用多少舒伯特的音乐到作品里。有一些东西不需要语言,只要他的音乐就能说明一切。我希望能做到古典音乐和我写的流行音乐能到和谐的状态。”
《COMIC-CAL》编剧 Yoo-Sun Oh
“正如题目‘COMIC-CAL’一样既是漫画为素材的音乐剧又是喜剧音乐剧。时间在不远的未来2020年。现实世界是想成为网络漫画家的限度和留言板键盘侠秀珍,漫画世界中是梦想出演纯情漫画却要演恶搞漫画的男主和恶搞漫画的原住民女主相继登场。我想创作的是喜剧音乐剧可是听周围的人说太多次无聊,所以想增加一些有趣的部分。让漫画世界更偏向恶搞一些,现在现实世界分量比较少计划加多一些。限度和秀珍在网上是仇人,在现实世界中其实不错的关系,最后通过揭露这层关系带来趣味性。还有很多意见指出漫画世界很混乱,像动画电影《inside out》一样,把范围缩小为漫画家的脑内世界明确这个世界里的规则。也许只是我的感觉,听剧本朗读时有些听起来很难为情的台词,我想把他们修改成更具有普遍性更有笑点的台词。”
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<グローカルミュージカルライブ>シーズン3オリエンテーション
日時:2018年9月28日13時~13時30分
場所:CKL光化門カンファレンスルーム
<グローカルミュージカル>シーズン3への参加チームが決定し、次に行われたのプログラムは全参加者が参加するオリエンテーションだ。オリエンテーションでは、参加者らがお互いに挨拶を交わし、作品紹介をする。しかし、シーズン3にはまず4チームが選抜され、2チームが追加されたため、全チームが集まれず、個別オリエンテーションという形で行われた。9月28日に本格的な創意特別講義が行われる前に、初めて全参加者が集まり簡単に挨拶を交わし、各自作品を紹介する時間を持った。
<ダイヤル>作家 ユ・ジヘ
「母が交換手だった。実家に帰ると母が当時の話を色々聞かせてくれた。60年~70年代の維新政権の歴史書を読んでいて母から聞いた話と重なった。だから60年〜70年代初めの電話局の話を書いてみようと思った。台本読みの後、なぜこの作品を書こうと思ったのかを明確にしようとしている。私たちは誰かに会いたがり、考えや感情を分かち合う時に存在感を確認できる。だからこの作品の一つの文章を〝人は人によって癒され繋がる〟としてみた。」
<Dearパパ、愛する私の消防士> 作家 パク・ミンジェ、作曲 コン・ハンシク
「今回の参加作家の中で私たちは黒一点だった。私が書いた消防士の話の中で最後を飾る作品になると思う。消防士の父親とアイドル見習いのラッパーの娘の葛藤を描いた作品だ。娘は10年前の事故の時、父親が自分より急を要する患者を助けたことにトラウマを持っている。台本読みの時よりは人物の数と量を調節するつもりだ。父親と娘の会話を細かく具体的にし、余分ないくつかのシーンを削除している。私が満足してこそ、観客にも気に入ってもらえると思う。そんな作品を作るつもりだ。」
「ラップミュージカルを作ったのだが、ラップについてのリスクを多く指摘してもらい、方向を変えてラップは2曲程度に減らそうと思う。大衆に好かれる作品にしたい。主人公の娘がアイドル見習いなのだが、その部分と繋げてどうすれば大衆的な音楽で表現できるか頭を悩ませている。」
<アーサー・サヴィル卿の犯罪>作家 キム・ヨンミ
「偶然聞くことになった3つの予言により自身の欲望と向かい合うことになるストーリー。オスカー・ワイルドの小説が原作だ。予言や殺人、人間の欲望など重く感じるテーマがむしろ魅力的でミュージカルにすればよさそうだと思った。<偉大なギャツビー>と無声映画が好きで、アメリカの黄金期と呼ばれる1920年代を舞台に設定した。中劇場規模で制作したい気持ちがあったが、キャラクターをより目立たせ、アメリカのサロンやバーを背景に小劇場バージョンで作ったらどうだろうかと考えている。台本読みの時、〝主人公の欲望が弱い〟〝予言が簡単に実現される〟という指摘をされ、重く受け止めた。必要に応じて助演を道具のように使う部分があるが、もう少し人間味を持たせるつもりだ。」
<オレンジマドレーヌ>作家 キム・ジヨン
「記憶を失くしたパティシエのアルベルティンに、かつての恋人ロベンが正体を隠してベーカリーの取材を依頼することで繰り広げられる話。ジャンルはミステリーロマンスで、メイン舞台はベーカリールトルべだ。台本読みの時、蓋然性が足りず、共感できないという指摘を多く受けた。コンセプトだけ残し、書き直そうと思ったが、演出家のキム・ヒョヌさんの別のストーリーを作るより今のストーリーを修正・補強すればいいストーリーになるだろうというアドバイスに勇気をもらい、今のストーリーを修正している。愛についてどのような考えを持っているのか、この作品を通して何がいいたいのか原点に戻った状態だ。」
<死と乙女>作家 キム・ユジョン、作曲 カン・ハニム
「3つの特徴に着眼して書いた。シューベルトは1000曲あまりの曲を書いたが、生前には認められなかった。死の原因が梅毒で31才という若い年にこの世を去った。ベートーヴェンと不思議な関係がある。ベートーヴェンと同じ時期に生き、彼の熱烈なファンだったが、シャイで小心者だったため、すぐ近くに住んでいながらも訪ねることはできなかった。このような事実とフィクションを混ぜてミュージカルにした。死ぬ前に劣等感に別れを告げ、自分自身を受け入れる一人の芸術家のストーリーを書こうと思う。初めは3人劇にしたが、葛藤が弱いと思い、登場人物を増やし8人劇にしている。」
「シューベルトの音楽をどの程度積極的に使うか悩んでいる。言葉がなくても、彼の音楽だけで伝えられることがあるはずだ。クラシカルな音楽と私の音楽がうまく調和をなすようにしようと思う。」
<コミックカル>作家 オ・ユソン
「タイトルは〝コミックカル〟だ。ウェブ漫画を素材にしたミュージカルで、コメディーミュージカルだ。舞台は2020年ぐらいの近い未来。現実の世界にはウェブ漫画家の卵ハンドとウェブ漫画でのネット弁慶のスジンが、ウェブ漫画の世界には少女漫画への出演を夢見るが、おもしろおかしい作品に出演することになるナムジュと同ジャンルの漫画の古株ヨジュが登場する。コメディーミュージカルを目指しているのだが、周りからおもしろくないと言われ、おもしろい部分を増やそうと思う。ウェブ漫画の世界をもう少しおもしろおかしくしたいし、現実の世界の割合が少ないため、もう少し増やそうと思う。ハンドとスジンはネット上では仲が悪いけど、現実の世界ではいい関係を維持しているのだが、後にこのような関係が明らかになるおもしろさを演出しようと思う。ウェブ漫画の世界がごちゃごちゃして分かりにくいという指摘が多かった。アニメ<インサイドヘッド>のように、ひとりの作家の世界の中に限定して、その世界のルールを明確にしてみようと思う。私だけが感じたことかも知れないけど、台本読みを見てて気まずいセリフがあったので、一般的で笑えるセリフに変えるつもりだ。」
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‘GLOCAL MUSICAL LIVE’ Season 3 Orientation
Date and Time: Sep. 28, 2018, 13:00~13:30
Place: CKL Conference room @ Kwanghwamoon
The first program to proceed is an orientation for the entire participants when decided 6 teams on the ‘GLOCAL MUSICAL LIVE’ season 3. These 6 teams shake their hands and introduce their works each other at the orientation. However, season 3 was proceeded with separate orientation due to the fact that 4 teams were selected first and 2 teams later. On Sep. 28, entire participants and writers gathered to greet and they had time to introduce their own works right before the creative lecture began.
Writer Ji-Hye Yoo for ‘DIAL’
“Mom was a telephone operator. She told me about it at that time when I visit my home town. My mom’s story was overlapped while reading ‘Reformation history book in 1960~1970s’. So I tried to write the telephone company story of 1960~1970s. I am making the reason to write this work clear right after the table reading. We hope to meet people, and we can make sure our existences when we share our thoughts and feelings. So I made the summary of this work, ‘A person is able to be healed and connected only through another person’.”
Wrtier Min-Jae Park, Composer Han-Sik Kong for ‘Dear Papa, My Fireman’
“We are the only man writers for this season (LOL). This work might be the last one of my fireman story. This is about the story of conflict between fireman daddy and his daughter who wants to be an idol rapper. His daughter has a trauma to her daddy that he saved another patient instead of her on the accident 10 years ago. I am thinking about controlling the number of characters and quantity more than that of table reading. The process of reconciliation between daddy and daughter will be much detailed, and some exaggerated scenes are deleted. I think that audiences would like this only if I like this. I am improving this work like that.”
“I made a rap musical, but I changed and reduce into 2 rap music in according to many advices about the danger of rap music. I’d like to make a popular work which audiences like. I am considering how this would contain the popular music by connecting the fact that she is an aspirant for the idol.”
Writer Youn-Mi Kim for ‘ARTHUR SAVIL’S CRIME’
This is a story to face his desire through 3 prophecies by chance. The original is a novel of Oscar Wilde. I hoped to make a musical with the subject such as prophecy, murder, and human desire because those are heavy but attractive. I preferred silent movies as ‘The Great Gatsby’, so I set up the background with Golden age of the United States in 1920s. I wanted to develop the size into mid-sized theater, but I am now thinking about making this with small-sized theater version on the background of American salon or bar by increasing density of characters. At the time of table reading, some point-outs such as ‘main character’s desire is a little dimmed’, or ‘prophecies come true too easily’ came up. Supporting casts were used somewhat like instrumental, so I am going to make them more humanistic.”
Writer Ji-Young Kim for ‘Orange Madeleine’
“This is a story about an interview of a bakery by the ex-boyfriend Roven’s hiding who he was to the patissier Albertine who lost her memory. This is a mystery melodrama, and main background is a small bakery, Reutureube. Point-outs at the table reading that the lack of probability and hard to agree came out. I was about to re-write the story instead of concept, however I am just revising the existent story by the director Hyun-Woo Kim’s advice that the story will be much better if it’s revised instead of making another new story. I am now back to the formula what I am thinking about the love, and what I want to tell the audiences in this work.”
Writer Yoo-Jung Kim and Composer Ha-Nim Kang for ‘Death and the Maiden’
“I wrote this with 3 points. Shubert was not even credited when he was alive even if he composed more than a thousand music. He died young at his 31-year-old for spirochete. He is something to do with Beethoven. He lived on Beethoven’s era and he was Beethoven’s big fan, however Shubert was too shy to visit him even if Shubert lived right across the road of Beethoven’s place. So these facts were the materials of this musical by mixing with some fiction. I am trying to make a story of an artist who accepts himself by reconciling with his inferiority before he died. I increased into 8 characters by considering that the first 3 characters act might be weak for their conflict.”
“I am a little worried how much I should use the Shubert’s music on this musical. Any other expressions or explanations won’t be necessary if there’s only his music. So I am trying to make my own popular music harmonious to the classic music.”
Writer Yoo-Sun Oh for ‘COMIC-Cal’
“Title is ‘COMIC-CAL’. This is a kind of comedy musical with using a material from web-toon. Background is a near future in 2020. In the real world, webtoonist aspirant Han-Do and Soo-Jin who is maniac for reply worrier come up. Meanwhile in the webtoon world, Nam-Joo for the freaky cartoon instead of melo-cartoon, her dream, and Yeo-Joo, the freakiest character in the cartoon come up. I am going to make this much funny than before because there are so many people who told me that it was not that funny, even if I tried to make this as comedy musical. I plan to make web-toon world much freakier, and increase real world scenes than before. Han-Do and Soo-Jin argues all the time on the internet even if they are not in the real world, so I am planning to make their relationship much funny sooner or later when it’s been revealed. People pointed out that the web-toon world was a little confused. So I am planning to make the rules in the world clear by limiting only one cartoonist’s world just like the animation movie ‘Inside Out’. Just the thought but, there were too embarrassing scripts at the time of table reading, so I am going to change these generally funny to the audiences.”
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