일시: 2018년 10월 17일 13시~14시 30분
장소: 동국대학교 혜화별관 302호
강사: 민찬홍 작곡가
민찬홍 작곡가는 2005년 <빨래>로 뮤지컬 작곡을 시작한 뒤로 이어지고 있는 자신의 이력을 간단히 소개한 뒤, 이론보다는 실제적인 창작 과정에서 겪었던 이야기들을 하려고 한다”면서 뮤지컬 작곡에서 가장 중요한 것이 무엇이라고 생각하는지 창작자들에게 질문하는 것으로 강연의 문을 열었다.
뮤지컬은 음악이 말하는 장르
광고, 연극, 국악, 드라마, 영화 등 다양한 매체에서 작업해 본 민찬홍 작곡가는 “뮤지컬에만 스토리가 있는 것은 아니나, 뮤지컬처럼 음악이 직접 스토리를 말해주는 장르는 없는 것 같다”고 말하면서 뮤지컬 음악은 드라마를 전달하는 힘이 있어야 함을 강조했다. “음악에서 드라마를 전달하려는 의도를 가지고 있지 않다면 뮤지컬의 힘이 떨어지는 현상이 발생한다. 대본이 매우 훌륭한데 재미가 없는 경우가 이 경우이다. 반대로 음악은 굉장히 훌륭한데 재미가 없는 경우는 음악이 대본과 동떨어져 흘러간 경우이다.” 그러므로 뮤지컬 작곡은 대본의 의도를 이해하면서 대본에서 말해지지 않는 드라마까지도 전달해주는, ‘음악만의 말’을 가져야 한다. 이는 바꾸어 말하면 작가가 대본에 하고 싶은 말을 전부 채워놓았을 때 작곡이 어렵다는 이야기도 된다. 작곡할 여백이 없기에 음악이 들어갈 공간이 사라지면 대본과 음악의 싸움이 되어버리는 것이다. 따라서 뮤지컬 대본은 언어적으로 약간의 생략과 압축이 필요하다. 민찬홍 작곡가는 이에 대해 “비우는 것이 채우는 것보다 훨씬 어렵다. 그래서 뮤지컬 대본을 작업하는 것이 어려운 것이다”라며 작곡가와 작가 사이 의견교환의 중요성을 강조했다.
대본의 의도를 잘 살려주는 작곡 방법
작곡에서 대본의 리딩은 상당히 중요하다. 인물의 감정, 말의 속도, 인물의 행동 등이 중요하기에 꼭 리딩을 하며 작업해야 한다. 손드하임이 음악을 쓸 때 연출 동선을 계획해놓고 쓴다는 말이 있는 것처럼 뮤지컬 음악은 무대 언어이기에 작곡이 무대의 호흡과 동선에 대한 고려를 당연히 해야 한다. 이런 작곡 방식은 무대화 과정에서 연출가와 협의하여 수정할 때 겪을 수 있는 어려움을 덜어준다.
어떤 장면을 음악으로 구현할 때에는 두 가지의 방법이 있다. 첫째로 대본이 A를 지시하고 있을 때, 그것에 정확하게 맞아떨어지는 A의 음악을 입히는 것이다. 그러면 A가 강화된 A'의 결과가 나올 것이다. 음악 언어는 직접 의미를 지시하지 않기에 주관적이고, 따라서 상황에 맞아떨어지는 음악이 정확히 어떤 것인지는 본질적으로 답을 낼 수 없다. 민찬홍 작곡가는 연극 <두근두근 내 인생>의 음악에 참여했던 기억을 떠올리며 “마지막이 매우 슬픈 장면이었다. 그 장면의 음악을 만드는데 이 장면은 절대 슬픈 음악이 나와선 안 된다고 생각해서 나름대로 절제하며 곡을 썼는데도 배우들이 오열하느라 대사를 할 수가 없어서 음악을 못 쓰겠다는 연락이 왔라. 그래서 무미건조한 곡을 써 보냈더니 오히려 반응이 좋았다”고 말했다. 이처럼 “작곡가가 글을 쓸 때 감정을 절제하는 것과 그 음악이 불러일으키는 효과는 매우 다른 것이며, 어떤 반응을 받을지 예상할 수 없기에 작업을 하며 데이터를 쌓을 수밖에 없다”고 전했다.
나머지 한 방법은 A라는 이야기와 상황이 있을 때 그와는 이질적인 B라는 음악을 입히는 방법이다. 그렇게 할 경우 A와 B가 충돌하면서 새로운 C가 결과로 나오게 된다. 결과물로 나온 C가 작품의 주제를 나타내야 하므로 작곡가의 많은 계산이 필요하며, 이 방법은 주로 코미디, 블랙 코미디 장르에서 많이 쓰인다. 잘 썼을 경우 걸작이 탄생하기도 한다. 민찬홍 작곡가는 자신이 본 작품 중 <지저스 크라이스트 슈퍼스타>와 <해밀턴>을 꼽으면서 “<지저스 크라이스트 슈퍼스타>는 예수의 이야기를 록 음악으로 하고 있다. 예수를 인간으로 표현하면서, 그 시대의 가장 전복적인 음악을 사용하고 있기에 매우 새로운 시도이면서도 주제와 맞는 시도이다. <해밀턴>의 경우는 연설로 유명한 해밀턴에게 랩을 부여하여 ‘말을 많이 해야 하는’ 캐릭터와 음악을 일치시켰다. 또 미국에 대한 새로운 해석을 그 음악이 동시에 담고 있기 때문에 A+B=C가 잘 된 사례라고 볼 수 있다”고 말했다.
협업은 늘 어렵지만 그 자체로 즐거운 과정
이어 민찬홍 작곡가는 자신이 뮤지컬에 참여하며 겪은 일화들을 이야기하기 시작했다. 좋은 작품을 사람들이 많이 봐 주었으면 하는 마음을 가지고 무거운 내용을 밝고 대중적인 음악 스타일로 감싸려 시도해보았던 <빨래>, 대본보다도 음악을 먼저 작곡해야 해 힘들었지만 다채로운 음악을 만들어 볼 기회이기도 했던 <잃어버린 얼굴>, 겉으로는 웃고 있지만 속으로는 슬픈 감정을 음악으로 살리기 위해 ‘속삭이듯’, ‘부드럽게’와 같은 지시를 많이 사용했는데 배우들이 너무나 다채롭게 해석을 붙여주어 행운이었다는 <혐오스런 마츠코의 일상>. “새로운 작품을 할 때마다 새롭게 부딪히는 벽들이 있어 그것을 깨어가는 과정이 지날 때는 힘들지만 돌이켜 보면 성장에 도움이 된다”는 민찬홍 작곡가는 “협업엔 정답이 없다”고 말한다. 각각의 케이스가 모두 다르기 때문에 일괄적으로 적용할 수 있는 노하우랄 게 없다는 것이다. “협업과 뮤지컬 작업이 어려운데 해 보면 해 볼수록 더 어렵다. 그러니 걱정할 필요가 없다. 지금 어려운 게 이상한 게 아니다”라며 “그렇지만 시간이 지날수록 보람과 재미는 점차 늘어날 것이다. 끝까지 좋은 작품을 만들어 모두 공연으로 볼 수 있길 희망한다”고 창작자들을 독려하는 것으로 강연을 마무리 지었다.
创意特讲2-闵燦泓作曲家特讲
时间:2018年10月17日 13:00~14:30
场所:东国大学 惠华别馆 302号
讲师:闵燦泓作曲家
闵燦泓作曲家从2005年自己的第一部作品《洗衣》开始介绍了自己的履历,并说今天比起理论会更侧重于讲述创作过程中的一些故事。并由此引出对创作者的提问“音乐剧作曲中最重要的是什么?”以此拉开了演讲的序幕。
音乐剧是用音乐说话的体裁(艺术形式)
闵燦泓作曲家在广告、话剧、国乐(韩国传统音乐)、电视剧、电影等多种媒体环境下进行过创作,他说:“尽管不是只有音乐剧的音乐里有故事,但是应该没有别的体裁像音乐剧这样音乐直接讲故事了。”并强调,音乐剧的音乐要有传递故事的力量。“如果在音乐中没有传达故事的意图,就会发生音乐剧的力量下降的现象。如果剧本很优秀但是音乐剧却索然无味,通常就是这个原因。”因此,音乐剧作曲既要理解剧本的意图,还要在此基础之上还要有能讲出剧本上没有的剧情‘音乐独有的语言’。换句话说,如果编剧把想说的话都填满在剧本里的话,作曲就难了。因为没有可以用来作曲的空间,音乐失去了自己的空间自然就会造成音乐和剧本打架。因此音乐剧的剧本在语言上需要适当的省略和压缩。闵燦泓作曲家就这一点说:“留白比填满更难,因此写音乐剧剧本是一件很难得事。”强调了作曲家与编剧之间意见交流的重要性。
能保持剧本原有意图的作曲方法
对作曲来说,剧本朗读十分重要。人物感情、说话速度、人物的行动等都很重要,因此一定要一边朗读一遍创作。正如 Stephen说的作曲的时候要把表演中的调度一起计划好,音乐剧音乐是一种舞台语言当让要把舞台表演中的节奏和调度考虑在内。采用这种方法来做去,可以减少在后续舞台化过程中与导演商议后进行修改的困难。
用音乐来呈现某个场景时有两种方法。第一种就是剧本呈现的是A,那在此基础之上加上与之完全相符的A的音乐,结果就是A会被更加强化。因为音乐不会直接表达某种意义并且主观色彩很强,与某种状况完全符合的音乐是什么样的,从本质上来说是无法给出明确答案的。闵燦泓作曲家回想参与话剧《扑通扑通我的人生》音乐创作时的记忆说“最后一个场面太悲了。给那个场面作曲时,我就想这里一定不能有悲伤的音乐,所以在作曲的时候已经很节制了。可是还是接到联系,说因为太悲了演员哭的说不成台词没法用。一次就写了曲干燥无味的,反应反而不错。”像这样“作曲家在创作时节制感情,和所创作的音乐引起的效果是非常不同的。因为无法预测会有什么样的反应,所以只能通过创作过程积累经验。”
另外一种方法就是在A这个故事和情景上加上与其不同的B音乐。这种情况下,因为A与S之间的冲突会产生C这个新的结果。但是作为结果出现的C要体现作品的主题,所以这就需要作曲家精密的计算。这种方法在喜剧和黑色幽默等题材中经常被使用。如果被利用的好了甚至能产生杰作,闵燦泓作曲家从自己亲自观看的作品中举了两个例子,《万世巨星》和《汉密尔顿》。“《万世巨星》用摇滚音乐表现了耶稣的故事。把耶稣描写成人,因为使用了在当时就有颠覆性意义的音乐,是一个新鲜的尝试同时也跟主题很相符。《汉密尔顿》,以演说而著名要说很多话的人物汉密尔顿和说唱音乐结合了起来。另外音乐中同时也包含了对美国历史的新诠释,可以说是A+B=C形式很好的成功案例。”
尽管合作总是不容易但过程总是很愉快
接着,闵燦泓作曲家讲述了一些自己在实际参与的音乐剧创作过程中的一些故事。从可以让更多的人可以看到一个好的作品为出发点,在一个很沉重的故事中尝试运用明快的大众化的音乐风格的《洗衣服》,要在剧本完成之前首先完成音乐因此吃了些苦头,但是却有机会尝试丰富多彩的音乐形式的《遗失的面孔》,为了把表面在笑内心却充满悲伤的感情用音乐表现出来,用了很多像‘低声述说’、‘温柔地’ 这些指示语,幸运的是演员们丰富多彩的理解表现的更淋漓尽致的《被嫌弃的松子的一生》。“每当进行一部新的作品都会遇到新的阻碍,尽管突破障碍的过程很难,但是克服了之后都是成长的养分。” 闵燦泓作曲家说,“合作没有标准答案‘’,每个案例都各不相同因此没有可以通用的秘诀。“合作与音乐剧串座都很难,而且一次比一次更难。因此没有必要担心。现在觉得难是很正常的。”最后他鼓励创作者们说:“但是随着时间的增加意义和趣味会逐渐增加。希望大家都能坚持做好的作品,希望看到每个人的作品都搬上舞台。”
創意特別講義2-作曲家 ミン・チャンホン氏
日時:2018年10月17日13時~14時30分
場所:東国大学恵化別館302号室
講師:作曲家ミン・チャンホン氏
作曲家ミン・チャンホン氏は2005年「洗濯」でミュージカルの作曲を始めてから、これまでの自身の経歴を簡単に紹介した後、理論より実際の創作過程で経験したことについて話そうと思うと、ミュージカルの作曲において最も重要なものがはだと思うか、創作者たちに問いかけ、講演を始めた。
ミュージカルは音楽が言葉を発するジャンル
広告、演劇、国学、ドラマ、映画など様々な媒体で作曲を行ってきたミン氏は、「ミュージカルにだけストーリーがあるのではないが。ミュージカルのように音楽が直接ストーリーを伝えるジャンルはないと思う」と話した。ミュージカルの音楽は、ドラマを伝える力がなければならないと強調した。「音楽でドラマを伝えようという意図を持っていなければ、ミュージカルの力が落ちる。台本が非常に素晴らしいのにおもしろくないケースが、これに当てはまる。反対に音楽はものすごく素晴らしいのにおもしろくないケースは、音楽が台本とかけ離れて流れていくケースだ。」そのため、ミュージカルの作曲は、台本の意図を理解しながら台本で伝えられないドラマまでも伝えてくれる、「音楽だけの言葉」を持たなければならない。これはつまり、作家が台本に伝えたい言葉をすべて盛り込んだ時、作曲が難しいという話にもなる。作曲する余白がないため、音楽が入る空間が消えれば、台本と音楽のぶつかりあいになってしまうのだ。従って、ミュージカルの台本は、言語的に若干の省略と圧縮が必要だ。ミン氏は、これについて「空けることが埋めることよりずっと難しい。だからミュージカルの台本を書くのは難しいんだ」と作曲家と作家の間の意見交換の重要性を強く言った。
台本の意図をうまく生かす作曲方法
作曲するにおいて台本を読むことはかなり重要だ。登場人物の感情、話すスピード、行動などが重要であるため、必ず読みながら作業しなければならない。ソンドハイムが音楽を書く時、演出の動きあらかじめを計画して書いていたと言われているように、ミュージカル音楽は舞台言語であるため、作曲が舞台の呼吸と動きを考慮することは当然だ。このような作曲方法は、舞台化の過程の中で演出家と協議し、修正する際の困難を減らしてくれる。
シーンを音楽で具現化する方法は、2つある。一つ目は、台本がAを指示している場合、それにぴったり合うAの音楽をかぶせるのだ。そうすればAが強化されたA´が生まれる。音楽の言語は直接意味を指示しないため、主観的であり、状況にぴったり合う音楽が正確にどんなものなのかは本質的に答えを出すことはできない。ミン氏は演劇『世界で一番愛しい君へ』の音楽に参加していた時のことを思い出し、「最後がとても悲しいシーンだった。そのシーンの音楽を作るのに、このシーンは絶対悲しい音楽ではだめだと思い、自分なりに抑えめに曲を書いたのに、俳優らが嗚咽してしまい、セリフが言えず音楽が使えないと言う連絡が来た。だから無味乾燥な曲を書いて送ったら、むしろ反応がよかった」と話した。このように「作曲家が詞を書く時、感情を抑えることと、その音楽が呼び起こす効果は大きく異なり、どんな反応を見せるか予想できないため、作業しながらデータを集めるしかない」と伝えた。
もうひとつの方法は、Aという話と状況がある時、それとは異質的なBという音楽をかぶせる方法がある。その場合、AとBが衝突しながら新たなCという結果が生まれる。結果物として生まれたCが作品のテーマを現さければならないため、作曲家の多くは計算が必要で、この方法は主にコメディー、ブラックコメディーで多く使われる。うまく作られた場合、傑作が誕生することもある。ミン氏は、自身が見た作品のうち『ジーザス・クライスト・スーパースター』と『ハミルトン』を挙げ、「『ジーザス・クライスト・スーパースター』は、イェスの話をロックミュージックで表現している。イエスを人間として表現しながら、その時代の最も破壊的な音楽を使用しているため、とても新しくありながらも、テーマに合っている試みだ。『ハミルトン』の場合は、演説で有名なハミルトンにラップを加え、「セリフの多い」キャラクターと音楽を一致させた。また、アメリカについての新しい解釈がその音楽に同時に含まれているため、A+B=Cがうまくいったケースだと見ることができる」と話した。
協業は毎回難しいが、それ自体が楽しい
続いてミン氏は、ミュージカルに参加して経験した逸話を話しはじめた。よい作品を人々にたくさん見て欲しいという気持ちで、重い内容を明るく大衆的な音楽スタイルでカバーしようと試みた『洗濯』、台本よりも音楽を先に作曲しなければならず苦労したが、多彩な音楽を作る機会にもなった『失われた顔』、顔は笑っているが心の中に抱えている悲しい感情を音楽で生かすために「ささやくように」「やわらかく」といったような指示を多くしたが、俳優たちがあまりにも多彩な解釈をプラスしてくれてラッキーだったという『嫌われ松子の一生』。「新しい作品をする度に新しくぶつかる壁があり、それを壊す過程は大変っだが、振り返れば成長に役に立つ」と話すミン氏は、「協業には正解がない」と言う。ケースバイケースであるため、一括して適用できるノウハウというものがないのだ。「協業とミュージカルの制作は難しいが、やればやるほど難しい。だから心配しなくていい。今難しいのは普通だ。だが、時間が経つほどやりがいと面白さは次第に大きくなるはずだ。最後までいい作品を作ってください。みなさんの公演を見れることを望んでいます」と創作者たちを励まし、講義を終えた。
Creative Lecture 2 – Composer Chan-Hong Min
Date and Time: Oct. 17, 2018 13:00 ~ 14:30
Place: #302 Hyehwa Annex at Dong-kook University
Lecturer: Composer Chan-Hong Min
Composer Chan-Hong Min introduced himself and resume since ‘Ppalle; the washing’, and said, “I am not going to talk about a theory but the actual creating process”. He opened and started his lecture with a question to the creators what is the most important matter in composing musical songs.
Musical is a genre for music to talk
Working at the various field such as AD, act, traditional music and movie, Composer Min emphasized that the musical music has to have a power to transfer the drama by saying, “The story is not only in musical, however there’s no other genre like to tell the story like musical.” He said, “Musical loses its power unless music has an intention to transfer the drama. It’s like, the musical is not interesting even if scenario’s very good. Or, music does not flow with scenario if it’s not interesting even if the music is great. Therefore, composing musical should have some sort of ‘music only expression’ to transfer the drama which is not told from the scenario by understanding intention of scenario. In other words, composing is difficult when writer fills up everything inside the scenario that he wants. Because there’s no space to compose, it might become a fight between scenario and music if the space for music disappears. So musical scenario needs an omit and compression in terms of language.” About this matter, he emphasized the importance of opinion exchange between the composer and writer by saying, “vacating is way more difficult than filling up. So it’s difficult to work on a musical scenario.”
How to compose for putting up the intention of scenario
Reading scenario on the composing is very important. Reading should be preceded always because characters’ emotion, speed of talking, behavior are important. Musical music is a language of that stage, so the composing should consider its breathe of stage and movement as if Sondheim said that he plans directing movement no matter when he composes his music. This kind of composing style unburden difficulties of revision by discussing with the director on the process of stage.
There are two ways for realizing a scene into music. First way is to wear the exact suitable music A when scenario instructs an A. Then much enforced A’ will show up as a result of A. However, the musical language is subjective because it does not instruct the direct meaning, so we can hardly get the intrinsic answer what the suitable music is. Composer Min reminded of his participation on the music for the play and said, “The last scene was so sad. While I was composing the music for that scene, my music was called to be rejected because characters were not able to act for crying even if I composed the music by moderating the emotions. So I composed it dry and dull, people loved it.” He said, “So moderating emotion when composers write and the effect from that music are totally different, therefore we have to build up the DATA during working just because we do not know what kind of response we would get.”
The other way is to wear the music named B which is different when there is a story and situation named A. If then, the new C comes up as a result by conflicting A and B. In this case, a composer should spend much time to calculate because the C should express the subject of the work, and this method is often used on comedy and black comedy genre. When successfully used, masterpiece comes up sometimes. Min gave examples with ‘Jesus Christ Superstar’ and ‘Hamilton’ and said, “‘Jesus Christ Superstar’ is a story of Jesus with rock music. Expressing Jesus as a human, the work is excellent and such a new trial matching with its subject because it uses the most roll-over music on that period. In case of ‘Hamilton’, ‘Talkative’ character corresponds the music by providing rap music to Hamilton who was famous for speech. Also it is a good case to make A+B=C because that music has a new interpretation about the U.S.A simultaneously.”
Cooperation is hard, but pleasant process itself
Now Min started to talk about his stories during he participated in musical works. ‘Ppalle; the washing’ was tried for embracing the heavy contents with popular music style because he hoped many people would watch a better work like that. ‘Lost Face’ was a chance to make various music even if he got a hard time to compose music earlier than its scenario. ‘Revolting Matsuko’s Life’ was such a luck with characters’ various interpretations even if it used instructions such as ‘whispering’, ‘smoothly’ for making so sad emotion inside but smiling outside with music. Min said, “Everytime I face with a new work, I face with that much new barrier so that it’s too hard for me to break it, but it helps me growing up no matter when I remind it.” And he added, “Cooperation has no answer.” Each case is different from each other, so there is no knowhow to apply in a lump. Min said, “Cooperation for musical work is difficult, and it’s much difficult when you actually do it. So don’t worry. Difficulty right now is natural.” Then he finished his lecture by cheering up the creators, “But as time goes by, it will get much fun and worthwhile. I hope you all are able to make such a great work at the end of this program so that I could watch your work on the stage someday.”